Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Jeg har tidligere stillet dette spørgsmål i hifi4all forum, men det endte mere med en snak omkring akustik end egentlige råd, så nu giver jeg den et skud herinde :)

Vi er ved at få bygget hus, og i den forbindelse så kunne jeg godt tænke mig at få indlagt tomrør til surround i stuen. Jeg er novice
inden for dette område, så derfor har jeg behov for lidt hjælp til placering.

Her er et billede med mål af vores stue, og jeg har tegnet mit bud på placering af højtalere ind:

Billede

Det jeg er lidt i tvivl om, er om de kommer til at sidde for langt fra hinanden, samt om baghøjtalerene kommer til at sidde for højt. Vi
skal have 15 graders skråloft, og hvis jeg placere dem helt oppe i hjørnet, så er de måske for langt væk? Her er et eksempel der
illustrere vores nye stue meget godt:

Billede

Da jeg ikke bryder mig om store synlige højtalere, så har jeg overvejet at købe et 5.1 sæt fra Cambridge Audio, Minx. Er det for småt
til sådan en stue?

På forhånd tak for hjælpen
Af Skærmtrolden
Ja. I øre højde er godt.

Normalt prøver jeg at undgå hjørne placeringer, da de færreste højtalere er beregnet til dette. Hjørneplacering vill give bassen et boost, ofte lyder den så både for dominerende og buldrende. Diskaten bliver heller ikke spredt på en naturlig måde, den kommer nemt til at virke lidt indelukket og placering af lyde i lydbilledet bliver også påvirket. Efter min mening ihvertfald, men der er mange mange meninger om lyd ;-)

Vedr. højtalere, både Dali, Cambridge & System Audio har højtalere hvor fronten ikke er voldsomt meget større end et A4 ark, og dybden er små 10 cm. Har selv Cambridge'ene i hvide, og de forsvinder nærmest på en hvid væg... Kører i 2.1 setup (gider ikke rode med surround) og fungerer ret godt. Men lyt til nogle forskellige før du beslutter dig, Dali og Cambridge, f.eks., lyder MEGET forskelligt.... Og det handler om smag og behag.
Af J.H.
Nu er det lidt svært at bedømme ud fra billederne men der er da et par retningslinier.

Skærmen er udgangspunkt. Højttalerne bør "sætvist" have lige lang afstand til denne når man måler på kryds og tværs, dvs. fronter samme afstand og bagkanaler samme afstand. Front og bag må ikke sidde forskudt sideværts. Center enten over eller under skærmen. De fleste recievere kan kompensere for de forskellige højttaleres placering men udgangspunktet inden justering bør naturligvis være så tæt på optimalt som muligt.

Placering af højttalere oppe i hjørner virker i visse rum og i andre IKKE.

Baghøjttalere bør efter min mening ikke placeres lavere end lige over hovedhøjde siddende i sofa/stol osv. Til gengæld vil det næppe give noget godt resultat at placere dem langt oppe i hjørnet når der er skråloft. Bedst synes jeg det er mellem 1,50 og 1,8 m oppe fra gulv.

Du kan iøvrigt tage KEF, Focal og Monitor Audio med i overvejelserne, de laver også alle nogle lækre surroundhøjttalere.
Senest rettet af J.H. 05 sep 2012, 10:11, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af edinger
Skærmtrolden skrev:Kører i 2.1 setup (gider ikke rode med surround) og fungerer ret godt.
Ditto :)
Af mik57
højtalere skal da monteres i ørehøjde.
Af Otto J
"Da jeg ikke bryder mig om store synlige højtalere, så har jeg overvejet at købe et 5.1 sæt fra Cambridge Audio, Minx. Er det for småt
til sådan en stue? "

Det afhænger af hvad dine ambitioner mht lydkvaliteten er. Du kan ikke få god lyd fra højttalere der så godt som ikke er der. Hvis du vil have noget der er lidt bedre end TV-lyd, og hvor der er lidt lyd ud over det hele, så er det måske fint nok. Hvis du vil have "biograf-lyd", så skal der temmeligt meget mere til.

På et andet forum så jeg én spørge til hvordan han kunne skrotte sin TV box, men stadig have muligheden for at optage. Det er som om der er en kraftig stigning i efterspørgslen på at udføre en opgave uden at være indehaver af dén hardware der skal til for at udføre opgaven... Hvis man spurgte efter en bil der ikke kræver en parkeringsplads, så ville man blive betragtet som idiot. Men af en eller anden grund er det blevet en helt normal accepteret tankegang, at man ikke behøver noget hardware for at gengive lyd. Don't kill the messenger, men hvis du vil have god lyd, så bliver du nødt til at have højttalere. Ikke tændstikæsker oppe i hjørnerne.
Brugeravatar
Af edinger
Otto J skrev:På et andet forum så jeg én spørge til hvordan han kunne skrotte sin TV box, men stadig have muligheden for at optage. Det er som om der er en kraftig stigning i efterspørgslen på at udføre en opgave uden at være indehaver af dén hardware der skal til for at udføre opgaven... Hvis man spurgte efter en bil der ikke kræver en parkeringsplads, så ville man blive betragtet som idiot. Men af en eller anden grund er det blevet en helt normal accepteret tankegang, at man ikke behøver noget hardware for at gengive lyd. Don't kill the messenger, men hvis du vil have god lyd, så bliver du nødt til at have højttalere. Ikke tændstikæsker oppe i hjørnerne.
Tjaah, der er unægtelig ikke langt fra ønsket om usynlig vellyd til illusionen om papirtynde LED-skærme med superbilledkvalitet ;)
Af mickiii
Jeg ved godt at man får hvad man betaler for, men nu er ambitionen ikke en hjemmebiograf med THX certificering, blot et lidt mere lækkert lydbillede til fredagsfilmen end standard højtalere i LED skærmen.

