Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af adi
Hej Alle

Jeg står i den situation, at jeg pt. har en plasma skærm (50 "LG 5q600 HD ready). Jeg er meget glad for den, men panelet er røget, så jeg skal have en ny skærm. Grundet det fine udsenne samt grøn energi vil jeg helst have en LED skærm. Jeg ser MEGET fodbold og jeg ved at Plasma er at fortrække, hvis man set meget sport!
Jeg har allerede været ude og købe en LG LED 55" LM620T og den røg retur med det samme pga. vertikalt blanding, eller hvad det nu hedder. Det er som om, at lyset fra LED dioderne kan ses når kameraet flytter fra side til side i midten af skærmen!?!??!? (Håber virkelig at nogen kan nikke genkenden til dette?) Er der nogen der sidder med en LED skærm, hvor dette ikke forekommer??
Af PeterD
Bliv ved plasma.

Du bliver skuffet hvis du vælger andet......
Af Langvad
Mit gør ikke i almindelig fodbold såvidt jeg husker, ser dog sjældent alm. fodbold. Men der skal ske meget hurtige bevægelser før mit Sharp ikke kan følge med og har ikke oplevet det i film og tv serier.
I sin tid sammenlignede jeg mit med både andre LED og plasma tv og jeg har stadigt ikke fortrudt må jeg sige:)
Af Bent odense
Det er stadigvæk to forskellige teknologier, ;)
Af Langvad
@Bent Har jeg sagt noget omkring at det er samme teknologi da? Ryster bare på hovedet af den kommentar.
Istedet for at komme med dumsmarte bemærkninger som trådstarter ikke kan bruge til noget, hvad så med at man kom med eksempler som kan hjælpe ham med at vælge om han skal have et plasma eller et LED? Jeg har da i det mindste kommet med noget brugbart.
Til trådstarter: Tag i elgiganten eller lign. og prøv at spørg om han ik kan finde en fodboldkamp og tjek så både forskellige LED og plasma skærme og se hvilket der opfylder dit behov.
Det vil være mit bedste råd, da jeg stortset gjorde det samme da jeg skulle vælge:)
Af Bent odense
Han kan da også læse KØBSANBEFALINGER/TESTS.Inden DU anbefaler ham at gå i elgiganten og få en gang sælger snak.
Af adi
Tak Langvad

Jeg tror, at jeg smutter forbi Elgiganten eller en anden butik og gør dette. LED'en som jeg købte havde ellers ingen andre problemer end det med fodbold. Tror simpelthen, at det har noget med den grønne farve at gøre. Altså selve fodbold banen?!?
Hvad med samsung ejerne? Oplever i problemer med vertikal blanding? Altså på modeller af 55 tommer og opad?
Af Chaui
Har selv kun en 46" Samsung, men går ikke ud fra størrelsen ændrer på kvaliteten af indmaden.

Min UE46D8005 LED skærm har jeg på intet tidspunkt oplevet problemer med. og ser bl.a. Fodbold en del timer om ugen.
Af pipper
Jeg har også disse streger på mit Sony HX700.

Men du får ikke et tv der er perfekt.

Jeg havde plasma før og dette kunne ikke vise hurtige bevægelser uden at det hakkede.

Så du må vælge hvad du kan leve med.
Af lennon
Jeg synes helt klart også, at de to plasma jeg har ejet, har været bedre til at performe fodbold end de LCD/LED som jeg "besøger".Det kneb dog lige lidt med FCN i aftes - troede sgu der var noget galt med mit TV

Fint at tænke grønt. Men hvad nu hvis det er væsentligt mere energikrævende at producere et LCD panel vs et plasma panel ? Går du så tilbage til plasma, som jo under alle omstændigheder har et bedre billede i samme prisleje ? ? !:(
Af adi
Vidste ikke at det krævede mere energi at fremstille et LED TV? Hvis det altså passer? Under alle omstændigheder synes jeg at der fremstilles pænere skærme fra LED end plasma. Det koster mindre i strøm og holder i flere år end plasma.
Men jeg synes, at det ikke er logisk, at min plasma, som er 6 år gammel har et bedre billede end de fleste nyere modeller? Jeg ved godt, at dybten i billedet er bedre og der er kommet "smart tv" m.m. , men når man giver så mange penge for en skærm, så skal det fandme spille og være i orden! Jeg har her til aften aftalt med mig selv at vente på OLED og se hvad det bringer med sig! Det er et underligt marked som jeg ikke kan blive klog på. Plasma har problemer med burn in og LED med vertikal bleding samt clouding osv. osv. osv.
Det vil være dumt at give penge for noget, som ikke er bedre end det man har derhjemme!
Af jones31
Tvene er også blevet markant bedre end det tv du har, var det første tv jeg selv havde og der et sket meget siden. Køb en 50" gt50 til 10000 der vil du ikke fortryde noget og byen in idag sker utroligt sjældent.
Brugeravatar
Af MigSelv
adi skrev:Vidste ikke at det krævede mere energi at fremstille et LED TV? Hvis det altså passer? Under alle omstændigheder synes jeg at der fremstilles pænere skærme fra LED end plasma. Det koster mindre i strøm og holder i flere år end plasma.
Men jeg synes, at det ikke er logisk, at min plasma, som er 6 år gammel har et bedre billede end de fleste nyere modeller? Jeg ved godt, at dybten i billedet er bedre og der er kommet "smart tv" m.m. , men når man giver så mange penge for en skærm, så skal det fandme spille og være i orden! Jeg har her til aften aftalt med mig selv at vente på OLED og se hvad det bringer med sig! Det er et underligt marked som jeg ikke kan blive klog på. Plasma har problemer med burn in og LED med vertikal bleding samt clouding osv. osv. osv.
Det vil være dumt at give penge for noget, som ikke er bedre end det man har derhjemme!
LCD/LED holder længere end plasma ? Hvorfor skulle det gøre det? 100000 timer på plasma er vel det samme som 100000 timer på lcd.
Af Mysen
adi skrev:Vidste ikke at det krævede mere energi at fremstille et LED TV? Hvis det altså passer? Under alle omstændigheder synes jeg at der fremstilles pænere skærme fra LED end plasma. Det koster mindre i strøm og holder i flere år end plasma.
OLED har/får også problemer med Burn-in; til en vis grad i hvert fald. Og nye tv er ikke ringere end dit tv derhjemme, de er bare indstillet ad h... til i butikkerne. Og så ser komprimeringsartefakter bare anderledes ud på LCD-tv end de gør på en plasma, hvorfor et skifte kan virke som en udfordring.

Hvis du vil skifte for designets skyld, så er LED vel vejen for dig, men hvis du ikke kan acceptere de billedkarakteristika, der følger med, så køb en plasma. Den kommer ikke til at bruge mere strøm end dit gamle tv i hvert fald, og så er jeg også ret sikker på, at det vil være en designmæssig opgradering.