Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Vi står i den dilemma mellem de to fjernsyn så vil jeg høre hvad folk synes vi skal købe? Samsung, LG eller måske noget helt andet til den pris (ca 7000kr)? Vores stue har mange vinduer så derfor fald valget på en LED TV. Den skal kunne optage på HDD og mindste størrelse er 46 og vil blive brugt til 3D/spil ,2D serier og film. Jeg læser at der er meget forskel på 3D kvalitet hvor det gør tingene endnu mere kompliceret. Har også hørt sælgeren i elgiganten snakke om Ægte 100 hz TV og uægte. Er nogen af de valgte TV en ægte 100 hz tv jeg har valgt der?
Brugeravatar
Af edinger
HDTVtest har testet LM620T samt ES6800 fra Samsungs 6-serie, og skriver følgende:
Samsung ES6800

CONCLUSION — The Samsung UE46ES6800 is a decent enough alternative for those who can’t stretch their budget to the ES7000 or ES8000 series, even though its HD picture quality – particularly from the inbuilt Freeview and Freesat tuners – is a touch off compared to its higher-end siblings. What prompted us to qualify our recommendation was the backlight uniformity issues found on our review sample: if you’re able to obtain a clouding-free set, or are going to use the TV mainly in a brighter room during the day, then the ES6800 is worth your consideration.

Read full review

Billede
LG LM620T

CONCLUSION — The LG 42LM620T is an imperfect, but nevertheless decent LED LCD TV. Happily at this price point, it doesn’t have any significant picture quality issues beyond the inherent limitations of its mediocre black level (unavoidable with IPS-type LCD panels) and the lessened 3D resolution (par for the course with passive 3D). Colour reproduction could also be better, with the LM620T failing to reproduce the most saturated extremes of the Rec.709 HDTV colour standard, something we often see with LED-lit LCDs. On the up side, we were very happy to see that nearly none of the video processing issues we discovered on the company’s more expensive LM960V were present on this mid-range model.

Our final recommendation of the 42LM620 is more or less the same as with other IPS LED LCD televisions, such as the Panasonic TX-L42ET50 – if you plan on installing it in a bright room where the weak IPS black level won’t be an issue, then it’s a good choice. The Panasonic is slightly more expensive, provides a better 3D experience (thanks to its full resolution images, which also avoid the blocky video processing issues of the LG) and has better colour accuracy, whereas the LG is more affordable and will interest those who prefer the passive 3D system. Few aspects of its picture quality are perfect (calibrated greyscale accuracy being the exception), but we don’t think it has any significant faults, either.

In the end, we felt that the LG 42LM620T managed to pull itself into “Recommended” territory. It has issues which buyers should be aware of, but it can produce images which are worthy of inclusion in this category.

Read full review

Billede
Af Zippo28
Kan godt se at samsungs 6000 serie er lige en tand bedre. Har lige været ude og kigge på begge modeller og jeg kunne ikke se det store forskel i billede kvalitet. Men samsung var pænere i design.Jeg har også overvejet en plasma tv men jeg er utroligt skuffet over alle plasma tv som jeg kunne se i bilka/elgiganten. Er de alle så mørke og grå i lysstyrken? Har kigget på en TX-P50ST50Y har prøvet at sætte alt til max i lysstyrke men stadig var der denne grå hinde over billedet?(Panasonics fjernbetjening er det bedste jeg nogensinde har har i min hånd.. hold da op det er lækkert).
Brugeravatar
Af edinger
Zippo28 skrev:Kan godt se at samsungs 6000 serie er lige en tand bedre.
Faktisk får LG'en en bedre bedømmelse end Samsung'en ovenfor. "Anbefaling" over for "Anbefaling med forbehold". Så jeg ved ikke helt, hvordan du er nået frem til din konklusion (?)

Zippo28 skrev:Har lige været ude og kigge på begge modeller og jeg kunne ikke se det store forskel i billede kvalitet.
Det kan (stadig) ikke anbefales at sammenligne u-kalibrerede skærme side om side i et butiks-setup, jf. utallige tråde her på siden.

