Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey derude, jeg skal ud og købe mit første rigtig 'store' tv. Budget: 10,999kr. Jeg er en ungkarl der ser meget sport og hygge med drengene og nyder da gerne et par gode film i løbet af ugen. Belysningen har været god til plasma, da min bror som boede i lejligheden før havde et Panasonic 42' top model fra 2008 hvilket jeg synes havde fantastisk billede kvalitet, en af mine venner har et pana st50, synes designet er ufatteligt kedeligt m.m. så det er ikke en mulighed.

Havde overvejet elgigatens tilbud på LG LM860v til 8,000. Det var dog først på lager d. 6 novebmer og hvis det skal op og hænge på væggen bliver det lige lovlig småt.

Jeg har kigget på følgende modeller som er LED, da jeg synes rammen er mere lækker og jeg vil gerne have smidt det op på væggen og derfor synes jeg en 46' vil være fint da jeg ca. har 4m fra Sofa til væg.

Samsung UE46ES7005
http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/ ... S7005.html

Philips 47PFL6907T

http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/ ... 6907T.html

Panasonic TX-L47ET50Y

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... x-l47et50y

Hvad ville DU vælge af de her 3? de koster præcis det samme?
Mvh. Kasper lange, ny bruger herinde.
(har læst købsanbefalingen flatpanels har lavet.)
Brugeravatar
Af edinger
Så på trods af en "fantastisk billedkvalitet" vil du fravælge ST50 pga. et "ufattelig kedeligt design" til fordel for en LCD-skærm med en "lækker ramme" ???

Den la'r vi lige stå et øjeblik.
Af kasperlange
edinger skrev:Så på trods af en "fantastisk billedkvalitet" vil du fravælge ST50 pga. et "ufattelig kedeligt design" til fordel for en LCD-skærm med en "lækker ramme" ???

Den la'r vi lige stå et øjeblik.
Der stod min brors 2008 havde en fantastisk billede kvalitet, i hver fald dengang.

Du må da indrømme at st50 er da utroligt kedeligt at se på. (rammen).
Af Mysen
Det er meget muligt, den er kedelig, men den er jo ikke grim. Og at du gerne vil ofre billedkvalitet for en smartere ramme, er jeg enig med edinger i, er en smule fjollet.

Havde du nu skrevet: "billedkvalitet siger mig ikke meget, jeg kan alligevel ikke se forskel, den skal bare være smart at se på..." - så ville der være mening med din prioritet. Men det er jo ikke tilfældet.
Af kasperlange
Mysen skrev:Det er meget muligt, den er kedelig, men den er jo ikke grim. Og at du gerne vil ofre billedkvalitet for en smartere ramme, er jeg enig med edinger i, er en smule fjollet.

Havde du nu skrevet: "billedkvalitet siger mig ikke meget, jeg kan alligevel ikke se forskel, den skal bare være smart at se på..." - så ville der være mening med din prioritet. Men det er jo ikke tilfældet.
Så ST50 ville være det bedste til mine behov ang. sport og lidt film?

Eller er det kun den mening du har fordi du er panasonic plasma fanboy?

Har intet imod panasonic, synes ikke designet på ST50 er et flot, hvorimod WT50 er klart det flotteste design der er ude på marked.

Men som en "newbie" som mig, som gerne vil have et flot fladskærm med godt billede, så vil du ikke mene de andre modeller kan gå?
Af Mysen
Jeg er ikke Panasonic Fanboy, og jeg ejer ikke engang en Pansonic, men jeg tager blot afstand til din måde at prioritere, med mindre du rent faktisk glæder dig mest til at få tynd, smart LED på skærmen.

WT50, LM860 og de andre smarte LED'er kan sagtens levere et godt billede, som du kan blive tilfreds med, men du kommer til at finde langt flere penge frem eller affinde dig med noget mindre skærm, hvis du vil have noget, der nærmer sig den kedelige ST50. Der er ulemper ved en ST50 - eller fordele ved en LED - der gør disse til bedre valg, men spændingsparametret for rammedesignet er ikke en af dem.. imo
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg går ikke ud fra, at det var din mening at fornærme nogen så tidligt i tråden, men ordet "fanboy" er ret negativt og nedladende.
Af kasperlange
Mysen skrev:
WT50, LM860 og de andre smarte LED'er kan sagtens levere et godt billede, som du kan blive tilfreds med, men du kommer til at finde langt flere penge frem eller affinde dig med noget mindre skærm, hvis du vil have noget, der nærmer sig den kedelige ST50. Der er ulemper ved en ST50 - eller fordele ved en LED - der gør disse til bedre valg, men spændingsparametret for rammedesignet er ikke en af dem.. imo
Kommer fra et SONY billedrørs tv- så tror alt ville være bedre ;) dog har mine forældre et panasonic g30 som jeg benytter i deres stue.

