Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle,

Nu har jeg haft Panasonic TX-P65VT50Y i nogle dage - og er meget i tvivl om det er det "rigtige" tv for mig ... her er mine plusser og minusser (bemærk at jeg er IKKE ekspert - snarere tværtimod :) ) :

+ Ekstremt flotte farver
+ Ekstremt flot billedkvalitet ved "stille" scener
- Flimrer hvis der er meget hvidt i billedet (fx når den viser Mac Mini's finder vindue)
- Når fx personer bevæger sig, kommer der pixilering (eller hvad det heder) rundt om dem
- Hvis ikke kilden kan vise 24p, kommer der meget judder
- Nogen scener (specielt mørke) er det meget "grynet" farver
- Summen fra tv - specielt hvis der er meget hvidt i billedet

Ud fra ovenstående plusser og minuser, er Samsung PS64E8005 så en bedre skærm for mig? (Jeg er ligeglad med 3D) .. Er der mindre pixilering rundt om personerne, når de bevæger sig på Samsung? Er der mindre "judder" på Samsung?

Hvilken af disse 2 skærme, ville du vælge - og hvorfor?

Tak for hjælpen!!!! :)
Af lennon
Lyder nærmere som om at du har problemer med dit kildemateriale ?
Af zappedronningen
Se evt denne tråd http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopi ... sc&start=0 angående "flimmer" omkring personer, der bevæger sig.
Hvor tæt sidder du på skærmen? Jeg har bestilt et 42" GT50, men var i tvivl, om jeg istedet skulle vælge et 50"VT50. Var derfor afsted igen igen igår for at se GT50 og VT50 begge i 50" side om side. Og efter at have set flimmer omkring personer og grynede billeder i et falckredder program på TV2 (LED'en der hang ovenover havde også grynede billeder), blev jeg enig med mig selv om at holde ved den oprindelige beslutning om at købe et 42". Så må et større tv vente til alt eller næsten alt sendes i HD (kanalen var godtnok TV2 HD, men jeg tvivler på at programmet, der blev vist var i HD). Overvejede at købe et 42"ST50, men det havde butikken heller ikke på lager, så jeg venter på GT50, der skulle komme engang i næste uge.
Af MojoDK
lennon skrev:Lyder nærmere som om at du har problemer med dit kildemateriale ?
Jeg har judder på min Canal Digital (ældre hdd boks). Den kører 1080i - ved ikke engang om den nye Entertain Center boks kører 1080p? Vil det hjælpe at gå fra 1080i til 1080p?

Jeg har fjernet judder fra min PS3, ved at stille den på 24p.
Af MojoDK
zappedronningen skrev:Se evt denne tråd http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopi ... sc&start=0 angående "flimmer" omkring personer, der bevæger sig.
Hvor tæt sidder du på skærmen? Jeg har bestilt et 42" GT50, men var i tvivl, om jeg istedet skulle vælge et 50"VT50. Var derfor afsted igen igen igår for at se GT50 og VT50 begge i 50" side om side. Og efter at have set flimmer omkring personer og grynede billeder i et falckredder program på TV2 (LED'en der hang ovenover havde også grynede billeder), blev jeg enig med mig selv om at holde ved den oprindelige beslutning om at købe et 42". Så må et større tv vente til alt eller næsten alt sendes i HD (kanalen var godtnok TV2 HD, men jeg tvivler på at programmet, der blev vist var i HD). Overvejede at købe et 42"ST50, men det havde butikken heller ikke på lager, så jeg venter på GT50, der skulle komme engang i næste uge.
Jeg sidder 3-4 meter. :)
Af Supergris
Størrelsen har ikke noget at gøre med, om du kan se flimmer omkring personer.
Det er kildematerialet, der er for ringe...
Selvfølgelig vil en større skærm være " bedre " til, at afsløre fejl i billedet, men et ordentligt signal ser godt ud, selv i meget større størrelser end 50 ".
At fravælge en 50 " frem for en 42 ", for at få et bedre billede ved SD-signaler giver absolut ingen mening, med mindre du sidder med snotten helt oppe i skærmen...
MojoDK skrev:Hej alle,

Nu har jeg haft Panasonic TX-P65VT50Y i nogle dage - og er meget i tvivl om det er det "rigtige" tv for mig ... her er mine plusser og minusser (bemærk at jeg er IKKE ekspert - snarere tværtimod :) ) :

+ Ekstremt flotte farver
+ Ekstremt flot billedkvalitet ved "stille" scener
- Flimrer hvis der er meget hvidt i billedet (fx når den viser Mac Mini's finder vindue)
- Når fx personer bevæger sig, kommer der pixilering (eller hvad det heder) rundt om dem
- Hvis ikke kilden kan vise 24p, kommer der meget judder
- Nogen scener (specielt mørke) er det meget "grynet" farver
- Summen fra tv - specielt hvis der er meget hvidt i billedet

Ud fra ovenstående plusser og minuser, er Samsung PS64E8005 så en bedre skærm for mig? (Jeg er ligeglad med 3D) .. Er der mindre pixilering rundt om personerne, når de bevæger sig på Samsung? Er der mindre "judder" på Samsung?

Hvilken af disse 2 skærme, ville du vælge - og hvorfor?

Tak for hjælpen!!!! :)
Sidste års Samsung ps64 havde ikke det der flimmer i samme grad som sidste års vt30. Jeg stod i elgiganten og sammenlignede og hældte mere til samsung end pana, på det tidspunkt. Hvis jeg havde valgt plasma havde det haft en afgørende faktor for mig, da jeg fandt det som stort irritations moment for mig med det flimmer.
Har desværre ikke set dette års samsung men kan ikke forestille mig det er blevet dårligere på dette punkt.
Prøv evt. at ta i elgiganten hvis de har begge skærme og sammenlign:)
Af PhDream
Samsungs plasma flimrer ikke ligesom Panasonic. Til gengæld viser de ikke så dyb sort som Panasonic.