Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af THM
og hvis "50hz" skærmen rent faktisk kan vise dit 50hz tv signal korrekt, så hakker fodboldkampe og andet sport ikke...
Af Mysen
teknikeren09 skrev:Jeg aldrig anbefale dig en 5505xxe. Billedet hakker i 100hz testen.
...men det er på ingen måder ensbetydende med at den hakker ved normalt tv. Desuden ser en "ægte" 100 hz skærm ud ad h.. til, når man ser film, men mindre man selvfølgelig slukker gøglet og ser filmen med 24-25 fps. Nogen vil måske være uenige, men de fleste vil give mig ret hér.

Du MÅ ikke give sådan er råd, når det er baseret på noget, der netop har lokket dig (og mange andre) i en fælde, der ikke har noget med virkeligheden at gøre. Jeg siger ikke, at ES5505 er en voldfed skærm, kun at den testskive ikke kan dumpe den.
Af teknikeren09
så køb 5505XXE.. jeg ved bare hvis du har den ved siden af en 6805 eller anden 100hz. vil fodbold, film, spil se bedre ud. når det panorere er det så let at se. om du så ser tv2. har selv haft 50hz og har 100hz, dog ældre model. men på en 50hz, om jeg ser blu-ray film eller tv2 hd. er det irriterende for øjnene at fokusere når billedet panorere. hvor en 100hz klare det en del bedre.
og denne såkaldt test de har i elgiganten, fona bilka og sådan set alle steder. er ikke en som sætter den enkelte skærm i dårlig lys. den stresstester skærmen så man kan se forskellen på en 50, 100 og 200hz.

jeg er på ingen måder blevet snydt eller kommet i en fælde. men en 40" 5505xxe til 3799,- og en 6805 eller anden som ligger på 5000 + kan man se en forskel ligemeget hvad man ser. så det bare om man vil give det ekstra.
Af thoa9000
Tak for en masse nyttigt info drenge :) I appreciate it!

hvis nu mit budget ligger på maks 4.5k, hvilken LED flatscreen ville I købe?

På forhånd mange tak.

Thor
Brugeravatar
Af edinger
teknikeren09 skrev:En 40" 5505xxe til 3799,- og en 6805 eller anden [skærm], som ligger på 5000+ kan man se en forskel ligemeget hvad man ser. Så det bare om man vil give det ekstra.
At en dyrere skærm fra en højere modelserie sædvanligvis leverer et bedre billede, er der ingen, der har sat spørgsmålstegn ved.

thoa9000 skrev:Hvis nu mit budget ligger på maks 4.5k, hvilken LED flatscreen ville I købe?
Den nævnte Samsung (ES5505) er et udmærket bud. Men du får selvfølgelig, hvad du betaler for.

Nu kender jeg ikke dit brugsmønster. Men hvis du hovedsagelig skal bruge skærmen til sport og film og kun lejlighedsvis, eller slet ikke, konsolspil, kunne du med fordel overveje at gå plasmavejen og samtidig smide lidt mere i bowlen.

Til en pris omkring 5.000 kr. kan du eksempelvis få en 42 tommer Panasonic UT50, som er mindst et hestehoved foran Samsung ES5505.

HDTVtest skrev:
Panasonic UT50

CONCLUSION – Before we reviewed the Panasonic TX-P42UT50B, we had the idea that the UT50 series’ picture quality would be essentially the same as the excellent ST50′s, factoring in the omission of the antireflective plasma screen coating on this cheaper display. That assumption turned out to be right on the money: provided you’re in a dimmer environment where its deep blacks won’t be washed out by light hitting the screen, the TX-P42UT50 produces the same outstanding picture quality, and in the right environment, it’s frankly hard to tell it apart from the very best.

If the Panasonic TX-P42ST50 were to be available for around £100 more, we’d probably argue for the UT50′s redundancy. However, the TX-P42UT50B is priced at around £550, which is some £300 less than the 42-inch ST50. For users in darker viewing environments who don’t care for the ST50′s sleeker design, built-in wireless connectivity or Infinite Black Pro screen filter, the UT50 is almost all good news. In such environments, it completely smokes LCD-based TVs (which is the bulk of the competition at this price point) in just about every way, with its ultra-low input lag, near-perfect screen uniformity, and naturally achieved deep blacks. Just don’t touch that “N” button.

Read full review

Billede
Af jones31
THM skrev:og hvis "50hz" skærmen rent faktisk kan vise dit 50hz tv signal korrekt, så hakker fodboldkampe og andet sport ikke...

Jo det gør den, det er så tydeligt og se hvordan en fodbold f.eks flyver i luften med slør, hakken i det. Man laver sku ikke skærmene med det andet i bare for sjov. 100-200 har en betydning ved sport, det er bl.a en af de ting man skal overveje samtidig med, at det vigtigste er hvordan billedet ser ud. Mange ting spiller ind, men lad være med at sige, at hz ingen betyning har.
Brugeravatar
Af edinger
jones31 skrev:Lad være med at sige, at hz ingen betydning har.
Det er der heller ingen, der siger. Man skal blot forstå, hvad de betyder.

Det sætter vitterlig Mysens udsagn om at "blive lokket i en fælde i Elgiganten" i perspektiv, at du som sælger i selvsamme varehus udtaler dig, som du gør.
Af jones31
edinger skrev:
jones31 skrev:Lad være med at sige, at hz ingen betydning har.
Det er der heller ingen, der siger. Man skal blot forstå, hvad de betyder.

