Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af sk-vilderen
Hej venner

Jeg er ny på dette forum, og vil gerne bede om jeres hjælp.
Min kæreste og jeg er så heldige, at vi skal ud og investere i et TV til stuen, hvor vi har et max budget på omkring de 6000 kr.
Vi er naturligvis interesseret i at få det bedste til prisen, og da der heletiden kommer nyt på markedet, tænkte jeg at i ville hjælpe lidt??

Det skal helst være 46 tommer og gerne med gode HZ så billedet flyder godt.
FUll HD.

Jeg har nemlig blu ray afsiller og xbox sat til, og vil gerne have det ser ganske fornuftigt ud.
Skal siges, at vóres gamle tver er ca 6 år gamle, så der er nok sket en del siden da ;)

Håber i kan hjælpe.

Jeg har haft kig på dette tv fra el- giganten:

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... 47pfl4047t -> var det noget??
Af DavidHimself
TV'et du linker, er i den lavere end rent kvalitetsmæssigt - jeg vil anbefale at du ser billedet på det inden du køber for at vurdere om det er noget. HUSK, at du skal passe på med at konkluderer for meget, i butikken, hvis de kun viser en eller anden demo-video :)

Der var en tråd(http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=26899) der ligner det her og der blev der snakket rigtigt godt om: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=751958 som jeg er helt sikker på giver dig væsentlig bedre billedkvalitet!![/i]
Af PeterD
I kan få meget godt til 6000 kr.

Så er det bare om I er mest til LCD/LED eller Plasma?

LED: Bedst til lyse stuer, evt. hvis solen kommer ind direkte på skærmen, og hvis I spiller meget....Ofte en del tyndere end plasma (helt flat på væggen)...Der kan forekomme clouding/bleeding..3D følger også ofte med LED skærmene (Hånden på hjertet: Det er ikke det store du kan bruge det til lige nu...

Plasma: Bedst til "lidt mørkere rum"/ ikke sollys direkte på skærmen.Ofte bedre sortniveau og farverpræcisionen er ofte mere afdæmpet/normal. Mange mener at det ikke er så kunstigt billede som på LED skærme..

LED og plasmafanatikere bliver aldrig enige om HVAD der er BEDST. Det kommer an på hvordan skærmen skal bruges/hvorhenne/ til hvad..

Herinde er der nok flest plasmatilhængere, da man rent billedkvalitetsmæssigt får mere pr. krone ved en plasmaskærm end LCD/LED..

Godt råd: Gå aldrig i en butik og få vejledning dér. De sælger dig ofte den skærm de skal af med..

Spørg herinde i stedet og check flatpanel.dk anbefalinger så er du sikker på skærmen er gennemtæsket...hov nej...GENNEMTESTET og at du får en skærm du højest sansynlig bliver tilfreds med.
Brugeravatar
Af edinger
PeterD skrev:LED: Bedst til lyse stuer, evt. hvis solen kommer ind direkte på skærmen.
'LED'-skærme er ofte mere lysstærke, ja, men har generelt de samme problemer som plasma, hvad angår refleksioner.
PeterD skrev:Plasma: Bedst til "lidt mørkere rum"/ ikke sollys direkte på skærmen.
Njaah... med de nye coatings (filtre) er det egentlig kun et reelt problem for de hjemmegående husmødre, som ser SBS TV midt på dagen og ikke har mulighed for at lukke af for lyset.

For de fleste bør det ikke være dét, som er udslagsgivende for beslutningen om valg af panelteknologi.

Plasma-buzz og blæserstøj samt retention og burn-in over for clouding, ujævn kantbelysning og betragtningsvinkler er faktorer, som bør veje tungere i ens overvejelser — imo.
Af PeterD
Tak for update. Fedt Forum :)

Tænk jeg troede faktisk LED var bedre til at modstå reflektioner fra lys...

