Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej allesammen.
Jeg er på jagt efter et nyt TV, som jeg gerne vil hænge op på væggen. Det skal max koste 5000 kr og gerne mindre. Jeg sidder ca. 2,5 meter fra fjernsynet, så tænker en størrelsesorden af 32-42". Fjernsynet skal være tyndt og have et godt billede. Alle de fancy funktioner som smart tv og 3D er slet ikke nødvendigt. Jeg har samtidigt tænkt mig købe en samsung smart harddiskoptager, som indeholder en masse funktioner som PIP, PVR osv, så det er egentlig heller ikke nødvendigt at TV'et har det.
Jeg har været i elgiganten, og der synes jeg billederne ser virkelig dårlige ud selv ved en langsom panorering på alle TV under 6000 kr, hvilket jeg synes er meget mærkeligt, eftersom det gamle vrag af et tv jeg har nu, ikke hakker i billedet overhovedet.
Jeg har kigget på mange TV'er ind til videre. Lige pt overvejer jeg dette tv
http://www.testseek.dk/elektronik/tv/lc ... 44dc4.html
Dog har jeg læst at lyden skulle være dårlig, og jeg gider ikke have det tilsluttet højtalere. Jeg har kigget lidt på Bilkas hjemmeside, og kan se de har et par andre muligheder, men jeg har ikke været nede i selve butikken og set dem endnu.
Jeg tænker helt sikkert LED, eftersom jeg frygter burn-in meget.

Jeg håber virkelig nogen vil hjælpe mig med at finde et godt TV til pengene.
Af dk9000
Jeg ved ikke hvilken Elgiganten du har været i, men eventuelt kan du høre dem om de ikke kan sætte andet matriale på.

Hvis det er 32¨ du er ude efter så ta et kig på 32LS570 og ES6305. Den første er på tilbud lige nu til 3499 og den anden kommer på tilbud i næste uge til 3999.

Den første er en lg og bygger på et IPS panel så der er størrer farvemætning på dette, til gengæld kan den godt lide lidt mere af ujævn lysfordeling grundet ips.

Den anden er en Samsung som bygger på et va panel som så ikke har så god farve mætning, men den levere et bedre sort billed end LG'en gør.

Jeg vil dog kigge lidt mere på at du også nævner at du vil have en HDD optager og at dette er en Samsung, så der vil være en fordel i at vælge samme mærke.
Hvis du vil vide mere om hertz, er der et par glimrende tråde her:

• Emne: Testvideo i butikken (link)

• Emne: Hvad kan man bruge butikken til? (link)

jesboy skrev:Jeg tænker helt sikkert LED, eftersom jeg frygter burn-in meget.
Med en forkærlighed for LCD og et sparsomt budget ville jeg personligt frygte utilstrækkelig billedkvalitet mere end burn-in.
Af jesboy
Mange tak for svarene.
Jeg har kigget lidt på trådene, som gav en meget god forståelse, og de foreslåede fladskærme.
Når det kommer til 3D fladskærme, så er det vel ikke sådan at alting vises i 3D, så man skal sidde med briller på hele tiden? I så fald er det ikke lige mig.
Det er heller ikk nødvendigt med smart-tv, jeg vil foretrække en billigere fladskærm end et smart-tv, hvis dette dog er muligt.
Jeg kan godt se, hvad du mener med at frygte dårlig billedkvalitet frem for burn-in. Nogen der ved hvor stor risikoen er for burn-in og er plasmaskærme virkelig så meget bedre end LED?
Hvis jeg vælger 32", er det så ikke også muligt at få et TV med ganske godt billede til ca. 3000 kr?

Håber der er nogen, der har nogle forslag :)
jesboy skrev: Jeg har været i elgiganten, og der synes jeg billederne ser virkelig dårlige ud selv ved en langsom panorering på alle TV under 6000 kr, hvilket jeg synes er meget mærkeligt, eftersom det gamle vrag af et tv jeg har nu, ikke hakker i billedet overhovedet.
Hmm, jeg er da lidt ked af du siger at alt under 6.000 kr. i Elgiganten har dårlige billeder, da jeg lige har bestilt det her til 4444
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... dl-40ex653
hvilket jeg har vurderet er et godt tilbud

Testene siger, at billedet skulle være godt, og der er ikke brugt penge på 3d og lign.
Af jesboy
Jeg tror det er fordi de manipulerer med de billige fladskærmes billede, så man køber de dyrere. Men tror nu altid det er en god ide at tage ned og kigge på fjernsynet inden du køber det.
Det virker ikke umiddelbart som om der er mange plasma TV i denne prisklasse?

Jeg kan se du har anbefalet Panasonic TX-P42UT50 til en anden her på siden, men kan ikke finde det i en dansk butik, og vil gerne se det, før jeg køber det.

Hvad mener du/I om det her sammenlignet med andre plasmaskærme?
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... 450T/lg-42 -plasma-tv-42pa450t
jesboy skrev:Jeg kan se du har anbefalet Panasonic TX-P42UT50 til en anden her på siden, men kan ikke finde det i en dansk butik, og vil gerne se det, før jeg køber det.
Efter at have læst de tråde, jeg tidligere linkede til – sammenholdt med dine egne observationer i Elgiganten – hvad er det så, du ønsker at opnå ved at se en given skærm live?

Moralen er jo netop, at du ikke kan vurdere andet end udseendet på rammen.

jesboy skrev:Hvad mener du/I om det her sammenlignet med andre plasmaskærme?
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... 450T/lg-42 -plasma-tv-42pa450t
LG PA450T imponerer ikke ligefrem, hvis man skal tro C|NET's sædvanligvis ganske pålidelige anmeldelser (link).
Af PeterD
Husk: Se på dine hovedkrav:

-Max 5000kr

-God billede til pengene.

