Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Gør louver filtret i VT50 en væsentlig forskel i dagslys, eller er det i småtingsafdelingen? Kun noget "filmnørder" kan se eller også noget, der har betydning for den alm tv-seer (sport og serier primært)?
Jeg har set de to side om side i en butik, og syntes VT så skarpere ud og med mere farvedybde/mætning. Men om det var filtret eller bare et spørgsmål om indstillinger ved jeg ikke? Første gang jeg så dem i en anden butik var det helt umuligt at sammenligne, da det ene var 42" og det andet 65".
Bestilte igår et 42" GT50, men overvejer om jeg skal ændre det til 50" VT50, eller det er overkill til alm tv-kiggeri?
Min favoritplads er knap 2,5m fra fjernsynet. Jeg kan sagtens rykke stolen længere tilbage, men sidder så ikke helt så godt i forhold til sofabordet Og også lidt åndsvagt at købe et større/dyrere tv for så at rykke længere bagud. Fra en liggeplads i sofaen er der ca 3,5m, så der passer 50" bedst. Pt har jeg et 32", men havde i 14 dage et 46" SONY HX720, som jeg de første dage syntes var voldsomt stort. Vænnede mig til størrelsen, men rykkede til sidst ca 1m tilbage. Ikke så meget pga størrelsen som pga jeg ikke syntes billedkvaliteten kunne bære den korte afstand. Havde det svært med den "kunstige" skarphed og støj i billedet og endte så med at returnere det. Og skal vist ha prøvet plasma trods skrækhistorierne om buzz og burn-in. Håber GT50 el VT50 har et mere behageligt billede? Ellers må jeg igen ha fundet et brugt CRT. Tvet står i et hjørne, så 50" ser nok noget voldsommere ud end hvis det hang på væggen. Træls de ikke laver 46/47".
Af TWM
størrelsen kommer klart an på hvad du skal se.

HD kanaler, og bluray er det helt realt at have en 60" på 2.5-3m afstand så du skal ikke være bange for en 50"

Men skal du kun se std. sd. alm tv, og dvd. så ser det ikke godt ud med så stor en størrelse, på den afstand
Af Mysen
Jeg synes Louver-filteret har en betydelig virkning på kontrasten i dagslys. Jeg har set de to modeller ved siden af hinanden i en butik, og hvor jeg tydeligt kunne se mig selv i GT50, var det ikke muligt på VT50. VT50 er ikke reflektionsfri, men den gør det godt.
Af Bent odense
Jeg sider ca 3m væk fra 55HX855,Og der er en meget god billedekvalitet på de alm sd kanaler,Uden nogle form af slør.
Af zappedronningen
Jeg er stadig i 7 sind :s. Havde først bestilt 42"gt50. Levering trak ud og i fredags ændrede jeg det til 50"vt50. Fandt et skema over minimum siddeafstand på HDTV. Iflg det passer min siddeafstand i lænestolen til et 42", når der vises HD(720). Ved SD materiale skal jeg faktisk ned i et 32". Dog er sidde-/liggepladsen i sofaen ca 3.5m væk, dvs næsten ok til SD udsendelser på et 50". Jeg så Eurosport HD på et 50"st50. Ingen problemer med afstand/billedkvalitet der. Men Eurosport SD på et 50"vt50 (i en anden forretning, samme tenniskamp) lignede noget, der var løgn. Og herhjemme på mit gamle lånte 32" ser Eurosport SD ti gange bedre ud end Canal 8, 9 og de andre SD sportskanaler fra Canal+. Tør slet ikke tænke på, hvordan de ser ud på et 50". Tror stolen skal rykkes flere meter tilbage, før det er til at holde ud at se på. Om jeg fatter at man vælger at udsende en ny sportskanal i så elendig en kvalitet, og at det så vidt jeg forstår det er film og seriekanaler, de vælger at opgradere til HD i det nye C more.
Af Mysen
Nogle udsendelser har også dårligere komprimeringer end andre, og dertil kan lægges betydningen af at få indstillet billedet ordenligt ifht. hvordan det nogle gange kan se ud.

Jeg sidder selv 3,5 meter fra 50", og generne fra SD-billedartefakterne står slet ikke til måls med den ekstra billedkvalitet, du får ved højtopløselige, ukomprimerede eller meget lidt komprimerede udsendelser. Der er ved denne afstand kun meget lille forskel på 720p (i god kvalitet) og 1080p, og jeg ville KLART vælge flere synlige billedartefakter til på en stor skærm, i forhold til at man samtidig får et endnu større og bedre billede ved Full-HD. Det er jo netop hér, at billedkvaliteten er vigtigst imo, og så gør det lidt mindre at genudsendelsen på Ramasjang, mens stuen alligevel er fuld af lys, er fuld af synlige fejl.

