Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Kan man reducere mosquito-støj (som jeg går ud fra er et af navnene på den "aura/varmeflimmer", der kan komme omkring ting/personer, der bevæger sig)? Og hvis ja, hvilke knapper skal man så skrue på (Sony HX720)?

Er det en LCD ting, eller plages plasma også af det? Jeg er stadig fristet af Elgigantens tilbud på Panasonic GT50 (ved at være sidste chance), bl.a pga jeg har lidt svært ved at vænne mig til farver/lys på LCD skærme (er vant til CRT). De meget hidsige OL farver hjælper nok heller ikke på sagen. Nogle gange synes jeg også, det ser ud, som om folk nærmest er klistret ind ovenpå baggrunden. Men hver gang jeg er lige ved at bestille et GT50, læser jeg om en, der har problemer med buzz :((

Det var meget nemmere i "gamle dage" før internettet. Da købte man bare et Philips, for det kendte man jo, og så beholdt man det, til det ikke kunne mere efter 10-15 års tro tjeneste. O-O
Senest rettet af zappedronningen 12 aug 2012, 15:54, rettet i alt 1 gang.
Af PhDream
Wow...du har endnu ikke købt et tv.
Af Bent odense
Har aldrig hørt om mosquito før.Er det lige pludselige opstået.Hvad står billedfunktion på:
Farvetemperatur:
Motionflow
baggrundslys:
Lys:
Nu ved jeg ikke hvad billede motiv du har sat tvet til.Hvis man har sat det til generelt.Så kan du havet kommet til at sat billedfunktion til kraftig.
Af zappedronningen
Har som udgangspunkt brugt indstillingerne fra testen herinde. Dog motionflow på tydelig istedet for clear plus, da jeg synes den kan give billedet et lidt støvet lilla skær. Især ved OL atletik og tennis, hvor den lilla OL farve var meget dominerende på bander og tribuner. Så nej absolut ikke den uudholdelige indstilling kraftig. Det er ikke så slemt på HD kanaler som på SD. Det var helt skidt da der blev sendt dressur på DR2. Da var der meget "flimmer" omkring hest og rytter.
Af Bent odense
Prøv billede motiv:SPORT.Bedste billede og lyd til sport.Motionflow standard.Baggrunddslys 9:Lys 50.Farve temp varm 1.Men prøv dig frem.Må jeg spørge har du HF-tætte kabel/stik.Ved godt det har ikke noget med farve at gører.
Af zappedronningen
Sport indstillingen er også afprøvet. Det er ikke bare i sportsudsendelser, jeg ser problemet, ihvertfald ikke når det er HD men især i serier. Og folk behøver ikke bevæge sig hurtigt. Tror ikke det har noget med kabler eller stik at gøre.
Af Bent odense
Jeg spørger igen.Er det et problem der lige er opstået.Du skriver troer ikke det er kable/stik.Og jeg troer ikke du har de kabler/stik.De kan købes færdige,Min kolega har same tv og han har ikke noget problem med farver-flimmer.Og der er Rasmus Larsen instilinger han har brugt,Med lidt ændringer.Man kan gå hen at tro det er et panel fejl.Men der er nok nogle her på tråden der komme med et bud.P.S hvad var det lige et tv du har set på,Var det ikke et GT50. :)
zappedronningen skrev: Det var meget nemmere i "gamle dage" før internettet. Da købte man bare et Philips, for det kendte man jo, og så beholdt man det, til det ikke kunne mere efter 10-15 års tro tjeneste.
jeg tror du mener at den gang kunne du ikke læse om fabrikanters problemer på netter og brugers amatør anmeldelser.
så derfor var det forhandleren og synet i butikken som var afgørende, og diverse trykte blade som gav dig lidt omkring kvaliteten men så skulle man jo også købe de blade tit.

jeg tror den støj du nævner er komprimerings støj hvis det udtryk kan bruges. der er når hvert frame gemmes og så pakkes ud igen, så vil der være enkelte punkter som afviger i farve da hvert frame ikke altid gengives end pga. lys på billed. så kan disse pixels give en mærkelig effekt på HD billeder som ses rigtig tydeligt på storskærm eller bare 50-60 tommer.
det kommer du ikke udenom før vi får en ny standard. som er bedre end mpeg4. bedre komprimering kan dog hjælpe lidt på det.
zappedronningen skrev:Kan man reducere mosquito-støj (som jeg går ud fra er et af navnene på den "aura/varmeflimmer", der kan komme omkring ting/personer, der bevæger sig)? ...

... Nogle gange synes jeg også, det ser ud, som om folk nærmest er klistret ind ovenpå baggrunden.
Jeg synes næsten, at det kunne lyde som om, at det er motionflow (AKA 100Hz-teknologi), der driller - måske fordi, den er sat på for højt et niveau. Prøv at slå det helt fra.
Af zappedronningen
Nej problemet har været der hele tiden. Var også galt (endnu værre) på det philips jeg havde på prøve for mange år siden. Da var det f.eks i Two and a half Men, hvor der var en stor "aura" omkring dem, når de gik gennem køkkenet. En af grundene til at jeg beholdt mit CRT, og da det gik i stykker købte et brugt bredformats CRT. Så desværre næppe en panelfejl.
Jeg ser ikke tv via antennestik, men har viasat parabol (helt ny modtager, da der ikke var HDMI stik i den gamle) og fibernet/set top boks. Bruger standard HDMI kabler, og de kabler der fulgte med parabolmodtager og set top boks.
Jeg synes ikke, jeg har set det på mine forældres philips, men det er også primært nyheder, de ser, når jeg er der. Måske har jeg bare for gode øjne....
Jo det er GT50 jeg havde/har kig på, men ved ikke, om det er mindre tydeligt på det? Og jeg har ikke mulighed for selv at fragte det retur, hvis det heller ikke er en succes. Eller jeg er uheldig at få et buzzende eksemplar.
Af zappedronningen
Det er vist heller ikke mosquito-noise, der er problemet. Kunne godt bruge en ordbog/-liste over fladskærmsudtryk O_O . Det er vist støj omkring tekst. Mit problem er støj omkring ting/personer, der bevæger sig. Også i langsomt tempo. Flimmer , der ligner varme-flimmer over en varm savanne.
Af lgowner
Jeg havde philips tv engang og jeg tror jeg forstår hvad du mener nu. denne effekt er unik for philips, så måske skulle du forsøge at prøve nye skærme, da panasonic,lg og andre IKKE benytter sig af alle de samme formler til at gøre billed pænere og glatte pixel og overgange ud.

jeg kan ikke huske hvad philips kalder dette, men 100% en philips funktion som du ikke finder på andre skæme.

Er du derimod stadig ops på en philips skærm, så må du leve med dette.
de har desværre ikke droppet det og jo lever lidt på de kan noget de andre ikke kan, og som er at gøre billedet dårligere :o
Af zappedronningen
Nej det var et problem på det philips, jeg prøvede for 5-6år siden og nu på det Sony, jeg har købt (men stadig kan nå at levere tilbage). Har ikke set det på mine forældres philips (97705), men har som sagt ikke set så meget bevægelse på det.
Af Bent odense
Det skrev du ikke noget om,At det var parabol.Så troer jeg ikke det er dit tv der galt med.Så må vi se om der er nogle der ved noget om parabol teknik her på tråden.