Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg vil gerne snart udskifte mit gamle TH-42PX80EA med et nyt TV og TX-P50ST50Y har fået god omtale her og andre steder.

Jeg skal især bruge TV'et til spilkonsoller (nuværende og kommende generation), men også almindeligt fjernsyn, film etc. Men derudover vil jeg også gerne kunne tilslutte min computer (som kører 1920x1080), når jeg skal spille bestemte spil, se serier, browse lidt etc.

Er TX-P50ST50Y et godt valg her? Egner det sig som en slags alternativ PC monitor? Mit indtryk er at LCD og LED normalt er bedre valg her (måske pga. min frygt for burn-in i plasma), men det kan være jeg tager fejl?
Brugeravatar
Af MigSelv
Plasma og statiske billedelementer, er ikke et optimalt valg.
Af JC2000
Det er skam også mit indtryk, men jeg tænkte at der måske var sket så store fremskridt i plasma teknologi siden jeg sidst købte, at det ikke længere var et problem.

Omvendt har jeg ikke haft problemer med TH-42PX80EA og forskellige spilkonsoller og spil bruger jo netop mange statiske billedelementer.
Af nanoflower
JC2000 skrev:Det er skam også mit indtryk, men jeg tænkte at der måske var sket så store fremskridt i plasma teknologi siden jeg sidst købte, at det ikke længere var et problem.

Omvendt har jeg ikke haft problemer med TH-42PX80EA og forskellige spilkonsoller og spil bruger jo netop mange statiske billedelementer.
Min personlige holdning til dette er at Plasmaskærme ikke bør anvendes som hverken PC skærm, til mediecentre eller konsolspil. Som nævnt er der for meget statisk indhold. Fæl retention (og sikkert også af den permanente slags) er ikke til at undgå.
Af JC2000
OK, i har nok ret at det så ikke er det optimale for mig :)

Hvad vil i så anbefale af LCD vs LED? Eller OLED? Og kan i pege mig i retning af nogle specifikke modeller af god kvalitet, som har ca. samme prisklasse/størrelse/feature-set etc. som TX-P50ST50Y?