Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af edinger
Cruzader skrev:Så jeg kunne ikke bruge deres væg til en dyt i forholdet til at sammenligne de 2 skærme jeg kom for at kikke på.
Herligt med én, som har sat sig mere end gennemsnitligt ind i tingene!

Tommel op herfra :)
Af Cruzader
Takker :)

Foretrækker at sætte mig ind i tingene inden jeg vælger, desværre også med hensyn til økonomien.

Lige nu ville jeg mene at det er et dårligt tidspunkt at købe, med alle de nye skærme som kommer i forbindelse med IFA og OLED venter jeg ikke på, de bliver alt for dyre til mig og tror ikke de presser de nuværende priser meget.

Havde jeg været hurtig, så havde jeg købt et Panasonic TX-P50GT50Y i mandags til 9.999,- i elgiganten, men da jeg tirsdag ville bestille det, kostede det igen 13.999,- og så vil jeg hellere give 746 kr mere og købe et Panasonic TX-P50VT50Y .......... Den pris sætning forstår jeg ikke ;;)

Måske jeg også kan "nøjes" med ST50 hvis man kikker pris >< billedekvalitet.
Af Cruzader
Reitz skrev:Guys! Det er som om emnet har taget en forkert drejning, og er gået over i en helt anden boldgade end egentlig tiltænkt. Jeg spurgte jer eksperter herinde fordi jeg ikke ved en daddel om det, og jeg fik en masse brugbar vide, og gode indput (Tak for det)
PÅ baggrund af hvad jeg har hørt, læst og min egen holdning, da den jo er den der tæller i sidste ende, valgte jeg at købe dette tv.
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... ue46es6305

beslutning er truffet på baggrund af at jeg syntes billede og lydkvalitet var fornem, og konen var vild med designet! ;) Derudover var ramte jeg lige inden for budgettet da tv'et var sat 2000 kr. ned.

For ikke at komme ud i nogen længere debat igen, kunne jeg godt tænke mig at høre jeres mening om produktet, bare ganske kort, og om eventuelle fordele og ulemper lige præcis på den her model.
Skal ikke stjæle tråden, men tillykke med dit valg, du har i det mindste kunne vælge ;)
Af klingenberg
Squeak skrev:Jeg advarer fordi svarene på dette forum ofte er meget ensidige, med noget der minder om fingeret neutralitet.
Hvis man spørger dette forum, så er plasma for 90% vedkommende det rigtige valg.

Jeg prøver at bringe lidt modvægt ind og på at undgå at folk begår dyre fejltagelser.
Rigtig mange mennesker kan f.eks godt lide at se tv i oplyste lokaler, i hvert fald noget af tiden, og kan godt lide at billedet er stabilt og ikke er trættende at se på over længere tid.
LCD opfylder de (blandt andre) krav bedre end plasma.
Den fingerede neutralitet omkring plasma finder du på stort set alle hdtv forums.

Du har ret i at led kan være lysere og have en fordel i rum hvor solen står ind på skærmen.

Det er dog ikke altid, og det plasma jeg har nu er eksempelvis lysere end mit lcd.

Hvorfor synes du led er bedre mht. stabilitet og træthed over længere tid?
Af klingenberg
Cruzader skrev:Takker :)

Foretrækker at sætte mig ind i tingene inden jeg vælger, desværre også med hensyn til økonomien.

Lige nu ville jeg mene at det er et dårligt tidspunkt at købe, med alle de nye skærme som kommer i forbindelse med IFA og OLED venter jeg ikke på, de bliver alt for dyre til mig og tror ikke de presser de nuværende priser meget.

Havde jeg været hurtig, så havde jeg købt et Panasonic TX-P50GT50Y i mandags til 9.999,- i elgiganten, men da jeg tirsdag ville bestille det, kostede det igen 13.999,- og så vil jeg hellere give 746 kr mere og købe et Panasonic TX-P50VT50Y .......... Den pris sætning forstår jeg ikke ;;)

Måske jeg også kan "nøjes" med ST50 hvis man kikker pris >< billedekvalitet.
Billedkvaliteten på ST50 og GT50 ret identisk. Største forskel er lidt design on en dual-core processor.

