Jeg vil henvise til mine indlæg om ferritdæmpere i denne tråd:
http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopi ... 402#162402
Hvis der er plads til dem bag TVet, så brug dem. Det er ikke sikkert at det er livsnødvendigt i dit setup, men det skader i hvert fald ikke. De kan forhindre mange problemer med indstråling.
Ferritdæmpere er meget almindeligt på skærmede kabler som HDMI-kabler, antennekabler og evt. skærmede netværskledninger.
Antennekabler med ferritdæmpere bliver også kaldt 100-Hz antennekabler, da de kom frem samtidig med at man i sin tid introducerede 100-Hz billedrørs-TV, da der var indstrålingsproblemer som man ikke oplevede på 50-Hz TV.
Personligt ville jeg aldrig købe HDMI-kabler og færdigmonterede antennekabler uden ferritdæmpere i dag. Der findes ikke færdigmonterede antennekabler som er blevet godkendt af af YouSee (YouSee Ready) eller Stofa (Stofa Approved).
Der bliver flere og flere kilder til indstråling med alt det trådløse elektronikse udstyr vi omgiver os med.
Køb i øvrigt kun færdigmonterede antennkabler som er YouSee Ready og/eller Stofa Approved, så er du sikker på at få kabler der er testet til at være HF-tætte, og desuden har ferritdæmpere.
De er ikke specilet dyrere. Man kan sagtens købe fancy antennekabler som er langt dyrere end standard YouSee Ready og/eller Stofa Approved, men de er normalt ikke bedre og det er ekstra penge ud af vinduet. Mange af dem er de faktisk ringere fordi de ikke er HF-tætte. Det er normalt i samlingerne imellem kabel og stik at mange kabler ikke er HF-tætte og man har ingen mulighed for at set det på færdigsamlede kabler, så køb kun YouSee og/eller Stofa godkendte kabler (også når man har Boxer).
Trådstarteren i linket jeg henviste til løste sit indstrålingsproblem ved at udskifte han antennekabel til et HF-tæt YouSee Ready antennekabel med ferritdæmpere til sølle 45 kr.