Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Så er der gang i en større flytning fra en lille kollegielejlighed til en større lejlighed. I den forbindelse ryger det gamle 26" Samsung fjernsyn ind i soveværelset og et nyt alter skal anskaffes til stuen.

Lidt info om setup'et:
  • Fjernsynet skal stå i en forholdsvis lys stue sandsynligvis uden nogen former for persienner etc. (for indeværende i hvert fald).

Afstanden fra sofa til fjernsyn er ca. 2.5-3 meter.
    Skal tilkobles kabeltv (fra Stofa).

Der er muligvis for både kablet og trådløst internet.

Brugen er alm. TV (60%) og streaming/serier fra harddisk (40%). Jeg kunne dog blive fristet til at
    købe en xbox720 når den engang om lang tid kommer ud.

Skal tilsluttes mit surroundanlæg (SPDIF indgang)
Lige nu ejer jeg en Boxee Box som nok skal følge det lille fjernsyn ind i soveværelset (det bliver nemlig et kæmpe bøvl at få et fjernsynskabel derind). Det er derfor vigtigt at det nye fjernsyn selv kan hoppe på Netflix (medmindre der er stærke argumenter imod vil jeg gerne undgå at købe endnu en medieboks).

Kravene til fjernsynet er som udgangspunkt (men ingen er ultimative):
  • Mindst 42"

Jeg hælder til LED da jeg ikke vil have nogen former for buzzing (men det er muligvis ikke et problem med nye plasma fjernsyn)

Have Netflix app (Smart TV)

Kæresten har nogle krav til et pænt design (dem kan i ignorere for nu)

Jeg har gode erfaringer med Samsung (men det er ikke et krav)

En fornuftig sammenhæng mellem pris og kvalitet (helst ikke meget over 10000 kr da vi skal købe mange andre ting)
Til gengæld behøver jeg ikke 3D da jeg ikke vil få brugt det alligevel. Fjernsynet bliver nok sat til surroundanlægget så de indbyggede højtalere har ikke stor prioritet. Efter en god gang kiggeri på siden her er jeg kommet frem til nogle kandidater
Mange af de andre fra "Købsanbefalinger" er sikkert også interessante. Lige nu er jeg mest lun på ES7005'eren. Er der noget jeg er i gang med at overse?[/list]

Edit: Tilføjet info om anlæg.
Af J.H.
Buzzing forekommer stadig på plasma. Primært ved meget lyse billeder og varierende fra skærm til skærm.

Med den afstand ville jeg betragte alt under 46" som uinteressant. Netegenskaberne/smart-tv platforme mv er stadig en mildest talt tvivlsom oplevelse på de fleste skærme.
Har man en laptop er det fuldstændig overflødigt, da en sådan vil kunne løse opgaven bedre og hurtigere (HDMI fra bærbar til skærm og der kan streames og afspilles alt, langt bedre)

Første kandidat: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=749391
Simpelthen fordi det tilbyder et enestående forhold mellem pris, billedkvalitet og generel kvalitet.

Anden kandidat: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=746276
Fordi det er en rigtig god all-round skærm til under 10000.

Tredje kandidat: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=746310
Unbeatable value for money. Fordi i får en skærm som passer til de beskrevne behov til en temmelig lav pris så budgettet får lidt luft til andre ting. Når i så om noget tid beslutter at skifte skærm ryger den i soveværelset eller andet sted og stuen får en led.
Eller noget :-)

Det var da et par muligheder.
Af TRLC
Lige nu har jeg faktisk ikke en bærbar med digital udgang. Med hensyn til SMART TV-delen er det eneste jeg forventer en nogenlunde velfungerende Netflix app. Hvis fjernsynet er betydeligt under budget kan jeg evt. bare smide ne WD Live TV boks (eller lignende oveni) hvis det er bedre.

Det Panasonic ser rigtig lækker ud også (og de ekstra 6" er nok meget gode på den afstand). Nogle erfaringer med støjniveauet på fjernsynet?