Min subjektive vurdering lyder, at du skal have MINDST 50", hvis siddeafstanden er 3,5 meter, og hvis pengene så bliver et issue, så vil jeg hellere anbefale dig at gå efter et lavere modelnummer med den rette størrelse, end efter den dyreste model der alligevel er for lille til at vise alle lækkerierne. De ekstra penge, du har smidt afsted i forhold til den 42" GT50 er godt givet ud.
Af zappedronningen
Så vidt jeg har forstået det, er HD tv-udsendelser kun 720p? Jeg ejer ikke en blu-ray afspiller, så regner ikke med at komme til at se ngt i 1080p. Lænestolen står nu ca 2.5m fra fjernsynet, men kan godt rykkes tilbage, men står så ikke helt så godt i forhold til sofabordet. Virker bare lidt åndsvagt at betale for et større og dyrere tv for så at være nødt til at rykke længere væk. Jeg sidder mest i stolen. Når sofaen bruges, er det mest liggende mere el mindre på siden, og jeg tænker, at det bliver lidt svært at se på en stor skærm, når øjnene ikke er i vandret position?
Så bliver det 50" er det mere en fremtidssikring i håb om flere udsendelser i bedre kvalitet, hvor en 42" måske skal udskiftes tidligere, men måske giver mere mening her og nu.
Jeg har slet ingen erfaring med plasma, så nok også derfor jeg er lidt betænkelig ved den helt dyre løsning. Håber bare det til mig er bedre end de LCD skærme, jeg har haft nogle uger og aldrig har fundet mig til rette med. Det er ikke så meget at finde pengene, mere at være villig til at bruge dem, når nu det perfekte tv desværre ikke findes.
Brugeravatar
Af MigSelv
zappedronningen skrev:Så vidt jeg har forstået det, er HD tv-udsendelser kun 720p? Jeg ejer ikke en blu-ray afspiller, så regner ikke med at komme til at se ngt i 1080p. Lænestolen står nu ca 2.5m fra fjernsynet, men kan godt rykkes tilbage, men står så ikke helt så godt i forhold til sofabordet. Virker bare lidt åndsvagt at betale for et større og dyrere tv for så at være nødt til at rykke længere væk. Jeg sidder mest i stolen. Når sofaen bruges, er det mest liggende mere el mindre på siden, og jeg tænker, at det bliver lidt svært at se på en stor skærm, når øjnene ikke er i vandret position?
Så bliver det 50" er det mere en fremtidssikring i håb om flere udsendelser i bedre kvalitet, hvor en 42" måske skal udskiftes tidligere, men måske giver mere mening her og nu.
Jeg har slet ingen erfaring med plasma, så nok også derfor jeg er lidt betænkelig ved den helt dyre løsning. Håber bare det til mig er bedre end de LCD skærme, jeg har haft nogle uger og aldrig har fundet mig til rette med. Det er ikke så meget at finde pengene, mere at være villig til at bruge dem, når nu det perfekte tv desværre ikke findes.
Det er rigeligt med 2,5 m, jeg sidder maks. 3,5 m fra en 65".
Af zappedronningen
Tak for input. Jeg håber i har ret. Ellers har jeg bare for gode øjne. Det får jeg tit skyld for på arbejde, når jeg finder for mange fejl :p
Af nanoflower
zappedronningen skrev:Så vidt jeg har forstået det, er HD tv-udsendelser kun 720p? Jeg ejer ikke en blu-ray afspiller, så regner ikke med at komme til at se ngt i 1080p. Lænestolen står nu ca 2.5m fra fjernsynet, men kan godt rykkes tilbage, men står så ikke helt så godt i forhold til sofabordet. Virker bare lidt åndsvagt at betale for et større og dyrere tv for så at være nødt til at rykke længere væk. Jeg sidder mest i stolen. Når sofaen bruges, er det mest liggende mere el mindre på siden, og jeg tænker, at det bliver lidt svært at se på en stor skærm, når øjnene ikke er i vandret position?
Jeg ejer selv en VT50 og er bestemt tilfreds med hvad det leverer. VT50 er et lækkert TV som for alvor kommer til sin ret når det præsenterer HD materiale i fuld opløsning. Hvis du ser alm TV og DVD'er i størstedelen af den tid du tilbringer foran skærmen syntes jeg du bør vælge et LED baseret TV. Det duer fx ikke at falde i søvn foran en plasma og du kommer til at zoome/beskære de fleste udsendelser for at undgå de 'farlige' logoer.