Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Reitz
Hej FP.

Jeg vil gerne undskylde på forhånd for endnu et "nyt tv" emne, men syntes ikke jeg kunne finde tilstrækkelig svar på de forgående.

Topic: Jeg har solgt mit gamle tv, og derfor står jeg nu og skal have nyt.
Jeg ligger meget vægt på billedekvalitet, så 95% af betydning er billedkvaliteten.
Der bliver set rigtig mange film + sport. Resten går til alm. tv og en smule playstation.
Jeg har kigget meget på samsungs tv, da jeg har læst mig til at det skulle være kvalitet? Dog ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal kigge efter, og om prisen er et røverkøb?
Det skal være LED, mellem 42-46", og jeg har max 8000 kr. at gøre godt med.

Ser frem til at læse nogle gode forslag.
På forhånd tak. :)
Af Nick_S
Hvilken type tv var dit gamle tv?
Samsung er bestemt ikke lig kvalitet, de laver fine produkter til (relativt) fornuftige priser, men et decideret kvalitetsstempel bare fordi der står Samsung på, vil jeg bestemt ikke kalde det.

Med det forbrug du nævner virker det besynderligt at du har sat dig fast på en LED skærm, så hvordan kan det være?
Af klingenberg
Reitz skrev:Hej FP.

Jeg vil gerne undskylde på forhånd for endnu et "nyt tv" emne, men syntes ikke jeg kunne finde tilstrækkelig svar på de forgående.

Topic: Jeg har solgt mit gamle tv, og derfor står jeg nu og skal have nyt.
Jeg ligger meget vægt på billedekvalitet, så 95% af betydning er billedkvaliteten.
Der bliver set rigtig mange film + sport. Resten går til alm. tv og en smule playstation.
Jeg har kigget meget på samsungs tv, da jeg har læst mig til at det skulle være kvalitet? Dog ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal kigge efter, og om prisen er et røverkøb?
Det skal være LED, mellem 42-46", og jeg har max 8000 kr. at gøre godt med.

Ser frem til at læse nogle gode forslag.
På forhånd tak. :)
Bliver svært at anbefale et lcd når det handler om billedkvalitet + meget film og sport :o

Du kan få samsung PS59D7000(sidste års topmodel uden qwerty) for 9k > røverkøb, hvis det er flere tilbage, selvom det måske er for stort til dig.
Brugeravatar
Af edinger
Jeg tilslutter mig de øvrige kommentarer.

En umiddelbart besynderlig prioritering, hvis hovedvægten er på billedkvalitet + film (blu-ray).

LG LM620T, som skulle være en glimrende LCD-skærm, kan fås til mellem 7.000-8.000 kroner.

For mine penge ville Panasonic ST50 dog være et LANGT mere oplagt valg. Og så får du endda hele 50 tommer, mens du stadig holder dig inden for budgettet :)
Af Chaui
Tror nu dit eget gæt er ligeså godt som vi andres. tjek elgiganten ud og find den der matcher din pris, størrelse osv.

Samsung er et rigtig godt produkt til fornuftige penge, og så har de generelt alle de funktioner man skal bruge.

Plasma folket vil selvfølgelig ikke anbefale LED, men da du nu har valgt at det skal være LED, så er der vel ikke mere og snakke om.

Der er selvfølgelig fordele og ulemper ved begge slags, så Plasma er ikke det rene luksus, uanset hvad de siger.
Af lennon
Samsung eller Sony ville være mit bud. Vil du have noget som er synligt bedre til prisen må du over i plasma , som jo netop har sine spidskompetencer mht billedkvalitet på film og sport . .
Af Reitz
LED valget falder nok på et lidt tyndt grundlag, da jeg har hørt at plasma udgaverne er for dyre i strøm?
Jeg har havde LG 37" før ( kan ikke huske modellen) Det var 6 år gammelt, så syntes det var tid til at få det udskiftet.
Grunden til jeg nævner sport som en vigtig del, er fordi en kammerat købte et tv, som ellers var udemærket. Dog opførte det sig meget underligt hvis man f.eks. så en foldbold kamp. Hvor der konstant var delay eller skygger efter bolden og spillerne hvis det gik for hurtigt. Lidt som om tv'et ikke kunne følge med?
Any ways, jeg har nok lagt vægt på nogen mærkelige ting, men jeg ved heller ikke en fis om det, så det derfor jeg er kommet til jer :)
Af Chaui
LED bruger mindre strøm, mener dog ikke plasma bruger mere end et ældre LCD TV. Med plasma er der dog risiko for burn-in.

