Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg skal have ny skærm, men har ikke den specielt store forstand på hvad der vil være bedst til mine behov:

- Jeg er ved at uddanne mig til grafsk designer, men er stadig studerende - dvs. jeg har brug for en skærm der så vidt muligt giver en præcis gengivelse på skærmen, i forhold til hvad der kommer ud på tryk og print.

- Jeg har forestillet mig omkring 19" - og prislejet ligger på 3000-3500kr. Jeg kan ikke rigtig finde ud af, om widescreen er nødvendigt eller ej...

- Jeg har brug for at kunne spille spil, men det er ikke de nyeste og mest avancerede, så det er ikke dette der har første prioritet.

- PT har jeg en samsung syncmaster 172N som jeg har været ganske tilfreds med, men jeg ville gerne tanden højere op kvalitetsmæssigt, hvis økonomien er til det.

- Jeg har kigget på flatpanels liste over skærme, men jeg synes alligevel jeg gerne vil høre indput her fra forummet.

Den jeg indtil videre er mest lun på (fra listen) er Samsung 971p http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=233720

Kan nogen hjælpe mig med forslag - så vil jeg være meget taknemmelig...?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis opløsnigen er fin for dig, så er 971P et godt bud - og så er den jo køn ;)

Hvis du vil en tand op i opløsning, så tag en Dell 2007FP eller 2007WFP afhængigt af om du vil have en 4:3 monitor eller en widescreen. De kan begge fås til ca. 3300 kr. når de er på tilbud.
Af Malenehald
Er Dell-skærmen teknisk set ligeså god som Samsung-skærmen? Jeg synes ikke det er udelukkende positivt det man hører om den rundt omkring.

Er der nogen alternativer fra Samsung?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dell laver jo ikke deres egne paneler, men køber dem fra enten Samsung eller LG.Philips. Dell 2007FP har et S-PVA panel fra Samsung er kan sammenlignes med Samsung 214T (med undtagelse af den ekstra tomme) og Dell 2007WFP har et S-IPS panel som kan sammenlignes med NEC 20WGX2 med undtagelse af at sidstnævnte er lidt hurtigere i spil.

Jeg har selv både en 193P+ (forgængeren til 971P) og en Dell 2007FP og det er helt klart sidstnævnte der er mest behagelig at arbejde med pga. størrelsen og så er farverne ret gode. Jeg har efterhånden set en del af disse Dell skærme og de har alle været fortrinlige til prisen. Du får dog pixelgaranti på 971P hvilket er ret unikt for P-serien fra Samsung. Det får du ikke på ret mange andre skærme.
Af esbras
Hvis du har tænkt dig at bruge den med en mac... Den skal indstilles med det medfølgende program magictune eller hvad det nu hedder og det kører sikkert kun på windows. Tjek det ihvertfald ud før du shopper - men lad os endelig vide hvad du finder ud af - for jeg gad faktisk godt at kunne bruge de her skærme fra Samsung :)