Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af PeterD
Bare et spørgsmål, da jeg efterhånden syntes der kommer flere og flere kanaler. Først 6'ern, så Canal 9 og nu Canal8Sport....

Hvor mange kanaler er der plads til (på Båndbredden?)før det er fyldt ud eller skal man snart til at fjerne nogle kanaler?

Er der uendelig kanalplads med digitale kanaler modsat analoge kanaler og hvordan fungerer det?

Og hvorfor ikke Canal8 og Canal9 i HD med det samme?

Nå, vi skal sikkert til at se en ny dansk sportskanal hvert 2. eller 3. år.. O_O

Er det de samme udbydere som står bag Canal8 og Canal9, da begge viser (primært) bold?
Af dk9000
Rigtig godt spørgsmål du stiller :)

Det korte svar er nej.

Det mere uddybende svar er at hver kanal fylder noget plads.

Men grundet man får bedre og bedre måder at komprimere disse signaler på, ja så kan der os være plads til flere:)

Hvis du læser artiklen omkring h265 som ligger på forsiden mener jeg, så får du et bedre svar end jeg lige kan give dig kl 8 her :)

Canal 8 og canal 9 efter hvad jeg har hørt skulle være fra sammme leverandør.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det er forskelligt afhængigt af sendemetoden.

Overordnet kan man dog sige, at det ikke handler om antallet af tv-kanaler men i stedet, hvor meget data man kan sende igennem kablerne. En tv-kanal kan så fylde mere eller mindre og afhængigt af hvor hårdt den komprimeres, kan der blive plads til flere.

Der er teoretisk nogle grænser for antallet, men de flyttes løbende pga. bedre komprimeringsudstyr og andre sendeprotokoller. HD-kanaler fylder naturligvis også mere.

På de traditionelle sendeplatforme er antenne-nettet mest begrænset i dag. Dernæst kabel-tv og til sidst parabol. For parabol kan man i princippet bare sende flere satellitter op og pege parabolerne op i mod dem, men det er dyrt.

Taler man i stedet om internettet, så er kapacitetsmulighederne langt større her, og ved at flytte indhold over på internettet kan man også gøre sig fri af mange af de teknologiske bånd, der i dag holder os tilbage.

Jeg kan i øvrigt anbefale bogen "The Long Tail", hvis man vil have en forståelse for, hvordan begrænsede platforme og teknologier holder film/musik/billeder/spil og andre medier tilbage.
Af nesager
@ Rasmud Larsen.
"Taler man i stedet om internettet, så er kapacitetsmulighederne langt større her, og ved at flytte indhold over på internettet kan man også gøre sig fri af mange af de teknologiske bånd, der i dag holder os tilbage."

Kræver det ikke en forholds stor internet forbindelse..?
Og det er jo mange steder ikke eksisterende,så alternativet er Satelit eller Antenne,og hvis Boxer skal klemme flere kanaler ind,bliver det ikke bare en ringere kvalitet vi får.
Mvh.