Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mysen
Der er ikke nogen af ovenstående, der er prissat korrekt, så her skal der enten forhandles eller ses den anden vej.

Pioneers modeller kan dog prissættes, som folk lyster, da det er et uddødt og stadig eftertragtet brand.
Af krainert
Alright, tak. Så tror jeg sgu, jeg bestiller et nyt :)
EDIT: Hvor stor er risikoen for fastbrændte billeder? Kan lange perioder med direkte sollys på skærmen gøre skade?
Af Mysen
Nej, den direkte sol kommer næppe til at skade. Men hvis du spiller meget, så er plasma ikke en smart idé, for hér kan skaden ske.

Jeg skimmede lige de første par sider på din dba søgning, og her dukkede et par Pioneer 5090'ere op til 6-7000. Hvis en af dem er i nærheden af dig, hvis du gider at have en digital boks til at stå fremme og hvis den ikke lider af burn-in, så kunne det være en mulighed. Den har stadig referencebilledkvalitet herinde fra, og så skal den nok voldtages før der sker fastbrænding.

Frygter du det for meget, eller gider du bare ikke passe på, når du spiller, så så jeg en LG 47" LW550W til 5000. Den har desuden passiv 3D, som er ret fint til spil.

Link: http://www.dba.dk/lg-lg-47lv550w-47-tommer/id-85441908/
Af klingenberg
Vær ikke bange for at gå op i størrelse, du vænner dig røvhurtigt til det :)

ST50 er et godt bud, hvis du har mulighed for det.

Kan du lægge 2k ekstra, kan du få et PS59D7000, så bliver det ikke ret meget bedre :)
Af krainert
klingenberg skrev:Vær ikke bange for at gå op i størrelse, du vænner dig røvhurtigt til det :)
Kan du lægge 2k ekstra, kan du få et PS59D7000, så bliver det ikke ret meget bedre :)
Prisen skal helst være under 7k og gerne mindre, så det bliver nok ikke en mulighed, desværre.
Mysen skrev:Frygter du det for meget, eller gider du bare ikke passe på, når du spiller, så så jeg en LG 47" LW550W til 5000. Den har desuden passiv 3D, som er ret fint til spil.
Problemet er, at jeg ikke gider spekulere over det, og at det sagtens kan tænkes, at jeg glemmer at slukke TV'et, mens det viser min wallpaper (det bliver forbundet til PC'en) eller en pauset film, og det er jo nok ikke så smart :)
Det LG virker som en meget fornuftig handel for mig, men jeg ville egentligt foretrække at holde mig i 50-55. Er der nogen tips til at finde et fornuftigt brugt TV, eller skal jeg prøve at lede igen og poste her?
EDIT: Det virker umiddelbart svært at finde et brugt LCD-/LED-TV i den størrelse til den pris -- hvilket måske ikke bør overraske!(?)
Af klingenberg
krainert skrev:
klingenberg skrev:Vær ikke bange for at gå op i størrelse, du vænner dig røvhurtigt til det :)
Prisen skal helst være under 7k og gerne mindre, så det bliver nok ikke en mulighed, desværre.
Mysen skrev:Frygter du det for meget, eller gider du bare ikke passe på, når du spiller, så så jeg en LG 47" LW550W til 5000. Den har desuden passiv 3D, som er ret fint til spil.
Problemet er, at jeg ikke gider spekulere over det, og at det sagtens kan tænkes, at jeg glemmer at slukke TV'et, mens det viser min wallpaper (det bliver forbundet til PC'en) eller en pauset film, og det er jo nok ikke så smart :)
Det LG virker som en meget fornuftig handel for mig, men jeg ville egentligt foretrække at holde mig i 50-55. Er der nogen tips til at finde et fornuftigt brugt TV, eller skal jeg prøve at lede igen og poste her?
EDIT: Det virker umiddelbart svært at finde et brugt LCD-/LED-TV i den størrelse til den pris -- hvilket måske ikke bør overraske!(?)
Lcd er bliver dyrere at producere ift plasma jo længere op i størrelse du går, hvorimod plasma ofte bliver bedre :)

Tror ikke du skal være så bange for burn-in, det er primært "bare" retention. Google evt et par tests.
Af krainert
Hmm. Kan pixel shifting (eller tilsvarende) helt afværge burn-in? Og vil visning af et statisk baggrundsbillede i et døgn eller to f.eks. være problematisk?
Brugeravatar
Af edinger
krainert skrev:Vil visning af et statisk baggrundsbillede i et døgn eller to f.eks. være problematisk?
Ja.
Af Mysen
krainert skrev:Hmm. Kan pixel shifting (eller tilsvarende) helt afværge burn-in? Og vil visning af et statisk baggrundsbillede i et døgn eller to f.eks. være problematisk?
Pixels flyttes kun få linjer og et logo, der fylder 100 linjer, vil altså stadig brænde fast. Der er dog pauseskærm på alle plasmamodeller, men problemet opstår også, hvis du har windows skrivebordet fremme 10-15 minutter hver time. Det behøver ikke være sammenhængende tid med samme billede, men blot en overeksponering af noget statisk.

Hvis du vil have så stor en skærm, og du ikke gider passe særligt på den, så skal du spare flere penge sammen. Du får ikke en god LCD til den pris, og som din dba-søgning viste, så er der langt imellem de gode tilbud. Folk forstår simpelthen ikke, at 30% af nyprisen er højt sat, når tv'et er 3-4 år gammelt.
Af krainert
Alright. Så tror jeg, jeg forsøger mig med det til 5k. Generelt har jeg det ikke alt for godt med at investere så mange penge eller så meget opmærksomhed i mine ting, da al min erfaring viser, at man bare bliver den smule mere nervøs og samtidig den smule mere frustreret, når skidtet får skrammer eller småfejl (og det gør de altid for mig -- ligegyldigt hvor godt jeg passer på dem). Mange tak for hjælpen :)
Af krainert
Nå, det blev solgt til en anden.
Kan I anbefale en anden kompromisløsning, hvor jeg kan få et fornuftigt 100 Hz+ LED-/LCD-TV på 47"+ til maks. 6.5k (helst lidt mindre)? Jeg kunne evt. købe samme TV fra ny...
Brugeravatar
Af edinger
LG 42LM620T til 6.599 kr. eller LG 47LM620T til 7.499 kr., hvis du er villig til at gå en smule op i pris.