Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels.dk

Jeg søger en skærm primært til billederedigering, lidt grafisk arbejde, surfing og en masse FPS spil.

Jeg vil gerne have en stor skærm med god plads på skrivebordet og meget gerne widescreen. Samtidig går jeg meget op i gode farver, sorthedsdybde og at den skal være hurtig nok til at spille CS på event/middel skills niveau.

Jeg har kigget på Viewsonic VX2025VM og blev rimelig forelsket med det samme men er nu i tvivl om det er for langsom.
Kunne se at Tomshadwareguide ikke syntes det var vildt hurtig: Link

Jeg er vild med 1680*1050 opløsningen og har et budget på 3k.
Kender en der har en NEC 20WMGX2. Han er meget glad for den og syntes også den er god at game på.

Hvilke skærme kan i anbefale en amatør grafiker, fotograf og gamer af gode skærme til omkring 3k?
Evt erfaringer?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du får nok ikke noget der er meget bedre end den VX2025wm til den pris. Hvis du giver lidt køb på betragtningsvinklerne så er Samsung 226BW et bud, men det er jo et TN panel. Sortgengivelsen er dog nok lidt bedre end på VX2025wm.

Alternativt kan du se på Acer AL2051 som også har et P-MVA panel og er god til at spille på. Den har dog en glossy overflade ligesom NEC 20WGX2.
Af dinglejohn
Hvordan er Acer'eren? Kunne ikke finde den på EDBpriser eller generalt er det svært at finde info om den. Hvad mener du med at sortgengivelsen er bedre på Samsung TN skærmen end vx2025vm?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvor lang tid brugte du på at søge efter den skærm?
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=178684

P-MVA har generelt lidt problemer med at nå helt lave sortværdier pga. den måde de er opbygget på. Nyere TN paneler er ved at være ret godt med mht. sortniveauer. Som du kan se af testen her på siden så har VX2025 et sortniveau på ca. 0.4 cd/m2 out-of-the-box hvilket nemt kan matches af en god TN baseret skærm.
Af dinglejohn
Hmm det ved jeg ikke hvorfor jeg missede den..

Men viser Acer skærmen så farverne lige så godt som VX2025VMeren?

Er TN panelerne ved at vise mere precise farver og få styr på deres overdrevne kontraster så de kan matche ent P-MVA panel?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, farverne er stadig kun 6 bit på TN paneler, hvor P-MVA er på 8 bit, så det kan naturligvis ikke blive det samme. Jeg vil tro at VX2025 og AL2051 er nogenlunde jævnbyrdige mht. farvegengivelse - du skal blot gøre op med dig selv om du vil have kontrastskærm eller ej.

Jeg har en kammerat der netop har købt AL2051 og han er vældig godt tilfreds. Du kan finde tråden ang. dette køb herinde også.
Af dinglejohn
De to skærme er begge P-MVA paneler så vidt jeg har forstået.

Når du siger kontrask skærm mener du så crystalbrite skærm eller at den har et dårligere kontrastforhold?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg mener CrystalBrite. Det er samme teknik som du har set på NEC 20WGX2.
Af dinglejohn
Er det den eneste forskel på Viewsonic og Acer skærmen?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Altså nu er det jo to forskellige skærme, så om de klarer alting 100% ens er svært at sige. Du kan også opleve at homogeniteten af baggrundsbelysningen på de to vil være forskellig.
Af dinglejohn
Jeg er forviret.
Det ene sted læser jeg at Acer skærmen kan kanon og en konkurent til NEC skærmen viewsonic sammenlignes med.

Andre steder giver de acer skærmen dårlige karaktere og top til viewsonic
http://www.behardware.com/art/imprimer/619/

Jeg kunne godt bruge nogle råd om de to skærme og om det er dumt spare de 600 kr der er mellem de to skærme?