Efter at have læst lidt på dolby's hjemmeside, samt jeres råd herinde, så slår dette mig som et bedre setup, hvor front er vedsiden af tv, samt center under og baghøjtalere placeres i ca. 2 m (højere en anbefalet, I know):

Billede

Hvad siger i til det? Umiddelbare downside er at stereo billedet ikke vil være så "bredt".

Da jeg er meget grøn inden for surround bliver jeg lige nødt til at stille næste dumme spørgsmål: Hvis man ikke sidder helt center for tv'et, hvor meget kan der kompenseres på selve receiveren? Kan man slippe af sted med at "skubbe" lidt til "sweet spot"?
Af mik57
hvor i rummet er din se/lytte possition,og hvor plaserer du subben
Af mickiii
mik57 skrev:hvor i rummet er din se/lytte possition,og hvor plaserer du subben
Vi har en hjørnesofa (7 pers), og ved siden af den kommer der en stol, så det vil nok være i denne stol at man kommer tættest på midten, men ikke 100% center. Alt i alt kommer setup meget til at ligne det billede jeg postede, dog med en ekstra lænestol ved siden af sofa.

Jeg havde tænkt mig at placere sub i nederste højre eller venstre hjørne, er det helt tosset? Alternativt lige under TV'et, men det kommer lidt an på modellen, og om der er plads.
Af mik57
jeg ville ha den under skærmen, med mindre den kun spiller til 60hz
Af Otto J
edinger skrev: Tjaah, der er unægtelig ikke langt fra ønsket om usynlig vellyd til illusionen om papirtynde LED-skærme med superbilledkvalitet ;)
Medmindre man ved hvordan lyd virker.
Af Otto J
mickiii skrev: Jeg ved godt at man får hvad man betaler for, men nu er ambitionen ikke en hjemmebiograf med THX certificering, blot et lidt mere lækkert lydbillede til fredagsfilmen end standard højtalere i LED skærmen.

Du spurgte "Er det for småt til sådan en stue? " Hvis ønsket er god lyd fra et generiskt synspunkt, så JA. Om det er godt nok til at opfylde din egen vurdering af hvornår det er godt nok, kan du kun selv svare på. Lyt på dem, hvis du er tilfreds med hvad du hører, så er det dét der tæller.

Det der "trigger" mig lidt, er at du som mange andre stiller det meget sort/hvidt op: Man kan godt være en smule kræsen, uden at det betyder at man laver "en hjemmebiograf med THX certificering". Jeg _lever_ af at sælge halv- og helstore højttalere til folk der har fortrudt at de har fået købt noget der var for småt, fordi de TROEDE at de ikke var så kræsne, indtil de fandt ud af hvor meget man egentlig går på kompromis. Så min anbefaling er: Lyt til det samme musik (eller film) på de højttalere du har kig på, lyt derefter til det samme på et større system, og forhold dig så til om du synes det er kompromisset værd. Lad være med at narre dig selv til at tro at du ikke er kræsen nok til at kunne høre forskel, bare fordi du har et ønske om små højttalere.

Dermed ikke sagt at jeg underkender dine valg og dine prioriteringer, jeg synes bare du skal være sikker på at det netop ER dine valg og dine prioriteringer, og ikke andres, samt at du foretager dem på et oplyst grundlag (dvs at du ved hvad du går glip af).
mickiii skrev:Efter at have læst lidt på dolby's hjemmeside, samt jeres råd herinde, så slår dette mig som et bedre setup, hvor front er vedsiden af tv, samt center under og baghøjtalere placeres i ca. 2 m (højere en anbefalet, I know):

Hvad siger i til det? Umiddelbare downside er at stereo billedet ikke vil være så "bredt".
Af to onder ville jeg vælge placeringen ude i hjørnerne.
mickiii skrev:Da jeg er meget grøn inden for surround bliver jeg lige nødt til at stille næste dumme spørgsmål: Hvis man ikke sidder helt center for tv'et, hvor meget kan der kompenseres på selve receiveren? Kan man slippe af sted med at "skubbe" lidt til "sweet spot"?
Det kan du justere i receiveren ja. Det bliver aldrig helt så godt som en perfekt opsætning, men det er ikke dér problemet ligger.