Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej, jeg skal til at købe en ny fladskærm. Men jeg har svært ved at finde test samt tekniske specifikationer på det TV jeg lige nu er mest interesseret i, nemlig:

Philips 42PFL6007T

Det kan fås til 6.999,- i Bilka i denne uge. Men hvilket panel er det baseret på? (Så vidt jeg har kunnet finde ud af er det et LG panel) Hvordan virker micro-dimming i dette? Er der nogen ordentlige test derude? (Hvorfor er der kun test af de dyre Samsung og Panasonic tv? Er det slet ingen der gider teste de billige fordi dem får man ikke "foræret" af producenterne?)

Mine ønsker er: ikke plasma, mat skærm, mat eller tynd ramme, 42-46", ordentlig billede, gerne go lyd, mulighed for analog lyd tilslutning, skal kunne ophænges på væg, ingen smart-tv eller 3D nødvendig, hurtig kanalskifte, hurtig menu/tekst-tv,

Alternative TV kunne være:
Samsung UE46ES5500
LG 42LM620T
Sony 46HX753

Men ingen af disse kan jeg finde ordentlig test af og/eller opfylder de færre krav.

Min tilbageholdenhed med at købe Philips TV er man har hørt der er problemer med firmware på disse? At de er langsommme? Tilgengæld har jeg også hørt en del dårligt om LG. Samsung ES5500 er dog så tilgengæld på papiret et dårligere tv, ingen micro dimming, lavere opdateringshastighed, ingen wifi etc.

Nogen kommentare?
Brugeravatar
Af edinger
Det seriøse britiske site HDTVtest har testet dine alternative modeller:

Samsung ES5500 (test)

LG LM620T (test)

Sony HX753 (test)
Af harrytv
Mange tak. Et par af disse har jeg faktisk læst, hvis der bare fandtes en lignende test for 42PFL6007 ville det være godt. I princippet har dette tv jo et eftersigende bedre panel end LM620T (svarende til LM660T så vidt jeg kan forstå).
Brugeravatar
Af edinger
Hvis anmeldelserne fra HDTVtest skal stå til troende, er LG'en det bedste valg af de tre.

Så med mindre du af årsager, som ikke fremgår af dit indlæg, har en præference for Philips, ja, så ville der være god ræson i at vælge LM620'eren.

Og så sparer du endda 400 kr. (hos Bilka).
Af harrytv
Umiddelbart er problemet at LG har blank skærm, så vidt jeg husker. Det vil jeg meget gerne undgå.

Og er Philips 6007 serie ikke nærmere i nærheden af 660T serien, tror begge to skulle bruge samme IPS panel... men det er netop dette jeg godt kunne tænke mig info omkring. Så hvis nogen havde et 6007 tv ku de slå panel koden op...
Af lennon
Panelet er kun et enkelt led af kæden, som udgør den samlede billedkvalitet. Specs kan du som udgangspunkt bruge til meget lidt . Philips er ikke særligt populær blandt billedentusiaster pga deres skæve tilgang til billedgengivelse og pga ambilights destruktive egenskaber ( i forbindelse m korrekt billede) . .
Brugeravatar
Af edinger
Dine dårlige erfaringer med Philips sammenholdt med lennons indlæg, som jeg er meget enig i, gør det vel blot endnu mere nærliggende at overveje alternative forslag, herunder LG LM620T (?)
Af Bent odense
Det var en fin test side du fandt endinger.Det var lige test af Hx753 jeg søgte.Men test af HX855,Det var ikke sammen testresulatet som Rasmus Larsens.
Af lennon
hlh skrev:Kunne ikke finde test af 6000 serien. Men fandt denne test af 5500 serien

http://www.digitalversus.com/tv-televis ... /test.html

At Philips ikke skulle kunne lever det såkaldte korrekte billede er vist tilbagevist.
Nu kan man næsten altid finde en test på nettet som man gerne VIL have den .Troværdige testsites, som der oftest henvises til er udover Flatpanels - HDTVtest.co.uk og AVforums.com .

Ellers vil jeg anbefale at læse denne beslægtede tråd :
http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... en-ok-pris

Med hensyn til Philips skriver Otto Jørgensen i tråden bla følgende :

"- - -Så er der billedet... Jeg ved godt at nogle anmeldere skriver at de kan kalibreres til korrekte farver. Men "korrekt billede" indebærer altså andet og mere end at måleudstyret siger farverne er rigtige. Der sker en masse uspecificerede konverteringer i signalvejen, som koster detaljering. Det er bare lidt sværere at gennemskue for en anmelder, da man ikke kan måle sig til det. Og når JEG kalibrerer på Philips' nyere topmodeller, så kan jeg altså kun nå frem til at jeg f.eks. har korrekt farvemætning i lyse farver men ikke i mørke, eller omvendt. Derudover så egner dén måde billedindstillingerne fungerer på og lagres på, sig ganske enkelt ikke til kalibrering da det er meget nemt for slutbrugeren at komme til at overskrive indstillingerne ved et uheld. Og ukalibreret er billedet elendigt.

Så er der så nogle rent subjektive ting, hvor jeg synes at deres menuer er ukristeligt grimme, især på deres blu-ray afspillere hvor OSD'en giver mig myrekryb. Men det er 100% subjektivt for min egen regning.

Og så er der ambilight... At bruge ambilight med skiftende farver er lig med at kaste ethvert forsøg på korrekt farveoplevelse ud af vinduet. Man kan selvfølgelig lade være med at bruge det, men hvorfor så købe et Philips, når det er dét der er et af de største trækplastre?

Men dét der irriterrer mig aller aller mest ved Philips tv'ene, er følelsen af "missed opportunities". Mange af tv'ene bruger paneler der er rigtigt, rigtigt gode, og som kunne levere RIGTIGT god billedkvalitet, hvis det var dét der var målsætningen med signalbehandlingen. Uagtet hvor god man synes den er i forvejen. Og så dét med ambilight'en - at have hvidt lys bag tv'et er det helt rigtige at gøre, men på mange modeller kan man slet ikke vælge at have fast, hvidt lys - det er tivoli eller ingenting. Lidt ligesom med signalbehandlingen, så er min oplevelse at Philips er rigtigt, rigtigt gode til at gøre ting jeg grundlæggende mener man ikke bør gøre. Meget lig B&O iøvrigt. . ."
Af hlh
Lennon

Digitalversus.com er da en 100% troværdig side og de beskriver også hvorledes de udføre deres test. At du ikke kan lide resultat fordi det ikke opfylder dine philips fordomme gør altså ikke siden utroværdig

Philips 2012 modeller (5500 serien) kan altså med nogle få greb stilles så det kommer meget tæt på det såkaldte korrekte billede

Mht Otto Jørgensen skriver han også i tråden at ikke følger TV-marked så grundigt mere. Dette er også tydeligt i hans beskrivelser. Alle Philips topmodeller har de seneste år haft mulighed for ISF-billedkalibrering. Dette gælder også for Ambilight.

En ting er der enighed om. Der er at Philips generelt
bruger paneller af den højeste kvalitet