Som sidespørgsmål. Hvordan ser det ud med hensyn til kompabiliteten af tuner og fremtidsudsigterne for nye signalstandarder? Jeg bliver ikke populær hvis der skal anskaffes en dekoder om 1 år fordi fjernsynet ikke understøtter en ny standard.
Af J.H.
Jeg har oplevet 2 ST´ere i private omgivelser og de havde absolut minimal buzz.
Jeg har selv en G30 og den kan godt sige lidt ved helt lyse billeder....men det er altså minimalt og ved bare lidt volumen er det ikke hørbart. ST´erne jeg nævnte sagde endnu mindre.
Det varierer dog fra skærm til skærm og får man en der buzzer er det bare byt til nyt. Der forekommer fejl på alle (typer) skærme i større eller mindre omfang.

Du/i vil blive rigtig glade for 50"....skulle jeg købe i dag var 50" minimum (nuværende er 46")

Netdelen er kasseret her....der fødes via pc, så skal ikke kunne udtale mig om det er blevet bedre men hvis du ikke har de store forventninger går det nok. Man skal bare ikke købe skærm udfra smart-tv delen, for så bliver man skuffet.

Umiddelbart skulle man være dækket rimeligt ind mht tunere de næste par år men det er svært at spå...især om fremtiden :D

Mht. populariteten er det sådan at der er visse ting som kvinder ikke skal blande sig i. Lyd, billede, bil og mc er nogle af dem ;)
Af TRLC
Ok, det lyder godt at den ikke larmer.

Sidste bekymring. Kan en plasma levere et kraftigt nok billede i en lys stue?

Og hvordan er det med burn-in og retention i disse dage? Opleves det hvis kører en god omgang break-in materiale?

PS: Jeg tror det er nemmere at sælge den Panasonic end de Samsungs jeg også har kigget på ;)

Edit: Retention.
Af J.H.
En led skærm er mere lysstærk end en plasma men der er jo gradueringer for lys og der skal immervæk ret meget lys til at udradere en plasma. Det afhænger af hvor ofte og hvor meget tv du/i ser på den tid af dagen hvor der er mest lys.

Mht retention og burn-in så opleves det stadig..MEN! for de flestes vedkommende bliver det aldrig et problem....eller overhovedet synligt for den sags skyld og med ganske lidt omtanke kan det sagtens undgåes.
Med en god omgang break-in er man godt garderet men mindre kan også gøre det.
Der er skrevet meget om emnet herinde allerede, så der kommer du til at trawle nogle sider igennem for at få et mere uddybende svar :)
Af J.H.
...og ja...en plasma bruger lidt mere strøm p.a. jeg mener det gennemsnitligt er ca. 300 kr. mere om året. En udgift der jo tager ca. 10 år at få op på et leje der tilsvarer merprisen for et led, som så stadig ikke helt kan måle sig med billedkvaliteten på plasmaen :)
Af J.H.
bullerfnis skrev:Well, hvis der kan komme direkte lys ind på tv'et, så ville jeg fravælge Plasma (eller allerhelst hænge persienner op :P)

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... x-p50gt50y

Ellers har jeg set billedet på Panasonics 47E5Y, som er uden 3D, virkeligt godt billede! :)

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -tx-l47e5y
Hvis der kommer direkte sollys på tv´et ville jeg fravælge at se det :D
Både lcd/led og plasma ser elendigt ud, udsat for direkte sollys, så der er man pisket til at skærme af på den ene eller den anden måde :)
Af TRLC
Så står der et Panasonic TX P50ST50 og venter ude ved Proshop i Aarhus og venter på mig.

Nu ser jeg ikke rigtig nogle 3D film, specielt ikke med prisen på de 3D-briller Panasonic har. Jeg har læst mig frem til at man kan bruge andre billigere briller, er der nogle der har erfaringer med sådanne?
Af J.H.
Godt valg. Tillykke!

Det skal du/i nok blive glade for :)