Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dennisnick
Hej,

Jeg er på udkig efter et nyt TV til stuen og i den forbindelse er jeg ved undersøge markedet for at gøre mig det bedste køb. Jeg har ladet mig fortælle at dette forum skulle husere en masse eksperter på området, så jeg tillader mig derfor at oprette denne tråd i håb om at I kan og vil hjælpe mig med at afklare hvad jeg bør kigge efter.

Der er nogle krav til TV'et, og umiddelbart er disse:

Størrelse: 40-46"
Slimline TV (da det gerne skal op på væggen og hænge)
Brand: Sonys design foretrækkes, men det er ikke en absolut nødvendighed - der er også kigget på Samsung og LG
Hertz: min. 100 hz
Smart TV: WiFi + Funktioner som Skype, iPhone tilslutning og web browsing er et stort ønske
Pris: 5-10.0000,-

Ud fra ovenstående specifikationer, kan I så anbefale nogle modeller? Hvad angår brand, er det som sagt ikke noget krav at det er Sony!

Er der herudover nogle ting man bør være opmærksom på i forhold til at gøre sig et køb ny? Her tænker jeg primært på om der er en ny teknologi på vej, nye modeller, etc., som kan være med til at sænke priserne på nogle af de modeller som ellers er interessante ift. ovenstående.

På forhånd tak!
Af klingenberg
Har du gjort dig tanker om plasma vs lcd?

Der er altid ny teknologi på vej. Oled kommer snart til mainstreammarkedet, og er nede på normale priser om 4-5 år hvis du gerne vil vente :)
Af DavidHimself
Glem alt om Hertz.... hertz funktioner fortæller lige så meget om billedkvalitet som farven på foden! :)
Af dennisnick
DavidHimself - jeg er klar over at hertz efterhånden er en noget kun misfortolket specifikation, men det er vel stadig en udmærket tommelfingerregel at have, eller hvad? Her tænker jeg på at jeg som hovedregel altid irriteres ved f.eks. at se sport på 50hz fjernsyn.

klingenberg - nej, egentlig ikke. Egentlig søger jeg bare det bedste TV ud fra førnævnte specifikationer. Hvad bør jeg være opmærksom på i forhold til valget mellem Plasma/LCD/LED? Jeg vil meget gerne undgå burn-in som plasma førhen har præget af, men jeg synes at have læst at det stort set ikke længere et problem - er det korrekt?
Af klingenberg
dennisnick skrev:DavidHimself - jeg er klar over at hertz efterhånden er en noget kun misfortolket specifikation, men det er vel stadig en udmærket tommelfingerregel at have, eller hvad? Her tænker jeg på at jeg som hovedregel altid irriteres ved f.eks. at se sport på 50hz fjernsyn.

klingenberg - nej, egentlig ikke. Egentlig søger jeg bare det bedste TV ud fra førnævnte specifikationer. Hvad bør jeg være opmærksom på i forhold til valget mellem Plasma/LCD/LED? Jeg vil meget gerne undgå burn-in som plasma førhen har præget af, men jeg synes at have læst at det stort set ikke længere et problem - er det korrekt?
Jeg har aldrig selv oplevet burn-in, men bruger man primært skærmen som pc-skærm eller til konsolspil, er risikoen der.

Hertz er generelt utroligt misvisende på både led og plasma, selvom plasma er langt mere flydende, hvilket specielt kommer til udtryk under eks fodbold.

Du får generelt også mere for pengene ved plasma, tjek evt cnet's anmeldelser. En mulighed er ST50.
Af PeterD
Burn In...Det er stort set ikke et problem mere...hvis du bare bruger tvet fornuftigt de første uger..

Bevares...Du kan nok ikke starte med at spille konsolspil i 5-6 timer hver dag på dit spritnye tv (Hvem kan også det, når man skal studere/arbejde?)

Du kan også kigge i "anbefalinger" her på siden. Hvis Flatpanels.dk anbefalet et tv er det fordi de har gennemtestet det, på kryds og tværs, så du bliver ikke fanget med håret i postkassen...(Kommer selvfølgelig an på hvor langt hår du har.... 8) He he..)

Du kunne også se nærmere på dette. PS. Hverken Sony, Samsung eller LG.

http://www.recordere.dk/indhold/templat ... 9&zoneid=1

http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasoni ... 191731.htm

Pris: Pixmania: 6200 kr. (Indrømmet: Ved ikke hvor gode de er...)
Komplett/Merlin: 6500kr.

Vægophæng:
http://www.harald-nyborg.dk/p8685/vaegb ... -60-led026

Teknologien forbedres altid. Køb det tv du syntes er flottest og har de anmeldelser som betyder noget for dig, lige nu. Mener det er i marts/april de nye skærme lander i butikkerne så du kan hurtigt finde et nyt tv som er en smule billigere og (måske) en smule bedre end hvad du køber...
Brugeravatar
Af edinger
Såvel plasma- som LCD-skærme kan have problemer med refleksioner. Det er ikke så meget et spørgsmål om panelteknologi, som det er et spørgsmål om coating (overfladebehandling).

Langt hovedparten er dagens LCD-skærme er aldeles ligeså reflekterende som deres plasmamodstykker.

Undtagelsen er de få matte varianter, som endnu findes på markedet.

Der, hvor teknologierne adskiller sig fra hinanden, er ved, at LCD-skærmene typisk er mere lysstærke og derfor mere velegnede til stærkt (sol)oplyste rum.

Da det dog er de færreste, som hovedsageligt ser tv i dagtimerne, er dette ikke nødvendigvis en forskel, som bør være udslagsgivende for ens købsbeslutning.

Note: Du kan læse en DANSK anmeldelse af Panasonic ST50 her.
Af dennisnick
Tusind tak for dit svar vedr. reflektion. Jeg var måske lige hurtig nok til at slette mit eget indlæg vedr. dette, men jeg fik lige en grundig forklaring i en af anmeldelserne og den stemmer også ret godt overens hvad du skriver her, så det er ikke umiddelbart noget der er med i overvejelserne, medmindre der er en kæmpe lampe lige bag ved sofaen ;-)