Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af molix
Kære alle

Ja, så skete der det ulykkelige. Efter at have taget alle mulige forholdsregler de første 100-200 timer af fjernsynets (P50ST50Y) levetid (ikke se for meget på samme kanal, lavere kontrast etc), opdagede jeg for et par dage siden, at der er kommet mørke skygger fra TV2, DR og Kanal 5 oppe i venstre hjørne.

Fjernsynet er fra slut-juni 2012, og har virket perfekt de første par måneder - men så er det pludselig som om at logoerne er dukket op meget hurtigt.

Det, der undrer mig, er mest af alt, at der er et Kanal 5 logo. Den kanal sender jo reklamer (uden logo) hvert 15. minut (hvis det ikke er oftere). Men det undrer mig også, at fjernsynet har været uden mørke logoer i et par måneder, for lige pludselig at have dem. De er altså ikke kommet gradvist.

Jeg snakkede med Panasonics support i dag, og de anbefalede at køre sne på skærmen i to timer, derefter slukke i 10 minutter og så sne i en time, og slukke i endnu ti minutter. Allerhøjst har det virket en lille smule. Men skyggerne er der stadig.

Det undrer mig meget, at der er kommet burn-in/image retention. Mit gamle Panasonic X10 har aldrig haft noget problem, og med det var jeg slet ikke så forsigtig, som jeg har været med dette.

Jeg håber virkelig på jeres hjælp her. Vil det hjælpe at køre en ny omgang sne? Eller er fjernsynet defekt og skal sendes retur? Og hvordan tager butikkerne generelt den slags?

På forhånd tak.
Af steen6400
Du skal bruge den indbyggede rullebar og den skal pricipelt køre lige så længe som der har været logo. Prøv at starte med 4-8 timer og se om det giver noget.
Af molix
OK, tak for tilbagemeldingen. Jeg prøver rullebarerne.

Er det normalt for dette fjernsyn? Eller er det mon noget, der tyder på en defekt i panelet?
Af klingenberg
At det er kommet pludseligt og ikke gradvist kunne tyde på at der er et eller andet galt :o

Spørg evt inde på highdefjunkies eller avsforums i owners thread. Der er med garanti en der har haft samme problem som dig.
Af OldTymer
jeg har haft samme tv i en uge og allerede få dage efter stod der TV2 HD i hjørnet. Jeg fik det væk igen da jeg opdagede det hurtigt (jeg har en rensedvd med sne).
Nu tør jeg dårligt se noget på det når det går så hurtigt. Kanal 5 er meget populær hos min kæreste og jeg overvejer seriøst at skifte tv'et ud. Kanal 5s logo er iøvrigt fuldstændigt vanvittigt imo. Stort tydeligt og grimt.

Som sagt jeg overvejer at skifte stue tv'et ud med et lcd og simpelthen bruge mit plasma i et blu-ray only filmrum.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Problemet med bla. TV3, Kanal 5, Kanal 4 mfl. er, at de har opage logoer. Andre har valgt mere eller mindre transparente logoer, hvilket trods alt giver lidt afveksling hvis farven under skifter, men noget der har fuld farveflor på vil give problemer hurtigt.
Af OldTymer
Torben Rasmussen skrev:Problemet med bla. TV3, Kanal 5, Kanal 4 mfl. er, at de har opage logoer. Andre har valgt mere eller mindre transparente logoer, hvilket trods alt giver lidt afveksling hvis farven under skifter, men noget der har fuld farveflor på vil give problemer hurtigt.
Præcis og de transparante logoer sætter sig alligevel hurtigt, så kanal 5 kan give mig mareridt :p

Osse vanvittigt i en plasmatid at alle kanaler har en eller anden form for statisk billede - Morgentv og nyhederne er jo direkte sindssygt... Min kæreste er træt af zoomet billede og jeg forstår hende godt og samtidig er jeg nervøs for IR - glæden er ikke 100% medmindre vi ser blu-ray. Det er muligt det ikke bliver burn-in, men retention er osse slemt nok. Jeg 'gider ikke' rense skærm i 6 timer fordi hun har set de unge mødre og singleliv på samme aften :)
Af kbaggen
molix skrev:Kære alle

Ja, så skete der det ulykkelige. Efter at have taget alle mulige forholdsregler de første 100-200 timer af fjernsynets (P50ST50Y) levetid (ikke se for meget på samme kanal, lavere kontrast etc), opdagede jeg for et par dage siden, at der er kommet mørke skygger fra TV2, DR og Kanal 5 oppe i venstre hjørne.

Fjernsynet er fra slut-juni 2012, og har virket perfekt de første par måneder - men så er det pludselig som om at logoerne er dukket op meget hurtigt.

Det, der undrer mig, er mest af alt, at der er et Kanal 5 logo. Den kanal sender jo reklamer (uden logo) hvert 15. minut (hvis det ikke er oftere). Men det undrer mig også, at fjernsynet har været uden mørke logoer i et par måneder, for lige pludselig at have dem. De er altså ikke kommet gradvist.

Jeg snakkede med Panasonics support i dag, og de anbefalede at køre sne på skærmen i to timer, derefter slukke i 10 minutter og så sne i en time, og slukke i endnu ti minutter. Allerhøjst har det virket en lille smule. Men skyggerne er der stadig.

