Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DJB
Nu ligger landet sådan, at jeg har brændt mig selv lidt varm på nogle Samsung LED modeller.

Men hvordan er det nu med deres opdateringsfrekvens (herz), den såkaldte "Clear Motion Rate" (CMR)?

For at opnå en fornuftig billedkvalitet, skal jeg så gå efter minimum 100hz CMR eller skal jeg helt op på 200hz CMR?

I bund og grund vil mit tv kun blive brugt til film og serier, afspillet fra ekstern harddisk. Ingen videogaming eller andet - kun film

Vil jeg så få et fornuftigt billede udfra en Samsung 100hz CMR?
:)
Senest rettet af DJB 21 aug 2012, 13:43, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af edinger
Der er mange før dig, som har "brændt sig" på Samsungs LED-skærme 8)

For at undgå at gøre det samme og for at få ryddet de værste (markedsførings)myter af vejen, kan du begynde med at læse her.
Af DJB
Seriøst, jeg synes det er en jungle.

Måske jeg bare skulle spørge folk herinde istedet.
I bund og grund vil mit tv kun blive brugt til film og serier, afspillet fra ekstern harddisk. Ingen videogaming eller andet - kun film :)

Vil jeg så få et fornuftigt billede udfra en Samsung 100hz CMR?
Af DavidHimself
100Hz funktioner, og mindst af alt funktioner som 100Hz CMR, fortæller ikke noget i sig selv om billedkvalitet, og er derfor ikke noget du skal gå efter i sig selv!
Der med ikke sagt, at Samsung TV med 100Hz CMR, ikke kan være gode TV for det kan de sagtens svære... men 100Hz er ikke det parameter du skal vurdere det ud fra :)[/b]
Af DJB
DavidHimself skrev:100Hz funktioner, og mindst af alt funktioner som 100Hz CMR, fortæller ikke noget i sig selv om billedkvalitet, og er derfor ikke noget du skal gå efter i sig selv!
Der med ikke sagt, at Samsung TV med 100Hz CMR, ikke kan være gode TV for det kan de sagtens svære... men 100Hz er ikke det parameter du skal vurdere det ud fra :)[/b]
Nej naturligvis ikke, jeg er bare mest fokuseret på at opnå et behageligt flydende billede vil panoreringer :)
Brugeravatar
Af edinger
DJB skrev:Jeg er bare mest fokuseret på at opnå et behageligt flydende billede vil panoreringer :)
Lidt om sæbe-opera-effekten (link).
Af DJB
edinger skrev:
DJB skrev:Jeg er bare mest fokuseret på at opnå et behageligt flydende billede vil panoreringer :)
Lidt om sæbe-opera-effekten (link).
Tak for link - der står en masse godt. Bare ikke hvad sæbe-opera-effekten er :)
Hvad er det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Både frekvens-halløjet og sæbeopera-effekten er beskrevet i vores egen artikel om emnet:
http://flatpanels.dk/fokusartikel.php?s ... 1288865091

Klippet min artikel:
Frame interpolation har dog et par bivirkninger, som kan være ødelæggende for oplevelsen. Først og fremmest så er det vigtigt at have for øje, at der er tale om en algoritme som udregner et billede og dermed åbnes der også for muligheden for regnefejl. Den mest grelle form for fejl opleves som “soap opera”-effekten, hvor billedet får et unaturligt skær over sig. Grunden til parallellen til soap opera er, at denne type serier blev skudt ved 60 fps på billige videobånd (frem for 24 fps på filmruller) så udseendet bliver lidt af det samme. Derudover så er det sjældent muligt at foretage interpolationen uden at introducere en vis mængde støj omkring de objekter der er i bevægelse. Især ved fodboldkampe er disse fejl tydelige omkring spillere og bold i bevægelse. Da udregningerne er baseret på mindst 2 billeder (dvs. du er mindst 1 billede bagud i fremvisningen), så vil teknikken også introducere en vis portion inputlag, som kan have ødelæggende virkning hvis man spiller konsolspil på sin skærm.
Brugeravatar
Af edinger
DJB skrev:Tak for link - der står en masse godt. Bare ikke hvad sæbe-opera-effekten er :)
Hvad er det?
Sæbe-opera-effekten er netop det, du efterspørger: (kunstigt) flydende billeder.
Af -jacob
sæbeopera effekten, eller video effekten gør at specielt film og nogle serier får et mystisk hjemmevideo udseende over sig ved bevægelser, som om de er optaget med et gammelt videokamera.
nogle personer er meget følsomme overfor det, og synes det er det værste lort, andre ser det slet ikke, men der er også personer der elsker effekten, og synes billedet ser skarpere og mere tredimensionelt ud.
Det er egentligt nogle fejl i de forskellige interpolerings algoritmer, og effekten er blevet formindsket i takt med at producenterne har forbedret dem, i de nyere skærme.
Mht 100 hz kontra 200 hz så er det bare ned i butikken, og få forhandleren til at demonstrere forskellen for dig. hvis du ser en forskel, så har du et beslutningsgrundlag, hvis du ikke ser forskel, så er det ligemeget.

Men som Davidhimself siger, så er de kraftige systemer gerne i de bedre skærme, hvilket betyder at du får andre billedforbedringer med, som måske er værd at overveje.
Min erfaring er at det er meget svært at se forskel på 100hz & 200hz interpolering mht hakken i billedet. Jeg synes der er mere tendens til hakken i billedet hvis billedbehandlingen foregår med blinkende baggrundslys istedet for interpolering, så det skal du måske lige ha med i overvejelserne.
Af Vindfeld
-jacob skrev:sæbeopera effekten, eller video effekten gør at specielt film og nogle serier får et mystisk hjemmevideo udseende over sig ved bevægelser, som om de er optaget med et gammelt videokamera.
nogle personer er meget følsomme overfor det, og synes det er det værste lort, andre ser det slet ikke, men der er også personer der elsker effekten, og synes billedet ser skarpere og mere tredimensionelt ud.
Det er egentligt nogle fejl i de forskellige interpolerings algoritmer, og effekten er blevet formindsket i takt med at producenterne har forbedret dem, i de nyere skærme.
Mht 100 hz kontra 200 hz så er det bare ned i butikken, og få forhandleren til at demonstrere forskellen for dig. hvis du ser en forskel, så har du et beslutningsgrundlag, hvis du ikke ser forskel, så er det ligemeget.

Men som Davidhimself siger, så er de kraftige systemer gerne i de bedre skærme, hvilket betyder at du får andre billedforbedringer med, som måske er værd at overveje.
Min erfaring er at det er meget svært at se forskel på 100hz & 200hz interpolering mht hakken i billedet. Jeg synes der er mere tendens til hakken i billedet hvis billedbehandlingen foregår med blinkende baggrundslys istedet for interpolering, så det skal du måske lige ha med i overvejelserne.
hej
Nu har jeg netop denne sæbeopera effekt på mit nye Samsung 46"es8005 og kan ikke blive enig med mig selv om, om jeg syntes det er godt eller skidt. Jeg har anvendt de anbefalede indstillinger her inde fra, men hvad skal jeg ændre i indstillingerne for at slå/minimere "sæbeopera effekt"

På forhånd tak

Michael
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Motion Plus indstillingen styrer "soap opera" - som overskriften på denne tråd også antyder.