Ser personligt selv meget sport, og har intet problem på min Samsung 8005 LED skærm fra sidste år.
Af janbau
Nu er det svært at finde ud af hvilket mærke man synes man får mest for penge .

Jeg valgte selv Lg denne gang men det var kun fordi at jeg ville have Pasiv 3 D .
Ikke at 3 D er vigtig for mig men ser det som noget jeg skulle have med ved køb af ny Led skærm .
Hvad der er mere vigtig er at man har en hurtig skærm og ikke oplever nogle af de ting du ser på din kamerats skærm nu da du selv udtryker dig på den måde .

Så her vil jeg da komme med et par forslag .

Som nr 1 valg er Sony 46 KDL HX-753 kan fås i næste uge til 8000 kr enda enda Inkl. Blurayafspiller .
Dette tv er testet godt på udenlanske sites og den har Xr 400 Mhz ( 200 Hz panel ) Skal lige have undersøgt om det ikke er et 200 Hz panel som Sony Hx 855 .
På Sony hjemmeside står der er det er 200 Hz som er en meget vigtig af hensyn til en hurtig skærm da paneler med 200 Hz er væsenlig hurtigere som jo bekendt er vigtig ved sport og så sandelig også når du ser hurtige bevægelser på en Bluray film .
Grunden til jeg siger dette var at jeg selv var i tvivl on jeg skulle vælge et Lg Lm 669 som er 400 Hz ( 100 Hz panel ) og så det jeg til sidst valgte nemlig et LG LM 760 Som er 800 Hz ( 200 Hz ) Panel . Det at det er et 200 hz frem for et 100 Hz panel er vigtig .

Men det med 100 hz 200 Hz er en snak der på Led skærme kan diskuteres .
Men det er først i de lidt dyerere skærme at der opgives 200 Hz så jeg ville klart vælge en 200 Hz frem for en 100 Hz model .

Det er også derfor jeg har sat Sony 46 KDL HX-753 ind som et klart førstevalg da 8000 kr for et 46 Tommer tv enda med bluray afspiller med i prisen er et godt tilbud .

Sony har Aktiv 3 D og her er de efter min mening ikke så gode som LG da de har Pasiv D

Sony hjemmeside
http://www.sony.dk/product/tv-117-46-lc ... nicalSpecs

Bilka hjemmeside
http://www.bilka.dk/elektronik/tv/sony/ ... _other_ds)

Bemærk disse tv har 100 Hz panel

Som nr 2 valg komme LG 47LM620T pris ca 7000 kr .

Som nr 3 Valg kunne være LG 42LM615T ( Bemærk 42 tommer ) som kan fås for ca 4000 eller 5000 kr i morgen i Elgiganten Køtilbud men lur mig tror ikke de får solgt dem alle så ta den med køtilbud med et gram salt .
Se selv i avisen da jeg ikke helt husker prisen .
Af Reitz
Det har også nogle rigtig lækre specifikationer, og samtidig er det også et flot tv. Dog har jeg ikke noget at bruge blue-ray afspilleren til, da jeg allerede har en ps3 og en Dell bærbar der kan afspille blue-ray.
Men jeg forstår ikke helt det du skriver, at det er vigtig med 200 Hz i forhold til de andre der kun har 100 Hz. Men jeg har da set indtil flere tv på med både 400 og 800 Hz på nettet. Vil det så ikke være bedre, da der er flere Hz?
Af Chaui
Umiddelbart ville jeg glemme alt om det med hertz hvis jeg var dig.

Det er simple salgstrick. Mit 800hz tv er på ingen måder bedre hvad det angår end mit 100hz TV i soveværelset.