-LCD: Godt til RIGTIG MEGET PS3, kan evt. "pixelere lidt". Ofte "glat/filmisk" billlede...

-Plasma: God til sport (bold/formel1) Når ting går hurtigt. Ofte klarere farver, bedre sortniveau og hud/ansigtstoner end LCD/LED i samme prisklasse (igen UT50).PS. Du kan sagtens spille PS3 på plasma i en 2-3 timer om dagen, efter en indkøringsperiode..Mit har ingen problemer, men det er også et kvalitetsmærke :D.....

-Find ud af med dig selv om det skal være 32 eller 42"...(Tip: Øjet vender sig til en større skærm med tiden, Dermed ikke sagt du skal vælge 42" hvis afstanden til sofaen er 1 meter....)

-Ikke 3D (Du skal købe de bedste skærme, dyreste Samsung/Panasonic til 11-12.000 hvis du skal have god udnyttelse af 3D..Derfor: Drop Det!)

-Søg i nogle indlæg herinde om hvad folk typisk anbefaler, men GÅ IKKE NED OG TAL MED EN SÆLGER UDEN DU "OVERORDNET" HAR BESLUTTET DIG!!)

-Vælg et tv som Flatpanels anbefaler (se under Købsanbefalinger) Så kommer du ikke skuffet hjem..

Ellers se hvad prisen er på nettet: Komplett.dk/Wupti.dk/Elgiganten.dk. Der bliver prisen oftet presset først...Du kan så evt. købe det i en butik hvis du kan finde det. Du bestemmer selv om du vil købe på nettet eller i butikken, men SE skærmen "LIVE" under alle omstændigheder!!!

(Bevares det KAN VIRKELIG være svært at finde steder hvor man kan se en Panasonicskærm (f.eks. UT50) Live, da næsten ALLE forhandlere vælger at have LG og Samsungprodukter på hylden (Pga. dumping priser/reklamefremstød/EU's handelsaftale med Sydkorea??), men læs så meget så muligt her på siden, evt. whathifi.com, hdtvtest.co.uk....

Husk på den skærm en sælger typisk vil sælge dig er den butikken tjener mest på. Det er ikke nødvendigvis den bedste....(Sad but true)
Brugeravatar
Af edinger
PeterD skrev:Du bestemmer selv om du vil købe på nettet eller i butikken, men SE skærmen "LIVE" under alle omstændigheder!!!
Det er jeg af årsager, som er fremgået tidligere, temmelig uenig i.
Af PeterD
Det jeg har gjort når der skulle nyt tv til hjemmet:

I butikken: Hvor "fladt" sidder skærmen til væggen i forhold til de andre modeller i butikken?. Selv prøve at skrue op/ned for lyset/farverne. Hvordan er fjernbetjeningen at røre ved/Hvordan sidder knapperne? Taget billede af skærmen og forestillet mig hvordan skærmen ville se ud derhjemme. (Tale med sælgeren så han TROR han får solgt et produkt..)

Men det er måske bare mig, der går i en butik før et køb.

Jeg gør det samme når jeg skal vælge nyt kompaktkamera, vægt til badeværelset og meget andet....

Selvfølgelig bor du 60 kilometer fra en elektronikbutik, og KUN skal derind for at se på en skærm er det måske bedre at spare de benzin/tog/bus penge..
Af jesboy
Nå. Nu er jeg lidt tilbage hvor jeg startede. Fandt nemlig selv i sin tid dette Samsung TV, som de i øvrigt også anbefaler på denne side:
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... CERUNNERDK

Men jeg var nede i elgiganten og se det, og billedet var helt elendigt, så besluttede mig for at finde et andet. Men det viser sig altså at jeg overhovedet ikke kan stole på det? Der er desværre ikke lavet nogen test af fjernsynet på siden, så håber lidt der er nogen der kan sige god for det, trods det meget dårlige billede jeg så i butikken (eller taler mig fra et dumt køb).

Jeg ved desuden heller ikke om jeg vil have 32" eller 40". Vil dette fjernsyn være lige så godt i 40"?

Jeg er meget taknemmelig for jeres hjælp :)
Brugeravatar
Af edinger
jesboy skrev:Der er desværre ikke lavet nogen test af fjernsynet (Samsung ES5005)på siden, så håber lidt der er nogen der kan sige god for det, trods det meget dårlige billede jeg så i butikken (eller taler mig fra et dumt køb).
HDTVtest skrev:
Samsung ES5500 (ES5505)

CONCLUSION – The Samsung ES5500 is a decent budget LCD-based HDTV, although it doesn’t excel in enough areas to get an all-out recommendation. Overall image quality is a step back compared to what we’ve seen from Series 5 in the past: in particular, we remember that the B550 (three generations before) featured a panel of comparable quality to those found higher up in the range, with less low-tone smearing, and on certain units, a full colour management system with near-perfect accuracy. Perhaps the addition of “Smart TV” features at this price point has forced compromises elsewhere?

The UE40ES5500′s biggest strength is surely its gaming responsiveness. If you can see through the motion blur, you’ll be rewarded with very low input lag from connected games consoles and PCs. In fact, some console users even find that a screen with inherent motion blur helps them better enjoy games with low frame rates (most games on the underpowered current generation consoles only run at 30fps) due to the “smoothed motion” appearance.

We’re not convinced that this is as good as £500 can buy, but if you can accept motion clarity which is low even by LCD standards, then you’ll be rewarded with decent colour accuracy, good contrast performance, and a good selection of web connected features.

Read full review

Billede