Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Allesammen :).
Jeg ved godt at overskriften er lidt speciel, men har længe gået og overvejet hvilket fjernsyn der skal være mit næste. Jeg er studerende, og har derfor ikke et særlig stort budget(3000-4500 kr). Har nogle kriterier til, hvad skærmen skal indeholde:

37 tommer, eller derover
Mpeg4
FULL-HD
100 Hertz, eller derover

Men det er efterhånden gået op for mig, at man ikke få den vilde fladskærm i dagens Danmark for mit budget. Derfor har jeg overvejet at købe en tidligere topmodel brugt. Mit sprøgsmål er så til jer; Får man ikke en bedre skærm for pengene, ved at købe en tidligere topmodel, istedet for at investere i en ny lavsbudget skærm?

For at være lidt mere specifik, er det panasonics tidligere topmodel, Panasonic TX-P42V10 som jeg overvejer at købe brugt, istedet for en ny lavbudgets skærm. Jeg vil gerne høre jeres meninger og råd, især om det ikke bedre kan betale sig at købe en tidligere topmodel, som den panasonic skærm jeg snakker om.

På forhånd tak! :)
Af DavidHimself
Punkt 1) der findes mange tråde som din - se gerne i dem også
Punkt 2) Glemt alt om hertz-funktioner

Komplett.dk har et rigtigt godt tilbud på en 50" som det HELT KLART er værd at give et kig. Den ligger vist stadig til 4klik så det er indenfor dit budget, uden at du skal være bange for at gå glip af billedkvalitet :)
michaeltoft skrev:Mit sprøgsmål er så til jer; Får man ikke en bedre skærm for pengene, ved at købe en tidligere topmodel, istedet for at investere i en ny lavsbudget skærm?
Jo, man får naturligvis en bedre skærm ved at vælge en tidligere topmodel over en lavprisskærm. Det siger sig selv.

Guld kan dog også købes for dyrt. Men hvis midlerne er knappe, og du er kritisk med billedkvalitet – hvilket dine kriterier faktisk IKKE synes at indikere – kan det bestemt være fornuftigt at vælge nyere brugt.
michaeltoft skrev:Hej Allesammen :).
Jeg ved godt at overskriften er lidt speciel, men har længe gået og overvejet hvilket fjernsyn der skal være mit næste. Jeg er studerende, og har derfor ikke et særlig stort budget(3000-4500 kr). Har nogle kriterier til, hvad skærmen skal indeholde:

37 tommer, eller derover
Mpeg4
FULL-HD
100 Hertz, eller derover

Men det er efterhånden gået op for mig, at man ikke få den vilde fladskærm i dagens Danmark for mit budget. Derfor har jeg overvejet at købe en tidligere topmodel brugt. Mit sprøgsmål er så til jer; Får man ikke en bedre skærm for pengene, ved at købe en tidligere topmodel, istedet for at investere i en ny lavsbudget skærm?

For at være lidt mere specifik, er det panasonics tidligere topmodel, Panasonic TX-P42V10 som jeg overvejer at købe brugt, istedet for en ny lavbudgets skærm. Jeg vil gerne høre jeres meninger og råd, især om det ikke bedre kan betale sig at købe en tidligere topmodel, som den panasonic skærm jeg snakker om.

På forhånd tak! :)
Umiddelbart tror jeg v10 giver en tand bedre billedkvalitet ift andre lavprisskærme idag.

Den david snakker om hos komplett, er dog et ret godt tilbud(lg 50' for 4k) + den er ny. Medmindre du kan få v10'eren markant billigere.
Af michaeltoft
Kan få v10eren for 2500 kr ca. Virkelig også billigt. Bor lige pt stadig hjemme, så 50 tommer bliver ALT for stort! :)
Brugeravatar
Af edinger
michaeltoft skrev:Men overvejer også lidt denne samsung model: Samsung B6050.

Men tror den kommer lidt til kort overfor V10, tror I ikke det? :)

Flatpanels skriver følgende om B6050 – så ja, den kommer til kort.
Samsung har i den grad slået deres LED-tv fast i danskernes bevidsthed - du er sikkert selv stødt på de ultratynde aparater. Samsungs billigste LED-tv-model hedder B6050, og den har rigtig mange gode billedmæssige forcer med meget dyb fremvisning af sort, høj kontrast og naturlige farver. Desværre har B6050 serien et lidt for tydeligt slør på bevægelse i f.eks. actionscener eller sport. Og det er en skam, for det ødelægger helhedsopfattelsen af tv’et.

Med det forbehold, at jeg ikke kender dit brugsmønster, kunne du også overveje denne model til lige i omegnen af 5.000 kroner, hvis det skal være nyt:
HDTVtest skrev:
Panasonic UT50

CONCLUSION – Before we reviewed the Panasonic TX-P42UT50B, we had the idea that the UT50 series' picture quality would be essentially the same as the excellent ST50's, factoring in the omission of the antireflective plasma screen coating on this cheaper display. That assumption turned out to be right on the money: provided you’re in a dimmer environment where its deep blacks won't be washed out by light hitting the screen, the TX-P42UT50 produces the same outstanding picture quality, and in the right environment, it's frankly hard to tell it apart from the very best.

If the Panasonic TX-P42ST50 were to be available for around £100 more, we'd probably argue for the UT50's redundancy. However, the TX-P42UT50B is priced at around £550, which is some £300 less than the 42-inch ST50. For users in darker viewing environments who don't care for the ST50's sleeker design, built-in wireless connectivity or Infinite Black Pro screen filter, the UT50 is almost all good news. In such environments, it completely smokes LCD-based TVs (which is the bulk of the competition at this price point) in just about every way, with its ultra-low input lag, near-perfect screen uniformity, and naturally achieved deep blacks. Just don't touch that "N" button.

Read full review

Billede
Af PeterD
Det er jo SLET SLET ikke så svært.

Køb du bare en 42" Panasonic X50 til 4900 hos komplett.dk, eller et 42" UT50 til 5500 kr. samme sted.

http://www.komplett.dk/k/search.aspx?q=UT50

Så er du i det mindste sikker på at få god og ordentlig billedekvalitet (gode farver samt sortniveau)

Og så er det NYT!
Af michaeltoft
Ja, ved det godt. Men syntes bare det er mange penge, og lidt for mange penge i forhold til mit budget desværre..
Af michaeltoft
I har ikke andre forslag til tidligere topmodeller? :)
Af michaeltoft
Sidder bare kun 2 meter væk fra skærmen, så ved ikke om en 50 tommer bliver for stor. Det er måske ligefør, desværre.. Har ellers læst alt hvad jeg kan finde om den skærm, og 4000 kr er jo utrolig billigt.
Af Mysen
50" er ikke for stort på 2 meters afstand, men du vil dog kunne se mange fejl på dårlige komprimeringer.
Til HD med god kvalitet og til spil vil det være en fin størrelse. Det er en opvejelse af, om det ikke er værd at tage det dårlige billede med fra det dårlige signal, når du med flere tommer får mere ud af det gode signal.

Vær dog opmærksom på, at FIFA 13 kan og vil lave burn-in, hvis du spiller det mere, end du ser almindelig tv. Hvis Fifa blot inkluderes i et varieret forbrug, er der ikke grund til bekymringer.
Af michaeltoft
Tak for svar :).
Ser mere fjernsyn end jeg spiller, spiller nok i gennemsnit 1 time om dagen. Og nej okay, så 50 tommer er fint på 2 meters afstand? Har læst at skærmen har rigtig gode billeder, og har læst en anmeldelse af en tidligere ejer, som slet ikke har oplevet burn in.