Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bjorna1980
Hej alle,

Jeg overvejede meget at koble mig på én af de andre tråde herinde, men endte med at oprette min egen, da jeg ikke vil fjerne fokus fra andres forespørgsler.

Anyways, som jeg skriver i overskriften, leder jeg efter forslag til fjernsyn i 42"- til 47"-størrelsen.

Jeg skal hovedsageligt bruge det til almindeligt TV-kiggeri, hvor vi dog streamer en del via Apple TV og spiller lidt Xbox en gang imellem.

Lige nu har vi et random 32" "fladskærms"-TV fra Samsung, som vel er 3-4 år gammelt og egentligt gør det fint. Pointen er at jeg ikke på nogen måde er kritisk bruger i forhold til billedkvaliteten og at det ikke er det vigtigste for mig.

Fokus er i første omgang at finde et pænt TV, hvilket vil sige tynd/ingen ramme og ret fladt. Egentligt kan jeg meget godt lide sådan noget som Samsungs E8005, men synes bare de der 13.500ish kroner er ret meget for et TV.

Da jeg i forvejen bruger Apple TV, er sådan noget som smart-tv slet ikke interessant for mig og hvis jeg kan spare nogle penge på at købe et tv uden den funktion, så er det fint.

Det samme forhold har jeg til 3d, som ikke rigtigt siger mig noget pt.

Jeg er mest til LED, da jeg gerne vil være lidt grøn, men er dog åben overfor andre teknologier, hvis det simpelthen vil være et bedre valg.

Håber nogen kan komme med nogle guldkorn - shoot!
Af DavidHimself
Du skriver ikke noget budget, blot at 13k er for meget :)

Jeg har lige se denne her: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=746310, og det er en fuldstændig vandvittig pris. Det er et TV'et er bør koste noget meget, og du får den smalle ramme. Dog er det ikke LED men plasma, med de fordele (og ulemper) det medfører! ;)
Af bjorna1980
Ser umiddelbart interessant ud, men det lyder godt nok lidt stort.

Hvad sige folk til Samsungs ES5505? Det er jo lidt i samme prisklasse, kan jeg se derinde.

Edit: Glemte lige at nævne at vi har rigtigt mange store vinduer, fra gulv til luft, i vores stue. Det betyder også noget, kunne jeg forstå i en anden tråd.
Af Dennishoeg
Ja, et budget kunne jo såmænd være et meget godt sted at starte.

Jeg vil dog alligevel byde ind med et Panasonic tx-l47dt50y. Som i de fleste Panasonic centre lige pt. Står til 10.999,- Og med god mulighed for at prutte lidt om en tilhørende bluray (bd220/320)

Tynd ramme, smart tv, 1600hz bls, (Back light scanning) 1 fjernbetjening til tv/bluray samt recievere fra Yamaha, Onkyo, Panasonic og Pioneer, hvis du går op i lyd :-)

Det er et kanon tilbud, som kun ligger i begrænset mængde. Og indtil videre, ikke et du finder på nettet. Du er altså nød til at humpe ned i dit lokale Panasonic center.
Brugeravatar
Af edinger
bjorna1980 skrev:Hvad sige folk til Samsungs ES5505? Det er jo lidt i samme prisklasse, kan jeg se derinde.
HDTVtest skrev:
Samsung ES5500 (ES5505)

CONCLUSION – The Samsung ES5500 is a decent budget LCD-based HDTV, although it doesn’t excel in enough areas to get an all-out recommendation. Overall image quality is a step back compared to what we’ve seen from Series 5 in the past: in particular, we remember that the B550 (three generations before) featured a panel of comparable quality to those found higher up in the range, with less low-tone smearing, and on certain units, a full colour management system with near-perfect accuracy. Perhaps the addition of “Smart TV” features at this price point has forced compromises elsewhere?

The UE40ES5500′s biggest strength is surely its gaming responsiveness. If you can see through the motion blur, you’ll be rewarded with very low input lag from connected games consoles and PCs. In fact, some console users even find that a screen with inherent motion blur helps them better enjoy games with low frame rates (most games on the underpowered current generation consoles only run at 30fps) due to the “smoothed motion” appearance.

We’re not convinced that this is as good as £500 can buy, but if you can accept motion clarity which is low even by LCD standards, then you’ll be rewarded with decent colour accuracy, good contrast performance, and a good selection of web connected features.

Read full review

Billede
Af bjorna1980
@Erdinger: Jeg tænkte måske mere på personlige erfaringer.