Det undrer mig meget, at der er kommet burn-in/image retention. Mit gamle Panasonic X10 har aldrig haft noget problem, og med det var jeg slet ikke så forsigtig, som jeg har været med dette.

Jeg håber virkelig på jeres hjælp her. Vil det hjælpe at køre en ny omgang sne? Eller er fjernsynet defekt og skal sendes retur? Og hvordan tager butikkerne generelt den slags?

På forhånd tak.
Hej,
ja, jeg også melde mig under flokken der nu har fået Burn-in, men dog DR logo! Se evt. tråd på Recordere.dk.

Det kom meget pludseligt selvom kørte med lav kontrast, zoom på film, oftede skiftede kanal, scolling bar osv. Jeg kørte ikke BREAK-IN og fortryder det bittert nu!

Taget mit 6 år gammelt pana plasma i betragtning er min erfaring, at 2012 Pana Plasma er meget mere følsomme for burn-in.......så PAS på til alle der læser med!

ST50 er stadig et knaldt godt TV, men det er nu altså lidt rystende at man ikke har bedre styr på dette område, f.eks. en gradvis indkøringsfunktion i TVet således dette ikke kunne ske!

Kunne være spændende også at hører hvad forbrugerrået siger til burn-in på 14.000 kr dyre TV på 1-2 måneder! Er der nogle der egentlig ved noget om dette? Hvorledes står man som forbruger?

Mener der var et tråd med en "allo" tidligere som var knas tosset på Panasonic i år :-)
Af OldTymer
kbaggen skrev:
molix skrev:Kære alle

På forhånd tak.
Hej,
ja, jeg også melde mig under flokken der nu har fået Burn-in, men dog DR logo! Se evt. tråd på Recordere.dk.

Det kom meget pludseligt selvom kørte med lav kontrast, zoom på film, oftede skiftede kanal, scolling bar osv. Jeg kørte ikke BREAK-IN og fortryder det bittert nu!

Taget mit 6 år gammelt pana plasma i betragtning er min erfaring, at 2012 Pana Plasma er meget mere følsomme for burn-in.......så PAS på til alle der læser med!

ST50 er stadig et knaldt godt TV, men det er nu altså lidt rystende at man ikke har bedre styr på dette område, f.eks. en gradvis indkøringsfunktion i TVet således dette ikke kunne ske!

Kunne være spændende også at hører hvad forbrugerrået siger til burn-in på 14.000 kr dyre TV på 1-2 måneder! Er der nogle der egentlig ved noget om dette? Hvorledes står man som forbruger?

Mener der var et tråd med en "allo" tidligere som var knas tosset på Panasonic i år :-)
jeg tør sgu dårligt bruge mit korrekt - break-in er vel for hevled bare at kunne bruge sit tv 'normalt'? Jeg ser kun zoom og blu-ray indtil jeg bestemmer for retur eller ej.
Af Bent odense
Er det ikke for dårligt at forhanler.Som expert/panasonic center ikke giver råd vejleding om hvad man skal passe på.Det skriver jeg fordi min nabo har fået BUREN-IN.Og det er købt i et panasonic center.Min kolega har fået det også på sit panasonic,Købt i expert.Man skulle regne med når man køber et så dyrt tv i en tv forhanler,At der ikke følger beder råd med.Men kan godt se hvis en forhanler holder en tale,Om hvad man skal passe på osv,Så vil nogle nok lade vær med at kører dankorte igenmen.Det sammen ud spiller sig på LCD/LED siden.Derfor inden man kører dankorte igenmen,Så læs her på flatpanels/tråd,Inden man går ud til dem med ens logo og skjorter på. :)
Brugeravatar
Af edinger
Som en anden kætter er jeg faktisk begyndt at overveje at gå LCD-vejen næste gang, selvom jeg afgjort foretrækker plasma. Hvis blot man kunne være så heldig at få en så-godt-som-clouding-fri skærm a la Bent_odense's HX855'er.

Det bli'r nu nok plasma alligevel.
Af Bent odense
Det er ikke nekativ ment på panasonis.Er heller til japansk.Men du skal værrer klar over det var tæt på et køb af panasonic plasma,Inden vi købte 55HX855.Men nu var vi lige to om at bestemme hvad tv vi skulle have.Har lige skrevet om det i den seneste tråd,Jeg tro lige det var konen der ikke ville.Noget med strøm forbrug.Men siden du farer sådan frem,Så skulle man tro du var en af de med ens logo skjorter.Jeg mener det er synd af et GODT TV.Når der gives dårlig rådgivning.SÅ DU LÆSTE MIN TRÅD SOM NOGET NEGATIVET PÅ PANASONIC. :)
Af dk_iceman
mit. pana gt30 55" som er 4 mdr.. har samme problem..

vildt hurtig til at få rentation.. få minutter. i menuen med min popcorn a300 gav meget synlig skygrr efter det i op til 1 time...

det betød jeg altid havde striber og forskelige skygger på skærmen...

en tur til rep. fik den tilbage og samme problem...

i mandags blev det så for meget og jeg droppede lortet...

er gået over på LED fra samsung Es8005 55" nu er jeg tilfreds...

på panaen døjede jeg også med kraftig line bleed
Af Cyber Andy
Det virker desværre som om at plasma ikke er gode nok til brug, men godt at høre om jeres erfaringer!