Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af krainert
Hey folks

Jeg skal bruge et TV til følgende værelse:
http://peecee.dk/upload/view/378033
Værelset er 355 cm langs vinduerne, så afstanden fra sofaryg til TV bliver nok knap det. Hvor stor en afstand skal jeg så regne med, og hvilken skærmstørrelse skal jeg så sigte mod?
Hvad er et godt bud på et TV her? Budgettet siger højst 7k men gerne mindre -- og generelt der hvor man får mest for pengene (som så ofte...).
Skærmen skal bruges til film og muligvis lidt konsolspil.

Mange tak :)

-Ham der ikke ved noget om TV men er træt af at se film på sin computermonitor
Af Mysen
Nu er der jo et skrivebord, og spørgsmålet er så, om du kan få plads til en 50", som jeg synes er passende til din afstand? 42" er nok lidt i underkanten, men hvis dit absolutte loft er 7000, så er det måske også en mulighed.

Har du mulighed for at købe mørklægningsrullegardiner til dit vindue? Hvad skal du bruge tv'et til? (det lyder som et banalt spørgsmål, men der er forskel på, om man skal se TV2News eller VH1 hele dagen, eller om man bare tænder det for at se film).
Af krainert
Mysen skrev:Nu er der jo et skrivebord, og spørgsmålet er så, om du kan få plads til en 50", som jeg synes er passende til din afstand? 42" er nok lidt i underkanten, men hvis dit absolutte loft er 7000, så er det måske også en mulighed.
46-50 var også det, jeg tænkte. Mht. plads må jeg lige prøve at måle og sammenligne dimensionerne på de konkrete TV, der måtte være relevante.
Mysen skrev:Har du mulighed for at købe mørklægningsrullegardiner til dit vindue?
Det håber jeg!
Mysen skrev:Hvad skal du bruge tv'et til? (det lyder som et banalt spørgsmål, men der er forskel på, om man skal se TV2News eller VH1 hele dagen, eller om man bare tænder det for at se film).
Som regel visning af action-, sci-fi og dramafilm i BluRay-kvalitet fra en stationær PC, der desuden er tilkoblet et surroundsystem. Muligvis lidt serier også, men det er næppe det kritiske punkt :)
EDIT: Forresten har jeg ikke ejet et TV, siden jeg flyttede hjemmefra for halvandet siden, så det er nok ikke så sandsynligt, at jeg kommer til at bruge TV'et til at se andet end det, jeg har på PC'en.
Af Mysen
Samsung PS51D555 måske?

Eller hvis du kan bryde dit loft en smule, en Panasonic TX-P50ST50.

Det er begge plasmaskærme, men i et rum hvor du kan lukke af for lyset, og når forbruget lyder hovedsageligt på film, så er det nok den vej, du bør gå.
Af dk9000
Jeg vil sige at afstand og 42'' passer meget godt hvis man tænker på dine øjne skal kunne se hele billedet uden at bevæge sig rundt i skallen på dig :)

Men self bestemmer du selv ;) Det eneste det medføre er lidt ondt i hovedet af og til:)

Nå men jeg synes du skal kigge lidt på LG ls570. det er 42'' og har smart tv. ved ikke helt om du skal bruge senere hen.

Ellers kan du som sagt kigge på ST50 eller XT50. Dog vil jeg stadig anbefale 42 tommer istedet for 50 :)
Af Supergris
dk9000 skrev:Jeg vil sige at afstand og 42'' passer meget godt hvis man tænker på dine øjne skal kunne se hele billedet uden at bevæge sig rundt i skallen på dig :)

Men self bestemmer du selv ;) Det eneste det medføre er lidt ondt i hovedet af og til:)

Nå men jeg synes du skal kigge lidt på LG ls570. det er 42'' og har smart tv. ved ikke helt om du skal bruge senere hen.

Ellers kan du som sagt kigge på ST50 eller XT50. Dog vil jeg stadig anbefale 42 tommer istedet for 50 :)
Med over 3m. afstand finder du ikke mange, der mener, at 42 " er STORT nok på denne afstand...
Af krainert
Måske er 46" den bedste størrelse så? Hvilke 46"-TV kan anbefales?
Hvordan har plasma det forresten med opdateringsfrekvenser og actionspil? Er LCD/LED bedre egnet der?
Af Mysen
Jeg holder på mindst 50". Jeg sidder selv 3,5 meter fra skærmen, og hvis de 50", jeg har, ikke passer hér, så er det da fordi, at 50" er for lidt.. Desuden har dk9000 nok næppe prøvet at sidde tæt på en stor skærm, hvis han tror, at øjnene skal flakke, før man kan se det hele.
Altså MINDST 50" til 3,5 meter, og selv om det er min subjektivitet, du skal forholde dig til, så er det hverken arrogant eller bedrevidende at påstå, at flertallet vil sige det samme.

Plasma er bedre end LCD når det gælder opdateringshastighed. Det er en hurtig generalisering, og det passer kun næsten altid, men de teknikker som LCD-producenterne har opfundet til at gøre LCD-skærmene hurtigere, er noget man ved spil skal slå fra. Til gengæld kan statiske elementer, dvs. speedometer, ammonition osv., brænde sig fast på en plasmaskærm, og især i skærmens første tid, skal man passe ekstra på. Det skal man ikke med en LCD, der til gengæld ikke kan levere varen i samme grad. Spiller du en gang imellem, så kan du sagtens købe plasma; spiller du hele tiden, så snup en LCD.
Af x99gump
Jeg vil også mene at du bliver gladere for 50". Vi sidder ca. 4 meter fra 63", og det er ingenlunde for stort. Heller ikke når vi skal game ps3 og smider sækkestole hen foran, så sidder vi vel ca. 2 meter fra...

EDIT: Det gav da et synligt bedre billede at gå fra et 42" tv til et 3 - 4 år nyere 63", også fordi det var et par serier bedre. Men det der gør den største forskel, i hvert fald for os, er de ekstra 21". Size DOES matter! ;)
Af klingenberg
Enig, size DOES matter, så gå efter 50 tommer hvis du kan. Panasonics ST50/GT50 er efterhånden blevet kåret til årets køb et par gange, men hvis du kan finde sidste års 50` ST30 til omkring 6k, er det måske et endnu bedre køb.
Af krainert
Ok, så må jeg nok hellere lige vente, til jeg er flyttet, så jeg kan se, om afstanden bliver til 46 eller 50 tommer - og om der er plads til det sidste. Tak for hjælpen. Jeg vender tilbage om to ugers tid :)
Af krainert
Hej igen!
Nu er jeg flyttet ind, og jeg tror også, 50-55" er den bedste størrelse. Der hvor fjernsynet formentligt skal stå, kan det højst være 1320mm i bredden, hvorimod højden samt dybden er underordnet.
Samsung PS51D555 virker som et godt bud, men er det realistisk at købe et passende TV brugt? Jeg har søgt lidt, og jeg kan godt finde noget, der passer i størrelsen og specifikationer, men jeg ved ikke nok om TV'er til at sige, hvad der faktisk er godt :)
Af Mysen
Smid modelnummeret og prisen herind, og så er der sikkert nogen, der kender modellen.