ST50 er på niveau med/bedre end VT30 fra sidste år, der af flere sites blev kåret til det bedste tv nogensinde. Tilgengæld har GT50 lidt flere muligheder med smarttv og apps.
Af klingenberg
Cruzader skrev:+2

Men kan da se jeg skal beholde mit gamle SONY 36" CRT lang tid endnu inden i bliver eninge om hvad der er bedst, er jo det er bare religions diskussion igen, såsom hvad er bedst, VW vs Skoda, BMW vs Mercedes, Brøndby vs FCK, Intel vs AMD, Linux vs Windows vs MAC osv osv.
Det er det netop ikke. Der kommer helt klart en del subjektivitet herinde, men vil man udelukkende have objektivitet, er det bare at tjekke en anmeldelse(herinde, cnet, osv). Der bliver tv'ene målt i hoved og røv.

Men ellers super indlæg :)
Af Squeak
klingenberg skrev: Hvorfor synes du led er bedre mht. stabilitet og træthed over længere tid?
Plasma laver sine farvetoner ved at blinke meget hurtigt og i forskellige skiftende mønstre (temporal dithering FIW) med cellerne. Det er ligesom et lysstofrør: Det kan kun være enten tændt eller slukket.
De eneste gange hvor billedet er helt stabilt, er når der bliver vist absolutte farver, som helt hvid, rød, grøn, blå eller en kombination af disse, hvilket jo er meget sjældent.
Lige så snart der skal vises nuancer skal cellerne til at blinke med højere eller lavere frekvens for at give illusionen af for eksempel grå, eller mørkerød.

Det gør at mange farver og især hvis der er tale om større flader, vil stå og "sitre" helt tydeligt for mange mennesker. Selv for mennesker der ikke har så "hurtige" øjne er den slags flimmer et problem over længere perioder. Det fører blandt andet til lettere træthed, koncentrationsbesvær, gør det sværere at læse tekst og følge detaljerede bevægelser og i sjældne tilfælde kan det udløse epileptiske anfald, hos folk der er disponeret.
Det er beskrevet nøjere i det studie jeg linkede til tidligere.

http://apps1.eere.energy.gov/buildings/ ... ly2010.pdf

LCD er ikke helt fri for opdaterings artefakter, og flimmer fra baggrundsbelysningen, men er meget bedre end plasma eller CRT skærme.
Af klingenberg
Squeak skrev:
klingenberg skrev: Hvorfor synes du led er bedre mht. stabilitet og træthed over længere tid?
Plasma laver sine farvetoner ved at blinke meget hurtigt og i forskellige skiftende mønstre (temporal dithering FIW) med cellerne. Det er ligesom et lysstofrør: Det kan kun være enten tændt eller slukket.
De eneste gange hvor billedet er helt stabilt, er når der bliver vist absolutte farver, som helt hvid, rød, grøn, blå eller en kombination af disse, hvilket jo er meget sjældent.
Lige så snart der skal vises nuancer skal cellerne til at blinke med højere eller lavere frekvens for at give illusionen af for eksempel grå, eller mørkerød.

Det gør at mange farver og især hvis der er tale om større flader, vil stå og "sitre" helt tydeligt for mange mennesker. Selv for mennesker der ikke har så "hurtige" øjne er den slags flimmer et problem over længere perioder. Det fører blandt andet til lettere træthed, koncentrationsbesvær, gør det sværere at læse tekst og følge detaljerede bevægelser og i sjældne tilfælde kan det udløse epileptiske anfald, hos folk der er disponeret.
Det er beskrevet nøjere i det studie jeg linkede til tidligere.

http://apps1.eere.energy.gov/buildings/ ... ly2010.pdf

LCD er ikke helt fri for opdaterings artefakter, og flimmer fra baggrundsbelysningen, men er meget bedre end plasma eller CRT skærme.
Tak for info og link. Har ikke lagt mærke til det før, men når jeg kigger tæt på skærmen, og sommetider når der er store områder med næsten ens farve, kan jeg faktisk godt se det :o

Langt fra noget der ødelægger billedoplevelsen, men rigtig godt at vide.