Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har lige investeret i mit første led tv efter et par panasonic plasmaer... hovedsagligt pga jeg ville have passiv 3d, og også var træt af at sidde og se tv2 og lign. i zoom for ikke at forværre indbrænding af logoer.

Jeg har købt et panasonic 55 tommer et5, og jeg frygtede jo fra starten at det sikkert skulle ombyttes og alt muligt efter at have læst meget op på hvordan mange ombytter deres tv op til flere gange før de får et uden for meget clouding osv. og der er heller ingen tvivl om at der er noget lys der trænger igennem fra mit i hjørnerne men det er nu ikke noget der har været synligt for mig ved normalt tv og med lidt ikea led lys bag skærmen....

men ved fodbold er der de "usynlige" lodrette streger ved panorering, vertical banding, dse eller hvad det hedder, og når man først har stirret sig blind på det er det svært at abstrahere fra eller acceptere på et forholdsvis dyrt tv. Udover det er jeg nu ok tilfreds med det, men overvejer at returnere eller få ombyttet det pga det.

Men da det er kæmpestort i emballagen er det ikke det nemmeste lige at tage ud og ombytte da det ikke kan være i en alm bil, og jeg orker dårligt at ombytte det hvis det alligevel helt sikkert vil være det samme problem ved det næste. Jeg så min brors 47 tommer LG LM760t og det havde præcis samme problem ved fodbold.

Så mit spørgsmål er... Findes problemet med vertical banding på stort set alle de nye større lcd/led modeller?
Af allo
findes på samtlige skærme

de fleste skærme er delt op enten i 25Hz gange ??? eller 50Hz gange ??? (kommer an på om der står 100Hz eller 200Hz eller You name it HZ på 'pakken' - så hedder det f.eks.: "400Hz" som er = med f.eks.50Hz gange 8 - dvs.at skærmen er delt op i 8 felter á 50Hz)

det/de problemer er ikke så synlige på ægte 100/200Hz (ved dog faktisk ikke om der er nogen der stadig laver dem - i 'gamle dage' ((4-5år siden hvis jeg husker korrekt)) havde Sone ægte 200Hz - også på de store modeler) - men ellers så er det ekstra 'tricky' for skærmene at gætte sig til det 'perfekte' flow

så uanset hvad du kommer hjem med så slipper du ikke af (bl.a.) med det problem - om det er ET5 eller top-models...
Senest rettet af allo 30 okt 2012, 17:34, rettet i alt 2 gange.
Af dk9000
Intet tv er perfekt idag desværrem, så ja der er mange modeller der lider af dette.

Hvis man vil se sport kan jeg KUN anbefale at man køber plasma.

Nu kan jeg så se du er bange for burnin pga. logoer. Dog vil jeg lige sige til dig at hvis du IKKE boller kontrasten op til urimelige grænser så er dette slet ikke et problem.

Jeg ser tit den sammme kanal i 4-5 timer uden problemer, og har endda engang glemt at slukke for den en hel nat hvor der så stod mediacenter åbent. Dog var dette væk efter ganske kort tid( 3-4 timer normal brug)
Af THM
Samsungs og LG's(dem uden tvungen interpolation) sku være bedst til bevægelse i sport.
Mit indtryk, og egen erfaring er også at disse er mere modstandsdygtige overfor langvarig retention end Panasonics ditto...
Kildematerialet har dog også meget at sige, i nogle fodboldkampe er der langt mere slør på bevægelse end i andre
Af kwh73
Tak for svarene.

Ang. plasma, så har jeg et 50 tommers VT20 men det er bestemt heller ikke optimalt til fodbold da det lider af det famøse 50hz problem hvor f.eks midterlinjen bliver brudt op i mange linjer hver gang der bliver panoreret hurtigt henover banen f.eks efter udspark, plus der kommer underlige skygger rundt om spillerne... altsammen kun når intelligent frame creation er slået fra. Underligt som nogen i tidligere tråde jeg har læst herinde ikke kan se det, mens mange andre kan, og der bl.a. i england var hundredevis sider om det problem. Jeg har svært ved at tro det ikke er det samme i allesammen.

Og ang. burn-in så har det været der på begge de panasonic plasma jeg har haft og også på mine forældres panasonic (vi ser nok bare for meget tv). Det er jo ikke fordi det er noget større problem andet end når man ved det opstår. Jeg opdagede det da også først på mit første plasma for et par år siden efter jeg havde fået briller. Pludselig under en fodboldkamp bemærkede jeg skyggen af et stort fedt tv2news logo nede i venstre hjørne ved panoreringer over den grønne græsbaggrund hvilket jeg også selv blev overrasket over,for i de to år jeg havde haft det troede jeg netop ikke det var et problem, og de ting jeg havde set der opstod hurtigt som feks en menu fra et computerspil forsvandt hurtigt igen. Men når noget kører flere timer dagligt og ikke når at forsvinde inden man igen ser kanalen dag efter dag, ja så ender det med at blive permanent. Mine forældre troede heller ikke de havde noget og der kører også tv2news meget af dagen, og jeg tjekkede og viste dem en tydelig skygge af logoet på en grå baggrund.

Siden jeg købte mit VT20 har jeg så vidt muligt set tv2news i 3xzoom og tv2 i 2xzoom hvis det ikke er mere vigtigt, men alligevel har jeg en lille skygge af tv2 logoet som ikke lige går væk, men som man selvfølgelig heller aldrig ville få øje på med mindre man kiggede rigtig godt efter det på en helt lys baggrund. Men synes heller ikke det er holdbart at skulle se tv med zoom på et lækkert tv for ikke at skade billedet permanent. Man kan selvfølgelig også bare tage det helt afslappet da det jo ikke kan ses langt det meste af tiden... men tænker også når man en dag skal sælge det at det ikke er det nemmeste med burn-in.

Men det er underligt at mange herinde også har problemer med burn-in på panasonic, og så andre der siger de intet har med ellers de samme modeller. Jeg tror nu mest på at de allesammen lider lige meget af det og nogen bare ikke ser det, eller har et meget sundt og sparsomt dagligt tv-forbrug.
Af THM
Det er sjovt, det er aldrig lykkedes mig at se midter linien i fodbold splitte sådan op på g20, men så fænomenet under panoreringer i nogle andre udsendelser.
Har også haft tv2 i hjørnet men det kan ikke ses mere. Dog er der en lille smule mørkere i øverste venstre hjørne efter alle de logoer der har været, men ligegyldigt i praksis.
På mit LG har jeg ikke set andet end højst et par minutters retention...
Af PeterD
Svar på overskriften: tja....Ja'e desværre.......