Alle moderne teknologier skal alligevel slås fra for at at få det rigtige billede.
Af janbau
Ja det er også svært at forklare jeg er ikke sikker på at jeg kan forkjare det .

Alle Led fladtv kører jo 50 Hz da det er den strøm man hiver ud af stikkontakten som skulle give 50 billeder i sec.

Så fandt man på noget smart og det var at man kunne lave nogle elektroniske kredløb som kunne sætte et ekstra billedet ind så man istedet for 50 billeder nu kunne vise 100 billeder i sec i stedet .

Deraf kom det frem at fladskærmen kører 100 Hz som bevirker at man får en mere flydende afvikling af billedet . ( De hurtige bevægelser i billedet bliver mere flydende og hakker ikke )

Det kan så samtidig give et kustigt billede hvis systemet overdrives .

Nu er systemet så efterhånden videudviklet meget så et moderne fladskærm kan køre helt op til 1800 Mhz mener det er Panasonic topmodel der kan gøre det .

Men som jeg har forstået det findes lige Pt 100 Hz og 200 Hz paneler som man så rent elektronisk leger med der af kommer de mange udtryk med
400 mhz 800 mhz hos bla Sony . Hvor det er 400 800 1000 Mhz hos Lg

Men en nok så VIGTIG er det at de moderne fladskæme altid kører enten 100 Mhz eller 200 Mhz ”scanning backlight”, der forbedrer gengivelsen af hurtige bevægelser .

Men en nok så VIGTIG er det at de moderne fladskæme altid kører enten 100 Mhz eller 200 Mhz ”scanning backlight”, der forbedrer gengivelsen af hurtige bevægelser .

For at køre 400 mhz som Sony 46 KDL HX-753 kan er det at man begynder at lege eller manipulere billedet ved at ligge endnu flere billeder ind i sec som kaldes TruMotion system dækker over både ”frame interpolation”, der har til formål at beregne nye billeder og lægge dem ind i billedstrømmen, og ”scanning backlight .

Det er defor at du skal vælge 200 Hz modelen frem for 100 hz modeler . da scanning backlight så altid kører 200 mhz og IKKE gør billedet kunstigt .
Det er først når man slår frame interpolation til på fladskærmens menu og herved kan man opnå de 400 Mhz på Sony 46 KDL HX-753 i det her tilfælde .

Det var en meget teknisk forklaring og jeg er ikke helt sikker på at jeg skriver det rigtig men jeg tror faktisk jeg er meget tæt på .

Du skulle tage at læse nogle af de test der er af fladskærme her på sitet så er det forklaret af Prof skribenter så kan du måske bedre forstå det .

Da jeg lang fra har forklaret hvad 100 Hz 200 Hz betyder .
Af janbau
Nej Chaui det har du ikke ret i som jeg prøver at forklare er Scanning backlight systemet er stadig aktivt, selvom TruMotion slåes fra . Og det er defor at 200 Mhz paneler er bedre end 100 Mhz paneler .

Det du kan have ret i er at det er frame interpolation du skal slå fra heraf kommer de 800 mhz frem på din fladskærm .

Så der er sket meget med de senere år ang " 100 Mhz begrebet "

LGs TruMotion system dækker over både ”frame interpolation”, der har til formål at beregne nye billeder og lægge dem ind i billedstrømmen, samt ”scanning backlight”, der forbedrer gengivelsen af hurtige bevægelser. Når TruMotion sættes til Clear Plus er ”frame interpolation” stadig aktivt, hvilket ikke er hensigtsmæssigt, da det får bevægende billeder på skærmen til at se kunstige og falske ud (ligesom med alle andre 100/200 Hz systerme). Derfor slog vi TruMotion systemet helt fra i forbindelse med anmeldelsen. Scanning backlight systemet er stadig aktivt, selvom TruMotion slåes fra
Af Reitz
okay jeg tror jeg forstår nogenlunde, men jeg dog stadig et par et enkelte spørgsmål.
Lad os sige jeg f.eks. vælger at købe et samsung LED, kan jeg så godt vælge et der er 400 Hz hvor de 200 Hz er Panalet (scanning backlight) eller skal det kun være 200 Hz i det hele når man kigger på tv'ets specifikationer?