Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Har indtil for 3 uger siden haft et Pio 427XD plasma tv og har nu opgraderet til et Panasonic 50". Efter dette skifte har jeg bemærket at nogle tv-programmer og film ligesom kører lidt for hurtigt, altså bevægelserne ser lidt "kunstige" ud. Sidder pt og ser Avengers på min PS3 og her oplever jeg det også.
Min kæreste siger at hun ikke bemærker noget men det synes jeg at jeg gør.

Jeg har set lignende andre steder på nyere tv.

Hvad kaldes og skyldes dette "fænomen" og kan man gøre noget ved det??

PFT
Af THM
Det kaldes soap opera effekt og skyldes at de fleste nyere tv kommer med du motion system aktiveret.
Du skal blot slå IFC(inteligent frame creation) fra på dit tv, så skulle denne forfærdelige effekt gerne forsvinde:-)
Brugeravatar
Af edinger
Sæbeopera-effekt (link).
Af zappedronningen
Dog anbefaler flere af de kloge hoveder på AVForums at sætte IFC på minimum for at mindske DFC. Og jeg synes det hjælper, når jeg ser tennis. Der er f.eks Sharapova ikke helt så lilla i hoved og på arme og skuldre, som når det er slået helt fra.
Af Mysen
Det er fanme blæst, at man skal aktivere IFC for at undgå DFC. Jeg tror nu STADIG ikke, jeg ville aktivere det, men jeg har heller ikke set, hvor udpræget DFC er på VT50.

Mit gamle plasma-tv led meget af DFC, men hér var det stadig kun en lille sygdom i forhold til den kunstighed interpolation tilføjer.
Af zappedronningen
Jeg så kun en enkelt antydning eller to af DFC på fodboldspillere de første 3 uger. Men så så jeg tennis, og der var det helt tosset især på deres skuldre og arme, når de stod og ventede på at modtage serven. Det var samtidig med, at jeg pludselig fik andre problemer med tv'et (langvarig retention efter meget kort tid på en kanal). Indtil da troede jeg, jeg var en af de heldige, der ikke lagde mærke til DFC, og en af de heldige, der havde fået et tv uden retention/burn-in problemer. Men om de to ting hænger sammen, eller det bare var fordi, jeg indtil da ikke havde set meget tennis, ved jeg ikke. Jeg syntes i det hele taget, der skete et eller andet negativt med billedkvaliteten på det tidspunkt, uden helt at kunne sætte fingeren på, præcist, hvad det var.
Og jeg er spændt på at få det tilbage på tirsdag, da jeg ikke helt kan finde ud af, om de har gjort noget ved det eller ej udfra den følgeseddel, jeg kan finde på nettet. Men jeg tvivler desværre.
Dem der anbefaler IFC på minimum siger, det ikke har uheldige "bivirkninger".
Men ja sørgeligt at det der efter sigende skulle være et af markedets bedste tv, hvis ikke dét bedste, har så mange skavanker.
Af fredizy
Jeg er tilhænger af at have IFC på minimum, da det tydeligt reducere DFC.
Med IFC på minimum skal kan kigge godt efter for billedefejl synes jeg, men det kan dog spotes, når der smides en lang aflevering af sted på grønsværen.

Jeg skrev en mail til Panasonic om problemet, da jeg heller ikke synes det er acceptabelt, når man kaster 13 K efter en skærm.
Af hh05lj
hvad er DFC? (rookie, I know)
Af Mysen
fredizy skrev:Jeg er tilhænger af at have IFC på minimum, da det tydeligt reducere DFC.
Med IFC på minimum skal kan kigge godt efter for billedefejl synes jeg, men det kan dog spotes, når der smides en lang aflevering af sted på grønsværen.

Jeg skrev en mail til Panasonic om problemet, da jeg heller ikke synes det er acceptabelt, når man kaster 13 K efter en skærm.
Jeg synes ikke billedfejl er det værste ved IFC, jeg synes det er den kunstighed, der tilføjes. Jeg har endnu til gode at se et tv, der kan anvende teknikken uden at tilføje soap opera effekt.
Af Mysen
hh05lj skrev:hvad er DFC? (rookie, I know)
DFC = dynamic False contouring. Billedet/ farver kan skifte helt karakter, og jeg synes typisk det sker i mørkere farver og hudfarver. Et menneske kan ved kamerapanorering f.eks. komme til at se helt tegneserieagtig ud.
Af THM
IFC på minimum, skulle ikke rigtig give soap effekt, da det ikke udglatter bevægelse.
Zapper: når først man har set fejlene, ser man dem nemmere igen, dit tv behøver derfor ikke være blevet dårligere.