Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mohnsen
Hej Folkens

Jeg har et ST50 som jeg er ret glad for.

Det har en flot mørk sort, hvilket virker meget overbevisende, og giver generelt et godt billede.

men, jeg har lagt mærke til at de sorte/grålige nuancer ikke rigtig er tilstede som på f.eks. lysere lcd skærme.

Jeg lagde især mærke til det forleden, da vi sad og så Forbrydelsen, via min bærbar me dHDMI til tvét. Tilfældigvis pauser jeg hvor der er zoomet ind på en nokia telefon. På computeren kan man tydeligt skelne de grå toner og se at der står nokia på telefonen, men på tvét er det hele bare mere dyb sort, og det er umuligt at læse ordet NOKIA også selv om at man er tæt på.

Er det bare konsekvensen af at have en dyb sort, eller er det noget indstillingsmæssigt?
Af dk_iceman
Kan jo være din skærm står forkert indstillet..

F. Eks. Hvis man bruger dynamisk kontrast osv...

Har du prøvet med en masse af de test billeder som viser alle de sorte nuancer. Osv..

Så kan du se om den bliver for hurtig mørkt...
Af Mysen
Hvis du oplever black crush, dvs. at alle de grålige nuancer fremstår sorte, så er det en indstillingsfejl, og et tegn på, at gamma afviger standarden på 2,2 ved den lave lysstyrke. Hvis du til gengæld kan skelne de forskellige gråtoner, men de bare fremstår utydelige, og så er det næppe fra kilden ment, at du skulle kunne se tydeligt, at der står nokia.
Jeg kan godt finde på at overskrue lysstyrken i computerspil, fordi jeg synes det er vigtigere at kunne finde rundt i et mørkt spil, end at indstillingerne er korrekte, men der ryger lidt billedkvalitet med i det valg. Du kan jo forsøge det samme, men prøv lige at indstille efter et kontrastprøvebillede først, for det er jo det, der i det lange løb vil give det bedste billede.
Af PeterD
Det er så fedt at læse jeres svar!!:

Her ved man virkelig at folk VED HVAD DE TALER OM!!!

FAN-TAS-TISK!!

Tak for et godt forum :)
Af mohnsen
Tak for svarene (B , jeg vil helt sikkert prøve at rette indstillinger

Hvor finder jeg de testprøvebilleder i nævner?
Af mbm
PeterD skrev:Det er så fedt at læse jeres svar!!:

Her ved man virkelig at folk VED HVAD DE TALER OM!!!

FAN-TAS-TISK!!

Tak for et godt forum :)
Er der ironi i dette svar ?
Af Mysen
mohnsen skrev:Tak for svarene (B , jeg vil helt sikkert prøve at rette indstillinger

Hvor finder jeg de testprøvebilleder i nævner?
Du kan hente en dvd hos hifiklubben, og hvis du bliver medlem først er den gratis. Der er bl.a..en skærm, hvor billedet gradvist går fra helt sort til helt hvid, og alle toner imellem skal kunne skelnes. Det er ikke muligt, at gøre det perfekt på øjemål, den slags kræver måleudstyr, men det er for de fleste en godkendt løsning.. Husk dog, at kun hdmi indgangen bliver indstillet, og du skal altså kopiere dine indstillinger til antenneindgang ligeledes.
Af donoester
Tjek også at "signalniveauerne" fra PC'en er det som TV'et også forventer. Normalt sendes TV-billeder med et dynamikområde på 16-235(per farve). Så hvis dit TV tror din PC smider et begrænset niveau ud (16-235), men i PC'en i virkeligheden smider 0-255 ud (normalt for PC), så vil alt der er mørgegråt (16 og under) fremstå som helt sort på fjernsynet. Ligeledes vil at over 235 trunkeres til at fremstå som 100% hvid.

TV'et burde have en instilling til at ændre dette et sted - kig efter noget fx. "RGB range", "PC levels", "Input format" osv.

Tilføjelse: Manual side 143 ( http://service.us.panasonic.com/OPERMAN ... P_ST50.PDF ). Tjek at "HDMI/DVI RGB range (HDMI)" er sat til enten "auto" eller "nonstandard"