Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bossanova
Jeg har - efter behøring break in - indstillet billedet efter Rasmus' indstillinger. Jeg synes dog billedet er for rødligt (og fodboldbaner lidt for skriggrønne), og spørgsmålet er nu: Skal jeg rette på det ved alene at gå ind i farvestyringen - det har jeg prøvet med ganske udmærkede resultater - eller skal der også rettes på R og G indstillingerne under hvidbalancen (så jeg ikke længere bruger Rasmus' grundindstillinger)? Ville det bedste i virkeligheden være at få en kalibrerings-DVD og så bruge den til alle indstillinger (og hvilke kan i givet fald anbefales)?
Af Mysen
Det enkelte eksemplar varierer selv om modelnummeret er det samme. Derfor er RGB indstillingerne fra en test ikke særligt brugbare hvis de da overhovedet kan bruges. På mit tv, efter kopiering af indstillinger, var der et tydeligt grønligt skær ved gengivelse af hvid, og det fik jeg afhjulpet ved at indstille efter testbilleder. Det er sikkert ikke særligt præcist indstillet, hvis man prøvede at måle efter, men det er med garanti et mere korrekt billede end det jeg fik ved at kopiere indstillingerne herinde fra.

Kontrast- og lystyrkeindstillingerne passede dog ganske fint, mens disse dog bør eftertjekkes, når skærmen er blevet lidt ældre.