Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DavidHimself
Ingen af dem er specielt gode TV :)

Du kunne også se på Samsung 40EH5005, og for bare en lille forøgelse i budget kan du få 40PFL5007T (hvis det skulle være Philips) :) som alt andet lige er et væsentligt bedre TV!
Af PeterD
Med al respekt til de 2 tv OG Expert, kan du bruge pengene anderledes og vel også betydeligt bedre på andre skærme...

For lige at afslutte Expert, betaler du "en smule mere for skærmen end andre steder", (erhm)...men de giver helt sikkert en rigtig fin service...

Jeg siger ikke at du skal købe på nettet, men blot at Expert ikke ligefrem er de hurtigste med prisnedsættelser på deres skærme (Sikkert fin butik i øvrigt), så kig hellere i Elgiganten. Hvorfor:
1. De plejer (næsten) at kunne matche prisen på nettet check. evt. pricerunner.dk
2. 14 dages returret og kommer du i problemer har jeg aldrig været ude for at de ikke tog det retur...

Du skriver intet om hvor tvet skal placeres. Har du vinduer i stuen/spejling i tvet. og max.budget., men overvej om det skal være LCD eller Plasma? Om du spiller mere end bruger tiden på tv........eller er det DVD/Bluray der kører...

Husk: Du får oftest mest kvalitet hos de "store mærker" som f.eks. Philips, Sony. Samsung, Panasonic...

Herinde er der nok flest plasma-tilhængere, men se på hvad flatpanels.dk anbefaler under "købsanbefalinger" så får du i hvert fald ikke spaghettien galt i halsen over et dårligt billede..
Af klingenberg
Skriv istedet hvad du skal bruge tv'et til og et budget. Der er bedre tv i den prisklasse.

Ekspert er som nævnt ovenfor, ret langsomme med prisnedsættelser. Undgå dem, medmindre du er bundet til at købe hos dem.

Generelt, så tjek altid pricerunner.
Af Henrik S
Jeg vil først og fremmest anbefale at tage ud og se på TV'et live et sted. Der er enorm forskel på billedet.

Jeg har selv lige købt modellen under det LG du har kigget på, 42PA450T, og den er jeg enormt glad for, selv om den kun er HD-ready.
Den har enorm flot farvegengivelse, og er meget fin i forhold til bevægelser i billedet.

For mig vandt den over en Full HD LED fra Samsung, der stod lige ved siden af, og var i samme prisklasse.
Samsung'en havde lige så flotte farver, men:
1. Den hakkede når der kom bevægelse i billedet.
2. Den havde en snævrere betragtningsvinkel. Farverne ændrede sig hurtigt når man kom ud til siden.

Jeg var ellers ude for at købe et ellers meget anbefalet Samsung plasma TV på 43", men jeg kunne slet ikke få lige så flotte farver på dét.
Så det røg også ud af billedet.

Jeg ville selvfølgelig gerne have haft Full HD, men for mig betyder farvegengivelsen og flydende bevægelser mindst lige så meget, så jeg kan godt nøjes, når nu budgettet ikke var til mere.
Og jeg synes stadig, at jeg har fået et fantastisk billede på både TV og film. Det er simpelthen rart at kigge på.

Så tag ud og kig, så er der meget bedre chance for, at du får noget du synes om.
Af PeterD
yep: Ud af stuen og ud at se på nogle skærme...

Igen. Du kan købe på nettet, eller i butik....Ikke for at tale om Elgiganten, som har nogle fine priser, ogde har ofte plastret deres bagvæg til med både LED/Plasma/LCD, så der kan du blive underholdt...

...men du må love mig ikke at blive narret af deres sælgere, da de OFTEST ---Siger ikke de gør det, men jeg har været ude for det 3 gange!!----vil sælge dig en Samsung/LG skærm uanset om du kigger på Philips, Panasonic eller Sony...Ved ikke om de får provision eller om de presses af importøren til højere salgstal..?

(Det er benægtet af tidligere sælgere her på forumet, men ihvertfald gør de MEGET ud af at sælge de Sydkoreanske mærker...)

Bevares nogle af deres produkter er også helt ok, man bare husk at vælge det kvalitetsmærke som Sony, Panasonic, Samsung så gør det ikke helt skævt...

