Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af pndc
Hej

Jeg har lovet mine forældre at hjælpe med at finde et nyt TV til deres stue. De er på udkig efter et, som gerne må holde en hel del år - fx skal de først nu til at udskifte deres gamle billedrørs-TV på 32".

De sidder cirka 2.5 meter fra TV'et, og ønsker derfor et på 46-50". De har tænkt sig at bruge omkring 8-10.000 kroner, men kan vil gerne bruge mere hvis de kan få deres behov opfyldt markant bedre.

Deres krav er derudover som følger:
1. At der er et godt billede med rigtige farver - ordentligt sort niveau og HD
2. At det er et smart-tv med internetadgang
3. At der de rigtige decodere, så vi ikke skal have en boks ved siden af; dvbt2-c, mpeg 4-s2. I det hele taget må diverse ting godt være integretret i tv'et.
4. At det bruger så lidt strøm som muligt.
Som I nok kan se på kravene, så ønsker de at kunne bruge TV'et uden ekstra bokse (også satellit), og gerne kunne bruge internetfunktionalitet uden at skulle slutte en ekstern boks til.

Ud fra deres krav, om at det skal bruge lidt strøm, vil jeg umiddelbart mene, at LED er vejen frem - de kan vel også efterhånden matche plasma på billedkvalitet og sortniveau. Er dette korrekt forstået? Jeg er sikker på at faren for burn-in også er noget som de meget nødigt vil bekymre sig om.

Har I nogle ideer til TV som opfylder deres behov, om at få alt integreret men samtidig leverer en fantastisk billede i den størrelse, og til den pris?

På forhånd tak,

pndc
Af klingenberg
pndc skrev:Hej

Jeg har lovet mine forældre at hjælpe med at finde et nyt TV til deres stue. De er på udkig efter et, som gerne må holde en hel del år - fx skal de først nu til at udskifte deres gamle billedrørs-TV på 32".

De sidder cirka 2.5 meter fra TV'et, og ønsker derfor et på 46-50". De har tænkt sig at bruge omkring 8-10.000 kroner, men kan vil gerne bruge mere hvis de kan få deres behov opfyldt markant bedre.

Deres krav er derudover som følger:
1. At der er et godt billede med rigtige farver - ordentligt sort niveau og HD
2. At det er et smart-tv med internetadgang
3. At der de rigtige decodere, så vi ikke skal have en boks ved siden af; dvbt2-c, mpeg 4-s2. I det hele taget må diverse ting godt være integretret i tv'et.
4. At det bruger så lidt strøm som muligt.
Som I nok kan se på kravene, så ønsker de at kunne bruge TV'et uden ekstra bokse (også satellit), og gerne kunne bruge internetfunktionalitet uden at skulle slutte en ekstern boks til.

Ud fra deres krav, om at det skal bruge lidt strøm, vil jeg umiddelbart mene, at LED er vejen frem - de kan vel også efterhånden matche plasma på billedkvalitet og sortniveau. Er dette korrekt forstået? Jeg er sikker på at faren for burn-in også er noget som de meget nødigt vil bekymre sig om.

Har I nogle ideer til TV som opfylder deres behov, om at få alt integreret men samtidig leverer en fantastisk billede i den størrelse, og til den pris?

På forhånd tak,

pndc
Kravene modsiger hinanden en del. God billedkvalitet og og lækkert sortniveau kan ikke kombineres med lavt strømforbrug i det prisniveau.

Led-skærme er nogenlunde på vej i 15K+ prisklassen, men derunder bliver det svært at konkurrere med plasma.

Strømforbruget er en tand overdrevet. Sandsynligvis 300 +/- ekstra per år, ift en langt lavere indkøbspris.
Brugeravatar
Af edinger
En skærm med billede og pris som plasma og energiforbrug som LED er der sikkert mange, som godt kunne tænke sig.

Desværre bliver man i den virkelige verden nødt til at træffe et valg mellem ENTEN det ene ELLER det andet. Afhængig af hvad, der vejer tungest samt eventuelle øvrige parametre.
Af pndc
Mange tak for de gode, men triste svar.

På baggrund af det, I har skrevet har jeg nu forhørt mig, og i fællesskab er det blevet besluttet, at det må være et LED-tv. Altså er det billedkvaliteten, som kompromiet ligger ved.

Dog er de villige til at betale op til 12.000 hvis det kan medføre markant bedre billedkvalitetet end et til omkring 8-10k.

Hjælper det på sagerne?
Af Mysen
Du kan godt få et fint LED-tv i prisklassen, men de skal vænne sig til, at smart-tv er noget bras, som de nok ikke vil bruge alligevel. Mit 2 år gamle smart-tv er allerede forældet, og den historie komme med garanti til at gentage sig. Dertil skal det siges, at det generelt bare er noget skrammel at manøvrere i, og den langsomme menu kan de smarte touch-fjernbetjeninger ikke ændre på.

På anbefalingslisten herinde er der et par modeller at vælge imellem i prisklassen: Sony 46HX855, LG 47LM760, Samsung UE46es7005, Panasonic 47DT50.

Hvilken af dem, man skal vælge, afhænger nok mest af designsmag, men der er dog små forskelle, du vil kunne spotte i tests af dem: LG har f.eks passiv 3D med de tilhørende billigere briller. Samsung og Sony har den dybeste sort, mens bleeding dog kan ødelægge den oplevelse.

Læs selv, de er alle testet herinde.
Af DVHampe
Hej PNDC

Som det har været nævnt så er det utrolig svært at kombinere de krav der er stillet - men personligt ville jeg gå efter noget LED i lad os kalde det den øvre-mellemklasse.

F.eks.: Samsung og LG mere specifikt 7-serien fra Samsung og 8-serien fra LG.

Det handler mellem de to primært om præferencer aktiv vs. passiv 3D, de to smartTV platforme samt ikke mindst hvordan du ønsker at styre dit smartTV.. LG = MagicRemote (á la Wii) og Samsung alm. Smart Remote (+ evt. samsungs keyboard - kan VARMT anbefales!)

I forhold til priser, så er 8 serien fra LG en lille smule juicy når det kommer til pris, det samme KAN gælde Samsung 7005 - det afhænger dog meget af hvornår og HVOR du køber tv'et.
pt. ligger Samsung UE46ES7005 og svæver i en tilbudspris på omkring 10 stærke, og UE55ES7005 omkring 13-14 stykker. Personligt synes jeg nok der er mere "Value-For-Money" i 55'eren - men det er naturligvis en smagssag.
Af PeterD
Husk at se på dit punkt nummer 1.

Hvis du vælger alt andet end Panasonic plasmaskæm vil det være som at skyde dig selv i foden med en Magnum 44. eller tisse i bukserne på en råkold vinterdag når temperaturen viser minus 5 grader...

Bare et godt råd.........