Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BrianH
Hvordan styres lyden med fjernbetjeningen, når man sætter RCA lydkabler til tv'et?

Jeg har Logitech z623 højttalere tilsluttet Panasonic VT20 med 3,5 mm høretelefonstikket. Det virker for såvidt fint, men man kan kun regulere lyden gennem menuen, samtidig med man sætter fjernsynets egne højttalere til 0.

Så jeg købte et sæt rcalydkabler (dem her: http://www.av-connection.dk/?PGr=33&ML=308 ) men nu kan jeg slet ikke regulere lyden på fjernbetjeningen.

Jeg troede at tv'et lukkede for de indbyggede højttalere, når man satte kabler i stikkene og regulerede gennem dem i stedet?

Hvad gør jeg forkert? Kan man ikke sætte tv'et direkte til subwooferen? Lyden er god, tv'et vil bare ikke regulere den :(
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Var dette ment som et svar til en anden tråd?
Af Otto J
BrianH skrev:
Jeg troede at tv'et lukkede for de indbyggede højttalere, når man satte kabler i stikkene og regulerede gennem dem i stedet?

Hvad gør jeg forkert? Kan man ikke sætte tv'et direkte til subwooferen? Lyden er god, tv'et vil bare ikke regulere den :(
Kort sagt: Du troede forkert, RCA udgangene er normalt med fast niveau, og beregnet til at sætte til en forstærker eller lignende som har sin egen volumen-regulering.
Af BrianH
Torben Rasmussen skrev:Var dette ment som et svar til en anden tråd?
Nej, det var et spørgsmål, mens jeg kæmpede med menuerne i tv'et... Det ser ud til det er umuligt at få fjernsynets fjernbetjening til at styre lyden af højttalerne.

Mine forældre har et Toshiba tv med højttalere i høretelefonudgangen. Her slår de interne højttalere fra og fjernbetjeningen kontrollere lydstyrken
Af BrianH
Ærgeligt... Hvis jeg vil bruge "pc-højttalere" skal jeg altså købe nogle med egen fjernbetjening :(

Otto J skrev:
BrianH skrev:

Kort sagt: Du troede forkert, RCA udgangene er normalt med fast niveau, og beregnet til at sætte til en forstærker eller lignende som har sin egen volumen-regulering.
Af noxity
Nu kender jeg intet til Panasonics menuer, men på Samsung har du mulighed for at slukke for den indbyggede højtaler, når du vil hive lyden ud gennem RCA.

Men som Otto siger, så er der ingen lydniveau-regulering på RCA udgangen, eller nogle af de andre lydudgange der nu måtte være. Det er kun hovedtelefon udgangen, som har lydregulering via TVet.

Mig bekendt er de eneste muligheder enten at købe en soundbar hvor enhederne kan snakke sammen via HDMI, eller også skal du have fat i en universal-fjernbetjeningen.