tak for dine indput, ved det ikke bliver en ST50 eller plasma, da jeg også er bange for burn-in, hvilket jeg har læst i mange topics her på siden at de har problemer med.

Jeg vil bare gerne have et lækkert, tynd tv på væggen med et godt billede.
Senest rettet af kasperlange 22 okt 2012, 22:31, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af edinger
Jeg synes, at ST50 er temmelig neutral af udseende. Men hvad vigtigere er – for mig – så er det den skærm på markedet med det suverænt bedste pris/ydelsesforhold.

Ingen prissammenlignelig LCD-skærm når den til sokkeholderne.

Men du kan sikkert godt finde en LCD-skærm (og sikkert også en plasmaskærm), som er pænere at se på. I slukket tilstand.

Der kan være gode grunde til at vælge LCD frem for plasma. Udseendet på rammen er dog én af de mere kuriøse, hvis du spørger mig.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Test af ST50: AV-Blog (link) | AVForums (link) | HDTVtest (link) | CNET (link)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Af kasperlange
Torben Rasmussen skrev:Jeg går ikke ud fra, at det var din mening at fornærme nogen så tidligt i tråden, men ordet "fanboy" er ret negativt og nedladende.
Overhoved ikke min mening, synes bare jeg kan se at der er mange som kun har panasonic i hoved herinde, ikke sagt at det er noget dårligt, men det kunne bare være ret med en subjektiv mening.

Kan godt selv lide panasonic,ville bare gerne høre om det ville være fornuftigt at overveje en af de 3 køb som jeg havde fremstillet.
Af kasperlange
edinger skrev:Jeg synes, at ST50 er temmelig neutral af udseende. Men hvad vigtigere er – for mig – så er det den skærm på markedet med det suverænt bedste pris/ydelsesforhold.

Ingen prissammenlignelig LCD-skærm når den til sokkeholderne.
Den er jeg med på, kan godt se ST50 er good value for money, men jeg vil gerne give de extra for et tv hvor jeg er sikker på at jeg ikke skal være nervøs for burn-in osv. Og hvor jeg før et design som jeg synes er fedt og ikke mindst en rigtig god billedekvalitet

Nu hvor jeg alligevel bare er en 20-årig knægt som skal se sport og film, ville et LED til 11.000 så være dumt at smide penge efter?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så bør du nok undlade at bruge ordet fanboy. Når mange anbefaler det samme mærke kunne der måske også være en anden grund til det? Hvad nu hvis pågældende producent rent faktisk lavede nogle gode TV til en pris, der var meget konkurrencedygtig?

Med plasma-TV vil risikoen for burn-in altid være til stede. Det er en af ulemperne ved teknologien. På samme måde er der ting, du må acceptere hvis du vælger LED.
Af kasperlange
Torben Rasmussen skrev:Så bør du nok undlade at bruge ordet fanboy. Når mange anbefaler det samme mærke kunne der måske også være en anden grund til det? Hvad nu hvis pågældende producent rent faktisk lavede nogle gode TV til en pris, der var meget konkurrencedygtig?

Med plasma-TV vil risikoen for burn-in altid være til stede. Det er en af ulemperne ved teknologien. På samme måde er der ting, du må acceptere hvis du vælger LED.
Men det var stadig ikke det mit spørgsmål gik ud på,
det gik ud på hvad de ville vælge af nedestående 3 fladskærme jeg havde lagt op.

Hvor jeg også skriver at det IKKE skal være plasma hvorimod det er LCD-LED jeg leder efter.
Brugeravatar
Af edinger
Du bli'r nødt til at beslutte dig for, hvad det er, du vil prioritere.

Er det "ikke mindst" billedkvalitet, har du i ST50 en solid kandidat. Er det "et design, du synes er fedt", må det jo være op til din egen æstetiske sans.