Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af tl
Jeg har lige købt et philips 46pfl 5007 tv. I højre side af skærmen er der 4 runde pletter, hver med en diameter på ca 10-15 cm. Hvis man trækker en linie ned gennem midten af skærmen, er de lokaliseret i hvert hjørne af højre halvdel. De er tydelige ved alle skærmens standard smart indstillinger. I skærmens venstre halvdel er der ingen problemer. De er ikke generende ved almindeligt fjernsynskiggeri, men springer i øjnene på mig, hver gang jeg for eksempel skifter kanal, hvor skærmen jo et øjeblik er "sort". Er det noget man skal acceptere, kan det evt justeres, eller hvad? Kan man bruge kalibrerings indstillingerne fra testen af philips 6606 på et 5007 panel?
Brugeravatar
Af edinger
Det, du oplever, er clouding. En uundgåelig bieffekt ved LED-sidebelysning om end varierende i omfang fra eksemplar til eksemplar.

Fænomenet kan i nogen grad imødegås ved at placere en (tændt) lampe på tv-bænken ved siden af skærmen.

Men hvis det ønskes helt elimineret, hedder svaret plasma.

Clouding på Samsung D8000

[img]http://bilder.hifi-forum.de/medium/6570 ... _60100.jpg[/img]
Af tl
Tak for svar. Vi har to andre philips lcd tv i husstanden. På ingen af disse er der clouding. Jeg kan få pletterne/plamagerne væk ved at skrue ned for baggrundslys kontrast indstillingen til under 45, men ved alle fjernsynets standard billedindstillinger, hvadenten det er normal, biograf eller nogen af de andre, ligger denne værdi over. Skal man acceptere så voldsom/synlig clouding? Hvad med mørke scener i film? Jeg kommer fra et plasma, men kan desværre ikke bruge et sådant på grund af vinduer i stuen og refleksioner i skærmen.
Af pipper
Det er rigtigt som der bliver skrevet at dette problem findes på led tv.

Jeg syntes nu det du har på dit er for meget.

Dette ville jeg bestemt ikke acceptere.
Af PhDream
En vis grad af clouding skal man acceptere. Hvor meget man kan acceptere, er op til den enkelte bruger. Hvis du bytter tv'et, kan det både blive værre og bedre med det nye tv.

Godt nok skrives der, at svaret er plasma, men plasma er heller ikke perfekt. Ved større skærme (55" og derover) kan der sagtens opstå problemer, der ligner clouding, bare ikke i så udpræget grad - men de kan ses og/eller fremprovokeres.
Af tl
Hvad skyldes clouding? Fejl i en belægning/coating af panalet? Er nogen typer paneler mere udsat end andre, for eksempel på grund af størrelse, type eller. . .? På hvor mange andre produkter ville man acceptere en fejl på produktes primære funktion, at vise et billede på et ensartet panel, og ensartet over hele panelet. Jeg er med på, at dette billede så vil blive vist i forskellig kvalitet, afhængig af fjernsynets pris, men man må da kunne forvente at hele panelet på ens nye fjernsyn kan bruges. At det måske ikke engang bliver bedre af at bytte til en anden model fra samme serie gør da bare det hele værre. Glæden ved at indkøbe et nyt fjernsyn er godtnok dalet noget her.
Brugeravatar
Af edinger
tl skrev:På hvor mange andre produkter ville man acceptere en fejl på produktes primære funktion, at vise et billede på et ensartet panel, og ensartet over hele panelet. Jeg er med på, at dette billede så vil blive vist i forskellig kvalitet, afhængig af fjernsynets pris, men man må da kunne forvente at hele panelet på ens nye fjernsyn kan bruges. At det måske ikke engang bliver bedre af at bytte til en anden model fra samme serie gør da bare det hele værre. Glæden ved at indkøbe et nyt fjernsyn er godtnok dalet noget her.
Der er desværre INTET nyt i hverken problematikken eller din (berettigede) frustration over samme – selvom det tilsyneladende bliver ved med at komme bag på folk.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Clouding skyldes at reflektorlaget, som spreder lyset fra dioderne langs kanten af skærmen, ikke er præcist nok placeret. På de ældre LCD skærme sad lyset ikke langs kanterne, men derimod bagved, så der skulle lyset ikke guides fremad og det gav dermed ikke samme problemer.
Af tl
Ok. Er det så kun edge baserede tv der har problemet? Forslag til et tv i nogenlunde den størrelse, med mat skærm/panel, og som ikke den grad lider af clouding modtages gerne. Plasma er foreslået, men giver på grund af glasset mange reflekssionsproblemer. Og jo, jeg har set vt modellen ude i butikkerne. Jeg har i aften prøvet at leje et par film, bl.a. Prometheus, der har en del mørke scener, og "cloudingen" eller de hvide plamager er tydelige under disse. Og når jeg først ved de er der, sidder jeg jo nærmest kun og kigger efter dem, istedet for at nyde filmen. Det holder ikke!
Brugeravatar
Af edinger
Eneste alternativ til plasma er LCD-skærme med LED-bagbelysning. De lider så til gengæld af lysglorier og er skræmmende dyre sammenlignet med tilsvarende plasmamodeller.

Nej, det er ikke nemt.
Af klingenberg
tl skrev:Ok. Er det så kun edge baserede tv der har problemet? Forslag til et tv i nogenlunde den størrelse, med mat skærm/panel, og som ikke den grad lider af clouding modtages gerne. Plasma er foreslået, men giver på grund af glasset mange reflekssionsproblemer. Og jo, jeg har set vt modellen ude i butikkerne. Jeg har i aften prøvet at leje et par film, bl.a. Prometheus, der har en del mørke scener, og "cloudingen" eller de hvide plamager er tydelige under disse. Og når jeg først ved de er der, sidder jeg jo nærmest kun og kigger efter dem, istedet for at nyde filmen. Det holder ikke!
En plasma i en butik, er som ronaldo/messi på et 2-divisionshold. Spild af talent.
Af tl
Først tak for alle svar. Jeg har besluttet at returnere skærmen idag. Jeg stiller det gamle plasma og alle refleksionerne op igen, og går i tænkeboks. Når jeg skrev, at jeg har set vt plasma modellerne i butikken, var det skærmens antirefleksbehandling, jeg tænkte på. Og den synes jeg egentlig ikke er så effektiv. Skræmmende dyre lcd med bagbelysning. Uha, lyder ikke rart. . .Kunne du nævne nogen modeller?
Brugeravatar
Af edinger
tl skrev:Kunne du nævne nogen modeller med LED-bagbelysning?
Eneste skærme i år, som kommer med full-array LED backlighting, er de endnu ikke tilgængelige modeller Sony HX955 samt Philips PFL9707. Sidste års model Philips PFL9706 (link) er også bagbelyst.