Det sætter vitterlig Mysens udsagn om at "blive lokket i en fælde i Elgiganten" i perspektiv, at du som sælger i selvsamme varehus udtaler dig, som du gør.

Hvorfor gør det det?????????? Fordi han udtaler sig sådan, er da overhovedet ikke ensbetydende med, at han har ret.

Jeg udtaler ja, pga er sku ved og være træt af de latterlige kommentar omkring, hvordan og hvorledes det kører i det firma og folk kun bliver snydt. Prøv og kom videre.

Hvad med alle de du burde overveje denne her plasma skærm fra panasonic. Skal det så også sætte dig i et lys at du er betalt af panasonic???
Brugeravatar
Af edinger
jones31 skrev:Hvad med alle de du burde overveje denne her plasma skærm fra panasonic. Skal det så også sætte dig i et lys at du er betalt af panasonic???
Hvis der ellers var belæg for det, var det da bestemt en mulighed, ja. Men jeg fornemmer lissom, at du ikke finder, at dét er tilfældet. Og det kan jeg da kun glæde mig over.
Af Mysen
jones31 skrev:
THM skrev:og hvis "50hz" skærmen rent faktisk kan vise dit 50hz tv signal korrekt, så hakker fodboldkampe og andet sport ikke...

Jo det gør den, det er så tydeligt og se hvordan en fodbold f.eks flyver i luften med slør, hakken i det. Man laver sku ikke skærmene med det andet i bare for sjov. 100-200 har en betydning ved sport, det er bl.a en af de ting man skal overveje samtidig med, at det vigtigste er hvordan billedet ser ud. Mange ting spiller ind, men lad være med at sige, at hz ingen betyning har.
Mange 50hz skærme bruger et 60 hz panel, og hvis det IKKE kan afspille 50 hz korrekt, så er det korrekt, at det hakker. THM skriver jo netop "hvis "50hz" skærmen rent faktisk kan vise dit 50hz tv signal korrekt..." Er det tilfældet, så er der ingen hakkeri overhovedet
teknikeren09 skrev:og denne såkaldt test de har i elgiganten, fona bilka og sådan set alle steder. er ikke en som sætter den enkelte skærm i dårlig lys. den stresstester skærmen så man kan se forskellen på en 50, 100 og 200hz.
Det er ikke en stresstest. Det er en film der bevist afspiller en film forkert, så den hakker unaturligt. Endda i en væsentlig højere grad end et billigt tv, der afspiller kildemateriale forkert, ville gøre. Filmen viser den udglattende effekt interpolation har, men det er meget sjældent, der overhovedet er brug for interpolation til at fjerne judder, og selv når der er tilfældet, så er bivirkningerne efter min mening værre end judder. Det er ikke for at være personlig, og du har jo også fået et bedre tv, da prisforskellen ikke kun dækker det "ægte 100 hz panel", men du er altså bare blevet snydt, når du tror, testfilmen er en reel stresstest, der viser de billige modellers svagheder; den fremhæver en teknik, som i langt de fleste tilfælde er unødvendig, og som undertegnede og mange andre aldrig ville bruge.
jones31 skrev:Jeg udtaler ja, pga er sku ved og være træt af de latterlige kommentar omkring, hvordan og hvorledes det kører i det firma og folk kun bliver snydt. Prøv og kom videre.
Jeg forstår godt, du tager det personligt, men det har næppe været meningen fra nogens side. Jeg har bare ofte tjekket nye modeller ud derinde og overhørt absolut sludder, som en sælger er kommet med, for at prøve at sælge. Min svoger blev for nyligt nærmest overfuset, fordi han bestemte sig for, at han ville prøve at tage en UE40ES5505 med hjem til sin søn, på min anbefaling, men ville vende tilbage, hvis input lag var for generende. Sælgeren mente, det var en absurt holdning at udnytte elgigantens gode returservice, når nu hun eftertrygligt havde fortalt ham, at en 50 hz skærm jo netop var for langsom til at man kunne spille på den, og at han derfor ville vende tilbage. Input lag eksisterede ikke på moderne tv. (!)

Med mindre, du lokker dine kollegaer til alle at gå ind og læse et par artikler herinde og på resten af www, og med mindre DU begynder at underbygge dine uforbeholdsmæssige anbefalinger (du er langt fra den eneste herinde), så er det tilladt at have denne holdning til personalet, selv om jeg godt er klar over, det næppe er alle, der udtaler som min svogers sælger gjorde det.
jeg var i Elgiganten fordi jeg var lun på Samsung 46es5505 , men sælgeren sagde den var 50hz og han vil aldrig betale 5000 for 50hz tv og jeg fik samme svar fra flere sælger fra Elgiganten. Det eneste det vil anbefale var grundig , grundig og grundig. Det skør sælger snakker altid Hz og ikke panel kvalitet. Jeg holdte øje med sælgerne i Elgiganten, det anbefaler allesammen tv med flere Hz og grundig.Jeg endte med købe en Phillips 46pfl5007t til 5999kr i Bilka da sælgeren i Bilka mente at Phillips havde bedre billede og lyd forhold til Samsung.