Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af AndBis
Hej Flatpanels.dk

Jeg er utrolig glad for mit TV, dog er der én ting der irriterer mig lidt. Ser utrolig meget sport, og når en bold kommer med fart henover over skærmen, hvad enten det er fodbold eller en amerikansk fodbold, bliver bolden sløret og flimrer på en måde fra side til side, mens den vandrer over skærmen. Har absolut ingen problemer med dette, hvis jeg spiller playstation på tv'et og slår den over på spil har jeg ikke dette problem. Har prøvet diverse indstillinger mens jeg ser TV, både med og uden bl.a. HD Natural Motion, 100Hz Clear LCD osv..
Hvad skal jeg gøre for at forhindre bolden i at se så forbandet sløret ud når der er fart på den? Hvis der overhovedet kan gøres noget.

Tak
AndBis skrev:HD Natural Motion, 100Hz Clear LCD osv..
Det er lige præcis dét som får bolden til at flimre. Spørgsmålet er, når du slår disse "billedforbedringer" fra, slår du så det 100% fra. Mange TV beholder en basisindstilling som ikke kan slåes fra.
Se om de tv har en "Game mode". I Game mode ofrer fabrikanten gerne lidt "kvalitet" for at undgå input lag.
Af AndBis
Har prøvet at slå alle disse indstillinger fra. Men det er uden forbedringer. TV'et har en game mode indstilling men den er kun tilgængelig når man er på andre indgange, som AV eller HDMI, og ja når den står på Game Mode flimre diverse bolde heller ikke, altså i f.eks. Fifa eller Madden på ps3
Af Peter Schrøder
AndBis skrev:Har prøvet at slå alle disse indstillinger fra. Men det er uden forbedringer. TV'et har en game mode indstilling men den er kun tilgængelig når man er på andre indgange, som AV eller HDMI, og ja når den står på Game Mode flimre diverse bolde heller ikke, altså i f.eks. Fifa eller Madden på ps3
Du kan sikkert godt få Game mode på TV indstillingen også, men det kræver sandsynligvis indgreb i servicemenuen. Men, hvis du finder ud af, hvordan man kommer i servicemenuen og hvor i menuen man aktiverer game mode til TV kigning, skal du være klar over at du samtidig mister evt. garanti, du måtte have på dit tv.
Alternativt kan du bruge en ekstern tuner via HDMI. Jeg har selv Yousee kabel-tv og bruger aldrig tv'ets indbyggede tuner. Der sidder faktisk ikke engang et antennekabel til mit tv. For at blive rigtig glad for en ekstern tuner, kræver det dog at dit tv er i stand til at tænde på en HDMI indgang. Visse fabrikanter tænder "altid" på TV tuner, uanset hvordan det var indstillet, da man slukkede det.