Mht. budget vil jeg helst ikke (meget) over de 10k.
Brugeravatar
Af edinger
Tillad mig at være lidt polemisk:

Foretrækker du også naboens vurdering af 'Årets Bil' frem for FDM's ?
Af Bent odense
Personlige erfaringer fra andrer,Kan du ikke bruge til noget.
Af lassekilde
Har LGet som der er linket tidligere, kan kun anbefale det. Billeddet er super på det, mit er dog uden T2
Af bjorna1980
edinger skrev:Tillad mig at være lidt polemisk:

Foretrækker du også naboens vurdering af 'Årets Bil' frem for FDM's ?
Jeg vil egentligt gerne høre fra begge. Når "FDM" måske kun bruger et par dage på at teste "bilen", har min nabo måske opdaget at bremserne piver efter en måned og at det tager laaaang tid at skifte "gear". Hvis man som mig har en kone, der ikke helt ved hvilket "gear" hun vil køre i og skifter frem og tilbage hele tiden, kunne det da være rart hvis gearskiftet gik hurtigt og glat. Du ved selv hvordan det er med kvinder og biler :-)
Brugeravatar
Af edinger
Du misser pointen.

Som er, at en fagvurdering er baseret på objektive, gennemskuelige kriterier holdt oppe imod en velkendt branchestandard og med et omfattende referencegrundlag. Modsat en tilfældig personlig holdning.

Jeg medgiver dog, at en forudsætning for at få udbytte af en faganmeldelse er, at man kender branchestandarden og har gjort sig klart, hvor ens personlige præference ligger i forhold til denne.

I modsat fald kan en faganmeldelse være ligeså uanvendelig eller misvisende som input fra tilfældige brugere.
Af Mysen
Jeg forstår nu godt hvad Bjorna mener. Jeg har en opvaskemaskine, som jeg har købt på baggrund af test, og det skulle jeg ikke have gjort. Hvor testen fejler, er, at det lave lydniveau, der er målt, er et gennemsnit over maskinens køretid. Det lyder som en god idé, hvis ikke det var fordi de sidste 40 minutter er fuldstændigt lydløse, og dermed skjuler de mange larmende perioder. Og så kan den ikke tørre plasticservice, hvis det er placeret i øverste skuffe; igen en mangel på testen.

Jeg har også en Emaljunga barnevogn, der bare kører og føles som lækker kvalitet. Lige ind til den bliver et par år gammel og ruster i undervognen, så hjulstel falder af. Eller til den punkterer, og der ikke findes en eneste manuel pumpe på markedet, der kan klare den. (kompressoren på en tankstation kan dog).

Tests er klart den bedste objektive og saglige vurdering af ting og sager, mens erfaringer fra folk er et godt supplement, så længe man forholder sig kritisk til dem.
Brugeravatar
Af edinger
Problemet, som jeg godt ved, at du er klar over, Mysen, er, at man i sagens natur ikke alene kan basere sit valg af TV på tilfældige brugeres vurderinger, da man for det første ikke kender disse brugeres referencer og personlige bevæggrunde og derfor, for det andet, ikke har en kinamands chance for at vurdere, om der er tale om repræsentative tilkendegivelser.

Jeg forstår dog også godt, hvad DU mener ;)
Af Mysen
Du har ret i, at man ikke kan vurdere, om en tilfældig person, der tilbyder subjektive vurderinger, repræsenterer et flertal, men der kan dog stadig komme ytringer, som man kan forholde sig til, nærmest uanset hvor lidt man kender til personen. Det er udtalelser som:

"Jeg havde en langsom Sonyskærm fra 2008 før, og nu har jeg en Philips fra 2012, der er endnu langsommere."
Det kan med det samme - uanset hvem der siger dette - oversættes til, at den Philips i hvert fald ikke er hurtig. Jeg har selv kommet med udtalelser a la:

"Mit tv æder stort set alle .mkv-filer, men medieafspilleren kan dog ikke afspille 23,976hz korrekt, så du må accepter lidt judder eller aktivere interpolation (gud forbyde det!)."
Den slags er sjældent nævnt i tests og i hvert fald ikke på Flatpanels.dk

Eller en anden, der lige skal tolkes lidt: "Jeg sidder fra min ES5505 i en vinkel af ca. 40 grader, og selv om jeg godt kan se, at farverne ændrer sig, så er det altså så lidt, at det ikke generer mig."

En test vil i stedet skrive, at betragtningsvinklerne er udmærkede omend ikke lige så brede som Plasma eller IPS-baserede LCD'er.

Ingen af de to udsagn kan bestemme, om DU ville stille dig tilfreds med betragtningsvinklerne, men den subjektive vurdering fra en bruger kan tilføje testens vurdering, at i hvert fald ikke alle generes af betragningsvinklernes begrænsning.
Hvis man vil have en skærm, der passer én perfekt for de penge der er til rådighed, så SKAL man bruge tid på at læse tests, og ellers må man acceptere, at der kunne have været bedre køb. Men brugeres supplement kan nu ofte (dog langt fra altid) bruges, og det gælder især, når der er særlige konkretiseringer i spil.
Senest rettet af Mysen 23 okt 2012, 11:19, rettet i alt 1 gang.