Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af zappedronningen
Jeg har så til gengæld haft problemer med Eurosports logo den sidste uge, selvom jeg ikke har set meget på den kanal i de 4 uger, jeg har haft tv'et (VT50). Jeg har ikke kørt decideret break-in, men har set en del forskellige kanaler og aldrig den samme i for lang tid af gangen. Har også kørt en del "sne" og vil tro tv'et har kørt omkring de "magiske" 200 timer. Men har altså problemer med Eurosports logo. Et par timers tennis (hvor der ofte er reklamer, dvs ingen logo), og det tager flere dage før logoet helt forsvinder. Det ses mest, når skærmen har været ensfarvet et par sekunder, især ved reklamer med gul, grøn eller hvid baggrund. Kanal 4 og 5 kan også blive hængende lidt, især 4'eren, som jeg heldigvis sjældent ser. Men det forsvinder modsat Eurosports hurtigt.
Af Rune01
Det er fint nok at se på til mit behov
Og det er et 55" vt50
Af Cyber Andy
Ok, jeg kan slet ikke se de kanaler. Ser DR1,2,k, update, TV2 og dr hd fanget med digital antenne. Måske er min redning, at jeg slet ikke kan se de her tv5 og eurosport!!

Forsvandt eurosports logoet så efter noget tid?
Af Rune01
Andy

Privat besked til dig
Af zappedronningen
Det er ikke helt væk nej. Hvis jeg vil, kan jeg godt se antydningen af det, når der kommer en reklame med især gul baggrund. Men ellers ses det ikke. Til gengæld har jeg så fået et fint 5-tal i venstre side i weekenden. Det er heller ikke sådan at slippe af med igen :((
Af Cyber Andy
Det er da ærgrligt, havde du gjort noget specielt for at få den fejl frem? Har du prøvet med sne på skærm i nogle timer?
Af J.H.
Andy, Dronningen skriver netop at hun har kørt sne i sit indlæg...

Bortset fra det, så skal man altså ikke lade plasma-problemerne dominere alt for meget.
Ja, der er nogle tilfælde hvor man skal være opmærksom og tage visse (mindre) hensyn og ja, der er brugsmønstre der er bedst tjent med en lcd/led men når det så er sagt er der MASSER af tilfredse ejere af plasma-skærme der ikke oplever problemer, endsige begrænsninger, af nogen art.
Jeg er en af dem.
Hvis du/i f.eks. falder i søvn foran skærmen, jamen så er der en indstillelig timer der automatisk slukker skærmen for jer på rigtig mange.
Jeg har set masser af film på de forskellige kanaler med konstante logoer uden at have set noget retention. Der skal vitterligt noget til før det bliver et problem.
Selvfølgelig kan man være uheldig men det kan man med alle skærme, se bare antallet af lcd panaler med pixelfejl fra visse producenter..

Få nu røven i gear (pardon my french) og få købt den ST50! :)
Af zappedronningen
Nej jeg synes selv, jeg har været ret forsigtig. Har ikke set meget Eurosport, mens jeg har haft tv'et. Og kanal 5 har jeg kun en eller to gange set to udsendelser i træk på, dvs max 1½time med logo, hvis jeg trækker reklamepauserne fra. Ellers har jeg sørget for at se mindst én udsendelse på en anden kanal imellem to på kanal5. Og har sat sne på flere gange dagligt. Jeg kan se på f.eks AVForums, at nogle har været uheldige også at få et eksemplar, der er ekstremt sart, mens andre har spillet 7 timer i træk uden problemer. En havde glemt at slukke tv'et og det stod i 24 timer. Det gav også problemer men ikke værre end at en nat med rulle-bjælken fik det det helt at forsvinde. Jeg er så ikke nået til vejs ende i de MEGET lange tråde, og har ikke fået opklaret, hvordan det endte for dem. Om det blev værre el bedre med tiden.
Senest rettet af zappedronningen 10 okt 2012, 16:21, rettet i alt 1 gang.
Af x99gump
Vi har nu, i lidt over halvandet år må det være, haft et 63" Samsung C7705. Jeg kender til burn-in problemet, men har ikke rigtig taget de store forholdsregler, andet end jeg har holdt øje med om vi blev ramt af det.

Jeg har brugt indstillingerne fra siden her, men da vi har en rimelig lys stue kører det også ofte på dynamisk profil hvor der er fuld knald på. Vi ser ingen tv-kanaler, da vi ikke kan tage nogen, så logoer kan jeg ikke tale med om. Derimod står vores mediecenter nogle gange ude i windows, eller bare i menuen på xbmc, også i længere tid ad gangen... Også på dynamisk profil...

Jeg har endnu ikke set den mindste antydning af noget der overhovedet ligner burn-in eller retention!
Dermed ikke være sagt at der ikke er nogen der bliver ramt af det, for det kan vi jo se at nogen gør. Jeg mener bare at man skal passe på med at gøre det til et større problem end det er... Der er både gode og dårlige eksemplarer, men man hører nok oftere om de dårlige end man gør de gode....
Af Cyber Andy
Jeg har været forbi hifi klubben idag og så på VT50 med en BluRay på og blev egentlig ret skuffet. Det flimre og hakker i bevægelserne, som hvis man så på en gammel CRT skærm med 60 hz. Dette er normalt selv på en topmodel og Samsung klarede sig lidt bedre her. SD signaler og en dvd var mere flydende, men jeg synes at Plasma'en kommer til kort i denne sammenhæng... Så nu kikker jeg efter en LED model istedet for, det billede kan jeg langt bedre lide på BluRay 1080P
Brugeravatar
Af edinger
Cyber Andy skrev:Jeg har været forbi hifi klubben idag og så på VT50 med en BluRay på og blev egentlig ret skuffet. Det flimre og hakker i bevægelserne, som hvis man så på en gammel CRT skærm med 60 hz. Dette er normalt selv på en topmodel og Samsung klarede sig lidt bedre her. SD signaler og en dvd var mere flydende, men jeg synes at Plasma'en kommer til kort i denne sammenhæng... Så nu kikker jeg efter en LED model istedet for, det billede kan jeg langt bedre lide på BluRay 1080P
Du forekommer at være noget flagrende i din bedømmelse af plasmateknologiens kvaliteter, jf. nedenfor (?)
Cyber Andy skrev:Jeg har set Full HD Plasma TV fra Panasonic og var noget overrasket over de skarpe farver og flydende billede.
VT50 kan vel ikke både levere "overraskende skarpe farver og flydende billeder" samt "flimre og hakke i bevægelserne" ?
Af Cyber Andy
Ja, helt rigtigt - det lyder underligt.

Jeg så i KT Radio en DVD med Terminator 3 på en ST42" - det gjorde den meget mere flydende end med en BluRay Transformers 3 på VT50 modellen.

Jeg går ud fra at ST'en på en Blu Ray vil have mindre overskud til flydende billed behandling, end VT50 modellen.

Og Ja, jeg blev selv noget overrasket.
Brugeravatar
Af edinger
Det kan alene skyldes indstillingerne.

Den frame interpolation, du beskriver som "flydende" og som aktiveres af de indbyggede billedbehandlingskredsløb, repræsenterer i øvrigt det stik modsatte af "korrekt billede", hvorfor det sædvanligvis anbefales af slå funktionen fra.

Den kan dog let slås til, om man så måtte ønske. Så selv på VT50 er det muligt at opnå denne flydende effekt.

Læs mere her:

• Panasonic VT50 ikke så flydende som Samsung LED? (link)

• Sæbeopera-effekt? (link)