Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af cgmand
Jeg skal bruge en lille flad til køkkenet og havde tænkt mig en størrelse omkring de 22".
Jeg er helt blank ang hvad jeg skal vælge, da jeg ikke kan finde ret mange anmeldelser af TV i denne størrelse:( men den skal være tynd, have et fedt design og have DVB-C + MPEG4 tuner.

Har kigget lidt på denne lille Sony som var super cool, meeen synes måske 2800 er lige i overkanten for et 22"

http://www.amazon.co.uk/Sony-KDL22EX553 ... 770&sr=1-3

Har også kigget lidt på et par Samsung modeller på nettet, som ser meget frække ud, men ved ikke helt om jeg gider have et Samsung.

http://fleggaardshop.dk/Produktkategori ... D5003.aspx

http://www.hifiklubben.dk/produkter/fla ... v_hvid.htm

Har i nogle forslag eller erfaringer i vil dele ?
Af PeterD
hurtige tanker:

1. Dyrt og risikabelt at købe fra England (Hvis uheldet skulle være ude)
2. Fleggard billige, men syntes ikke skærmen ser HEELT ny ud..(lidt "gammelt" design og hvad hvis den ikke fungerer, skal den så sendes til grænsen?) Problematik med forsendelse osv.

3. Meget smart af Samsung at lave små hvide skærme. 1. De er flotte 2. Relativt billige og 3. Skulle virke ganske fint, men er ja, ligesom lidt kedelige... og HUSK: Tag ALT med et gram salt (!) Knivskarpt billede og optimal/lynhurtig opdatering af billede ved fodboldkampe er ikke sandt. Kun ved HDkanaler er det vel "et fornuftigt billede" den kan levere

Jeg har også før spurgt om hjælp herindetil et lille tv til spisestuen. Sidste år for at være præcis..

Desværre er der ikke mange tilbagesvar fra folk når man skal købe de små skærme..

Alle disse "No Name" skærme (Prosonic,Dantax.Medion(Hedder det stadig det?) og andre er det faktisk lidt ligegyldigt, hvilken producent du vælger for, undskyld udtrykket. De er (typisk) alle lige elendige mht. farvepræcision, kanalindstilling etc. så derfor bruger flatpanels.dk og brugerne ikke meget tid på disse skærme.....

Venter stadig på Sonys X-1 OLED skærm bliver videreudviklet så OLED panelerne kommer ind på markedet for 19-26" skærme, da det har de VIRKELIG BRUG FOR!!! Spørgsmålet er så om man vil betale omkring 5000 kr. for en 23" skærm...?

Råd hvis du VIL have tv i køkkenet:

1. Køb et "godt" mærke: Samsung eller Panasonic. Meget (alt) andet er "til skaldespanden". Især fjernbetjeningen og billedkvaliteten!!

2. Spørg om evt. rabat hos aut. forhandler. Fik 700 kr. rabat på mit Panasonic LED D28 da den udgik. Bevares den står på en integreret fod så er ikke flad på væggen..Det har et fornuftigt billede efter det er blevet HD, men nu er det jo også et Panasonic... :)

Valgte det da:

1. Har Panasonic i stue og soveværelse (og her fejler billedekvaliteten og betjeningen absolut INTET)
2. Det var hvid ramme
3. kender menuerne fra de andre skærme :)

3. Forvent ikke plasmakvalitet, men forvent at betale meget pr. "tomme"..Jo mindre, jo dyrere..Hvorfor: Der er mere salg i 32"-42" skærmene og det presser priserne...
Af cgmand
Tak for svar PeterD

Fandt bare lige hurtigt disse links, havde egentlig ikke tænkt mig at købe i udlandet, pga netop de ting du nævner. Ved faktisk ikke helt hvordan det fungerer med Fleggaard, men den skal vel sendes til grænsen hvis der sker noget :( Så det er måske ikke det bedste sted at købe..?

Hver gang skal købe en ny gadget, plejer jeg altid at læse grundigt om den på nettet først, så jeg ikke bliver skuffet over mit køb. Men ang disse skærme så findes der altså næsten ingen anmeldelser eller bare forums der diskuterer dem ..

Så i går gik jeg på go gammeldags ose tur i Kbh.. Så Samsungs hvide i HifiKlubben og den var da ok, men som du skriver.. Kedelig. Gik i Fona og så den hvide Sony og den blev jeg lidt små forelsket i. Lækkert design og super flot billed.. Desværre var det ikke lige muligt at se noget TV på den.

Men 3K !! det er altså en heftig pris for så lille en skærm.. IMO.. Så skal stadig lige tænke over om jeg gider smide så meget ud til et TV man for det meste står med ryggen til :)
Af mowa
PeterD skrev:hurtige tanker:

1. Dyrt og risikabelt at købe fra England (Hvis uheldet skulle være ude)

Venter stadig på Sonys X-1 OLED skærm bliver videreudviklet så OLED panelerne kommer ind på markedet for 19-26" skærme, da det har de VIRKELIG BRUG FOR!!! Spørgsmålet er så om man vil betale omkring 5000 kr. for en 23" skærm...?
Dyrt og risikabelt at købe fra England? Hvorfor det? Sælger skal betale al porto, hvis der er noget der skal fikses. Det er klart, at en lille suspekt forhandler kan være svær at have med at gøre, men Amazon er der absolut ingen problemer med. Bortset fra det, er min erfaring at Tyskerne oftest er billigere end briterne.

Jeg tror ikke OLED nogensinde bliver brugbart til TV-skærme. Burn-in er et ekstremt stort problem ved den teknologi - bare spørg dem der har/har haft telefoner med OLED-skærme.
Af cgmand
Hej mowa

Hvis jeg f.eks. bestiller en skærm fra amazon.de, er der så noget jeg skal være opmærksom på.. tænker på tuner, sprog osv ?
Af mowa
cgmand skrev:Hej mowa

Hvis jeg f.eks. bestiller en skærm fra amazon.de, er der så noget jeg skal være opmærksom på.. tænker på tuner, sprog osv ?
På de fleste skærme vælger man land under installationen. Producenterne laver ikke en bunke forskellige fjernsyn til de forskellige markeder, så de fleste skærme vil fungere fint indenfor de forskellige regioner, og en skærm fra Tyskland vil højst sandsynligt ikke give problemer. For flere år siden kunne der være problemer med DVB-T-underteksterne, da man i Danmark lavede nogle småændringer i forhold til standarden, men jeg tror ikke det er et problem i dag - i hvert fald ikke blandt de store producenter.
Af cgmand
Tak for hurtigt svar..

har lige søgt lidt rundt, men har ikke kunne finde den store besparelse på de skærme jeg har kig på, så tror jeg vælger at købe herhjemme..