Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Vi er på udkig efter en fladskærm

Størrelsen har vi sat til 32"
vil gerne have full-HD

vi bruger you-see kabel tv (i hovedstaden)
ser gerne film og serier

prislejet er op til ca 3200,-

vi har kigget på Samsung es5700, es5505 og es5005,
phillips 4007t og k og 5007k (kender ikke forskellen) ,
toshiba tl933 el. hl933
panasonic tx-l32em5e

håber der er lidt hjælp at hente her - jeg ved det er mange modeller, men de er alle fundet indenfor prisrammen.
Af HJ
jeg har forsøgt at finde tests af Toshiba tl933g på nogle af de sites der er blevet mig anbefalet her på FP - avforums, cnet og HDTV.

HDTV har en test af et Toshiba tv, men jeg har svært ved at finde ud af om det er samme model som den jeg kigger på:
http://www.hdtvtest.co.uk/news/toshiba- ... erformance

Kan man bruge testen hvis det ikke er samme skærm?
De problemer de nævner er jeg ikke helt klar over om jeg forstår:
[/quote]Cons
- Noisy image on highly compressed videos
- No true 24p support
- Non-linear colours which cannot be rectified due to broken CMS
- Only 1-point white balance controls
- Visible ghost images due to off-sync backlight

støj på på meget komprimerede videos (vhs?)
hvad er true 24 support (er der en defenition man kan gå efter mærke el. lign)?

de sidste 3 forstår jeg ikke :-) (det er teknisk og ikke sproget der er problemet)
Af Mysen
Jeg ved ikke, om det er det samme tv, men jeg ville ikke købe det på baggrund af de ting, du har citeret. Der står opsummeret på de sidste linjer, at den ikke kan afspille 24hz korrekt (blu-ray), og det kan give judder eller hakken i billedet ved denne frekvens:
- No true 24p support
Der er kun få farve-/ hvidbalanceindstillinger, hvilket gør det svært at kalibrere til en helt flad gammakurve.(mindre betydningsfuldt, hvis man ikke har måleudstyr alligevel):
- Only 1-point white balance controls
Støjfyldt signal på dårlige kilder (f.eks. ældre amerikanske serier eller Ramasjang programmer men der er mange andre). Der er iøvrigt støjfyldt signal ved afspilning af dårlige kilder på alle TV, men når de nævner det i testen, er det fordi, det er i højere grad end normalt:
- Noisy image on highly compressed videos
Der er slør på hurtige bevægelser. De giver backlight scanning skylden, dvs. den fungerer ikke korrekt:
- Visible ghost images due to off-sync backlight
Den er ikke god til at skelne farvernes nuancer, fordi farvestyringssystemet ikke virker. Det giver forskellige billedartefakter bl.a. banding, dvs. tydelinje horisontale linjer og det er typisk værst i mørkere nuancer og med komprimerede kilder. Det er desuden en af årsagerne til, at komprimerede kilder er så støjfyldte, som de nævner, at de er:
- Non-linear colours which cannot be rectified due to broken CMS
Af HJ
Ok - tak for hjælpen.. underligt at de egentlig anbefaler skærmen, hvis de mener der er graverende fejl, men her spiller prisen vel en stor rolle (har set den til 3200,-)
Af Mysen
Det er en anbefaling med forbehold, og så er det jo op til den enkelte at vurdere, om de mangler den har, er en dealbreaker.
Af 2 T ´er Uden H
Forskellen jeg selv kender til på 32pfl4007 vs 32pfl5007 er foruden designet, også indbygget wifi, også mener jeg 5007 kører med 200hz billede interpolation hvor 4007 har 100hz billede interpolation, dette er dog langt fra noget man skal basere sit køb efter, da teknikken bag ikke er et kvalitets stempel.

Herudover andvender 5007 et VA panel med et oftest bedre sort niveau i aften timerne, hvor 4007 bruger et IPS baserede panel med blandt andet bredere betragtnings vinkler som fordel, men tilgengæld er sort niveauet ikke lige så godt som den anden :)
Af HJ
32pfl4007 vs 32pfl5007
Det er forskellen på T og K modellen jeg ikke kan finde ud af - ikke forskellen på 4007 og 5007..
Af HJ
Det er en anbefaling med forbehold, og så er det jo op til den enkelte at vurdere, om de mangler den har, er en dealbreaker.
Det er klart, men selvfølgelig svært at vurdere når man ikke helt forstår hvad forbeholdene indeholder - det gør jeg nu og tak for det.

Det er også klart at man må acceptere kompromisser når man har så begrænset budget.
Af Mysen
Bestemt. Jeg havde heller ikke lige tjekket pricerunner, inden jeg skrev, men med den lave pris, den har, er minusserne måske ikke så slemme endda.
Af HJ
men med den lave pris, den har, er minusserne måske ikke så slemme endda.
Er pixmania et godt sted at købe?
Af Mysen
Nej. Deres omdømme er temmelig ringe, og de sælger ikke danske modeller. Jeg har set utallige, der har frarådet at gå efter de billigere priser, men jeg har dog ikke selv personlige erfaringer derfra.

Prøv at brug søgefunktionen, og skriv Pixmania i søgefeltet. Så kan du ser, hvad jeg mener.
Af HJ
jeps den er set..

Nu har de alligevel desværre også fjernet deres tl933g tilbud igen.
Af HJ
nu fandt jeg så lige en Grundig 32" vle7130 på tilbud til under 3000,- er det en god skærm? synes jeg så den i elgiganten til meget mere..