Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Malmros
Hej

Jeg er rimelig uvidende om dette emne, men min søn har lige fået en ny PS3 og hans nuværende TV er vist ikke godt nok. Det står ikke skarpt når han spiller ex FIFA 13.
Hvad skal jeg kigge efter i et nyt tv ? Full HD - HD Ready ? Mhz ? Hvad størrelse skal man vælge ? Tilslutninger - HDMI etc etc ????

Håber nogen kan hjælpe mig videre :( ............. og det må desværre heller ikke koste en bondegård :D

Hilsen
Pia
Af PeterD
Hvor gammel er junior? 8 eller Teenager?

Hvis eget værelse:

Hvor langt er der/kommer der til at være fra skærm til seng/sofa? Er det muligt evt. at væghænge skærmen eller skal den stå på et sofabord/kommode? (for at finde den bedste skærmstørrelse. Entutiaster herinde vil nok foreslå en stor skærm, da det ofte giver den nyeste/bedste billedkvalitet og så er merprisen ofte ikke så stor f.eks. 42" frem for 32" og 32" frem for 26", MEN skal det stå på et lille værelse KAN det også blive FOR STORT..(Jeg ligger med et 32" på 3,10 m. og et 42" (plasma) på 3,80m. Bare for at give dig en indikation....)

Er skærmen vinklet væk fra vinduer/lys eller kommer der til at være sollys på skærmen...

Ser han også normal tv evt. dvd/bluray på skærmen eller KUN PS3..?

100Hz er de allerfleste skærme i dag. I hvertfald "de store". Nogle reklamerer med 200Hz men det er vist bare reklamegas

Kan det købes over nettet eller SKAL det være fysisk butik..? (Ofte billigere på nettet..og der kan det retuneres efter 14 dage selv når det er taget i brug. HVIS han skulle være utilfreds)

Prisbudget: Minimum-Maximum beløb du vil ofte..?

PS. HDMI indgang har de fleste skærme i dag. Selv "No name" mærker fra Dansk Supermarked, Lidl,Aldi (Lumatron etc.) har det, men som hvis du ønsker god kvalitet for din søn skal holde dig fra...
Af Malmros
:p Ja, jeg tænkte det nok - der var flere ting at tænke på :-) ...... Prøver at besvare spørgsmålene (og tak fordi du gider at hjælpe)

Min søn er 11 år - og eget værelse. Der vil være ca. 2,5 m fra skærm til seng. Det er muligt at væghænge, men han vil vist gerne ha det stående.
Der vil ikke komme direkte sollys ind på skærmen.

Lige nu er det sjældent at han ser TV på værelset (vi skal trække et antenne kabel for at det fungerer) men det vil nok blive mere fremadrettet.

Nettet kontra butik ? - Tja, normalt har jeg ikke problemer med at købe på nettet, synes dog at det er lidt mere besværligt hvis man står med en reklamation. Men det afhænger vist af prisen og jeg tænker max 3500 - 4000 (og selvfølgelig gerne billigere :D )

Håber du kan bruge de info til at guide mig :-)

Hilsen

Pia
Af Ven
Maskinen bør tilsluttes TV'et via HDMI. De medfølgende kabler vil ikke kunne give optimal billedkvalitet, og bør ikke benyttes medmindre der er tale om et gammelt billedrørs-tv.
Af Supergris
Skynd dig at købe dette: http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... v-32av933g ,inden der ikke er flere.
Det er ikke full-HD, men det betyder ikke noget i denne størrelse. Jeg har det selv, og er virkelig overrasket over, hvor godt billede det leverer, også ved konsolspil...
Og så koster det kun 1699 kr..
Af PeterD
Du kan også tage skridtet fuld ud og se på et 42" plasmaskærm på nettet til 3900 kr, men måske lidt "overkill" til en lille gut.

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=749384

Så er han dækket godt ind de næste par år, og behøves ikke tænke på om billedet og farve/sortniveau er i orden. For det er det med et kvalitetstv ;)

Det er også et rigtig godt tilbud Supergris linker til. Til prisen er det svært at finde noget tilsvarende bedre. Elgiganten/Fona kører også tit og ofte tilbud på deres 32" Panasonic C5 skærm til 1700 kr, hvor deres IPS panel skulle være bedre end Samsungs tilsvarende på deres billigskærme..(Edit: Er vist ikke på tilbud i disse uger, men er det ret ofte)

Eller denne:

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... lc-9141-t2

Grundig er kendte for at lave tv med et ok billede og god lyd, men så er prisen næsten oppe på hvad en 42" plasmaskærm koster...
Af klingenberg
Malmros skrev:Hej

Jeg er rimelig uvidende om dette emne, men min søn har lige fået en ny PS3 og hans nuværende TV er vist ikke godt nok. Det står ikke skarpt når han spiller ex FIFA 13.
Hvad skal jeg kigge efter i et nyt tv ? Full HD - HD Ready ? Mhz ? Hvad størrelse skal man vælge ? Tilslutninger - HDMI etc etc ????

Håber nogen kan hjælpe mig videre :( ............. og det må desværre heller ikke koste en bondegård :D

Hilsen
Pia
Har en 32' M87 samsung Full Hd, der står rigtig skarpt med ps3 og x360(der er blevet gamet rigtig meget fifa på den).

Den har dog ikke mpeg4(skal bruge boks/kort til digitale kanaler), men er det ikke vigtigt og kommer du forbi Odense, skal den ikke koste mere end 5-600 :)

Ellers kan du sagtens hente den der bliver linket til fra elgiganten. Både Ps3 og x360 er 720P, så at den ikke er full-hd gør ingen forskel.

At give mere end 2-2,5k for en 32' skærm er imho Overkill.
Af PeterD
Nu begynder det måske at blive en smule irriterende og besværligt , men er også denne til 2800 kr.

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... ue32eh5005

Hvis det har samme billedkvalitet som D5005 er det også okay. Det kan jeg dog ikke bekræfte. Måske andre kan?, men lidt fra en anden tråd herunder:

http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopi ... 06d827e591

Desværre er det oftest sådan at lægger man 500 kr. mere end budgetteret får man også mere skærm, og sådan kan man blive ved og ved....Tror de fleste herinde (Trods Finanskrise) skifter tv hvert 3-4 år...

Godt råd: Find MAX. budget og pas på hvad sælgerne bilder dig ind i butikkerne. Hvad som umiddelbart kan lyde som gode råd, kan dække over de vil af med en dårlig model....
Senest rettet af PeterD 21 okt 2012, 14:02, rettet i alt 1 gang.
Af Mysen
EH5005 afløser ikke D5005. Her kommer ES5505 nok tættere, men i den lille størrelse koster den til gengæld kun en hundredmand oveni prisen på EH5005