Husk på at "FULL HD" og en masse fine tal om reaktionstid etc, nødvendigvis gør tvet til en god skærm...FULL HD er godt. Ja, men der er mange andre parameter som spiller mere ind...

men generel målestok er:

Meget lys stue UDEN mulighed for gardiner, persienner og kan der forkomme genskin på skærmen fra sollys, lamper etc= LCD. (Bemærk her nævner jeg IKKE LED. LED er "bare" en tyndere LCD skærm, kaldet baggrundsbelyst, men søg herinde i temasektionen...)

Kan du evt. mørkelægge stuen vha. persienner,gardiner. Intet generende
sollys=Plasma..(som har de fleste tilhængere her på siden..Hvorfor: Fordi det giver det mest rolige billede og sortniveau til film og sport...Edit: De bedste LED skærme er "ved at komme med" men de er forholdsvis dyrere end de billigste plasmaskærme.)

Mest værdi for pengene: Vælg en plasmaskærm (forudsat du ikke har stuen fuld af vindruer.. :) )

En anden ting:

Ved ikke om alle er enige men here goes:

LCD skærme er (meget groft sagt) som en computerskærm. Opbygget i pixels.

Plasma er (meget groft sagt) et pixel som består af lysrør, og "gassen" her kaldes plasma..De er bedre til at vise sort og er mere lysstærke. Ulempen er at de bruger mere strøm og at (hvis du "overkiller" in PS3 spillestation med "stillbillede" (pausebillede) kan "brænde det fast i skærmen"...

-Er der mange vinduer i din stue?
-Sidder du ligefor eller skævt til skærmen?
-Skal du bruge skærmen til PS3 og eller som computerskærm? (Her betyder imputlag noget...)

Jo flere informationer du giver, jo bedre er det at vælge den bedste skærm for dig i situationen...

Og ikke mindst. Søg på nettet og helst vælg en beslutming i samråd med os inden du evt. går ned i butikken..Der plejer altid at være nogle kloge hoveder ( som har mere forstand på tingene end "menigmand" og som med glæde vil svare når du poster et indlæg, så DU ikke kommer hjem med et tv som slet ikke lever op til dine krav...

(Puha. Det blev langt)
Af lennon
Og så er der lige det med, at ingen normalbruger kan evaluere på flere forskellige skærme i en butik .GLEM det ! Indstillinger,kildemateriale og lys er så fjernt fra det du vil opleve i stuemiljøet med rigtige indstillinger, at det ikke gir mening . Hvis ikke du er tryg ved at handle ud fra de test og købsanbefalinger du finder her, så må du vælge en seriøs - lidt dyrere - butik hvor du får kvalificeret vejledning ,
Brugeravatar
Af edinger
lennon skrev:Og så er der lige det med, at ingen normalbruger kan evaluere på flere forskellige skærme i en butik .GLEM det ! Indstillinger,kildemateriale og lys er så fjernt fra det du vil opleve i stuemiljøet med rigtige indstillinger, at det ikke gir mening . Hvis ikke du er tryg ved at handle ud fra de test og købsanbefalinger du finder her, så må du vælge en seriøs - lidt dyrere - butik hvor du får kvalificeret vejledning ,
Enig — under forudsætning af, at ens opfattelse af billedkvalitet stemmer overens med branchestandarden.

Det er den evigt tilbagevendende problematik.

For hvis man blot ønsker en skærm, som tilfredsstiller ens afvigende, subjektive behov, skal man da endelig blot besøge en butik og vælge efter, hvad øjnene siger.
Af Henrik S
Det var sådan set dét, der var min pointe:
Hvis jeg bare havde købt det Samsung der blev anbefalet, var jeg blevet dybt skuffet og frustreret over, at jeg ikke kunne få det til at se ordentligt ud.

I stedet fik jeg et TV, som både jeg og konen er rigtig glade for.
Jeg kan da fortælle, at vi har et par venner der har nævnte Samsung, og de synes også at vores står bedre.

Jeg skal ikke afvise, at jeg har lidt mere smag for klare farver, end hvad en "rigtig" opsætning ville vise, og muligvis også lidt mere hang til en kølig tone. Men netop derfor er det jo også vigtigt, at jeg lader øjnene vælge. Vi er jo alle forskellige, og sådan er det.

Mht. lys i stuen kan jeg nævne, at vi har en meget lys sydvendt lejlighed, men vi undgår spejlinger ved dels at have TV'et vendt væk fra vinduet, dels at have mørke persienner, så vi kan regulere lyset.
Sidst, men ikke mindst, har TV'et en rigtig god reguleringsfunktion med lyssensor, så da det først var sat op til fint billede i dagslys, regulerede det fint ned til godt billede om aftenen også.