Husker stadig det videoupload (youtube?) hvor man ser en person vinke til sin tv..Det var ligesom et spejl...
Af sk-vilderen
hej

mange tak for svarene :)

Vi har set os lidt lune på denne fra komplett:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=751958
-> det var den du linkede til

Plasma er godt, men skal jeg være nervøs for fek.s at skærmen kan brænde fast osv?

Skal jeg iøvrigt være bange for at bestille over nettet? når det er så stor en ting som et TV?
Af PeterD
Fedt :)

1. Nej. Selvfølgelig skal du ikke lade xboxen stå med et still-billede natten over i starten....Ellers bør der ikke være problemer. Spiller ofte 2-3 timers formel1 på ps3 1 i weekenden uden problemer...

2. Nææ. De fleste store firmaer er vel "ordentlige" og håndterer det sikkert og nænsomt. Komplett.dk har jeg ikke oplevet problemer med. Bestilte og 3-4 dage efter var der en email om at varen kunne afhentes...

Hvis I selv henter den, vil jeg nu stadig foreslå at den transporteres oprejst i bagagerum/bagsæde (Nogle siger det er en skrøne, men alligevel...)
Brugeravatar
Af edinger
sk-vilderen skrev:Plasma er godt, men skal jeg være nervøs for fek.s at skærmen kan brænde fast osv?
Du skal i hvert fald være opmærksom på det.

Det er lidt et trade-off. Til gengæld for den gode (og billige) billedkvalitet kræves et (lidt) større fokus, særligt i indkøringsfasen.

LCD er lettere at gå til. Og jeg kan sagtens forstå dem, som foretrækker en teknologi, som kræver knap så megen nursing. Med LCD er der så andre ulemper at forholde sig til. Desværre.
Af sk-vilderen
okay.

Ja har godt hørt det med, at TVet skal stå oprejst under transport hvis det er Plasma :)

Jamen kan billedet ikke kun brænde fast hvis det står med det same billede på uden bevægelse i mange timer????

Jeg ved ikke helt om vi er til plasma eller LCD/LED... hvis du kan finde et alternativt tv til nogenlunde sammen pris i LED/LCD så vil det også være fint :) vi har bare ikke så meget forstand på det, og jeg gider ikke spørge en sælger i el giganten, for de vil jo bare sælge alt mulig lort
Af DavidHimself
"Chancen" for burn-in idag, er lille - mange kan spille mange timers konsol uden problemer. Der er ikke noget man skal lade sig skræmme af, man skal bare bruge almindelig sund fornuft. :)

Der er svært at finde noget der giver bare tilnærmelsesvis samme billedkvalitet i prisklassen!
Af sk-vilderen
okay.

vi har digital kabel tv og vi er interesseret i, at billedet ser godt ud og eventuelt at "tuneren" er noget hurtigere end det vi har idag, som virkelig er langsom når man skifter kanal :)

jeg er også interesserte i, at min blu ray afspiller kommer til at sparke numse :)
Brugeravatar
Af edinger
sk-vilderen skrev:Jeg ved ikke helt om vi er til plasma eller LCD/LED... hvis du kan finde et alternativt tv til nogenlunde sammen pris i LED/LCD så vil det også være fint.
Det kan sagtens lade sig gøre. Blot ikke med tilnærmelsesvis samme (billed)kvalitet som ST50.

Du kender fordele og ulemper. Hvad der vejer tungest for dig, må du selv afgøre.
Af sk-vilderen
angående komplett

Kan de levere?? :) tror min bil er for lille hehe
Brugeravatar
Af MigSelv
DavidHimself skrev:"Chancen" for burn-in idag, er lille - mange kan spille mange timers konsol uden problemer. Der er ikke noget man skal lade sig skræmme af, man skal bare bruge almindelig sund fornuft. :)

Der er svært at finde noget der giver bare tilnærmelsesvis samme billedkvalitet i prisklassen!
Med beretninger der kommer til, om retention og burn in skader, er det ikke et mindre problem. Under forudsætning af, at brugernes info omkring brug passer ved opstået burn in. Man skal i mine øjne være påpasselig, når/hvis man vælger plasma.