Zippo28 skrev:Jeg har også overvejet en plasma tv men jeg er utroligt skuffet over alle plasma tv som jeg kunne se i bilka/elgiganten. Er de alle så mørke og grå i lysstyrken? Har kigget på en TX-P50ST50Y har prøvet at sætte alt til max i lysstyrke men stadig var der denne grå hinde over billedet?
Du mangler tilsyneladende forståelse for de basale forskelle mellem LCD- og plasmateknologien samt ikke mindst hvad som karakteriserer "det korrekte billede".

Mere om det nedenfor:

• Det forkerte billede (link)

• Plasma vs. LCD (link)

• Hvad kan man bruge butikken til? (link)

• Testvideo i butikken (link)
Af Zippo28
Tak for det. Jeg blev lidt klogere der. Jeg var i elgiganten igen for at kigge på plasma topmodellen fra panasonic og igen har fjernsynet fejlet at imponere mig.Der var vist en udsendelse på Discovery HD hvor der var mange hvide farver med sne og skarp lys fra solen som skulle reflektere på is og sne. Cirka sådan nogle billeder:

http://unloughmymind.files.wordpress.co ... 40x900.jpg

Fjernsynet fejler fuldstændig der har nærmest lavet det billede om til underjordisk mørk sci-fi film. Men udmærket TV til at se Sci-fi "rum" film. Aliens filmene ville nok se rigtig godt ud på den plasma.

Valget faldt på LG 47LM620T.:)

Jeg melder lige tilbage hvordan den er.

Tak for hjælpen.
Brugeravatar
Af edinger
Zippo28 skrev:Jeg var i elgiganten igen for at kigge på plasma topmodellen fra panasonic og igen har fjernsynet fejle og imponere mig. [...] Fjernsynet fejler fuldstændig. [...] Men udmærket TV til at se Sci-fi "rum" film.
Det er netop karakteristisk for plasmaskærme, at de med deres mere afdæmpede farver ikke imponerer i et (u-kalibreret) butiks-setup, hvor de skal konkurrere med lysstærke LCD-skærme.

For det utrænede øje er det derfor helt naturligt at blive ledt i retning af LCD.

Pointen understeges af din kølige affejning af VT50 — trods skærmens status som 'REFERENCE'-model og absolut 'top dog'.

Zippo28 skrev:Valget faldt på LG 47LM620T.
For en LCD-skærm, et fornuftigt valg. God fornøjelse! :)
Af Zippo28
Enig det mest logiske ville være at plasma viste den helt rigtige billede. Enig at når det gælder bevægelser og mørke scener er plasma langt bedre end LCD. Men dette billede kan plasma ikke lave ligemeget hvor meget man kalibrerer den.

http://unloughmymind.files.wordpress.co ... 40x900.jpg

Jeg har stået med sælgeren og har prøvet alle indstillinger i over en time så længe udsendelsen varede uden held.... Der var heller ikke så meget direkte lys på fjernsynet hvor hvis den kom hjem til os ville der være måske 3x mere lys på den i stuen.

Vi må se om der sker noget ny om 4-5 år på plasma teknologien når vi skal købe fjernsyn igen :).
Brugeravatar
Af edinger
Zippo28 skrev:Enig det mest logiske ville være at plasma viste den helt rigtige billede.
Jeg tror lidt, du misforstår min pointe.

Sagen er ikke den, at VT50 ikke viser det "rigtige billede". Det er netop det, den gør.

At dette "rigtige billede" så ikke falder i din smag, og du derfor foretrækker LCD-skærmens mere "imponerende" farver, er jo fair nok.

Det er bare ikke VT50'eren, der er noget galt med. Den performer helt, som den skal.
Af Zippo28
Jeg forstår dig godt det handler ikke om smag men fakta.... man kan ikke sige at den rigtige farve af sne er grå når den er altså HELT HVID i solen....Så er det mig der skal til øjnelæge hvis alt sne i solen er grå.
Brugeravatar
Af edinger
Diskussionen om "hvidbalancen" på en plasmaskærm har været taget mange gange før. Der er naturligvis en årsag til, at VT50 har reference-status.

Men det er for så vidt irrelevant i forhold til, at du i LM620T har fundet en skærm, som i højere grad indfrier dine forventninger.

Det er jo i sidste ende det, der tæller :)