Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sebz4n
Goddag!

Jeg har længe gerne ville have en projektor til en lille hjemmebiograf på værelset, i samspil med mit 5.1 Logitech Z5500. Og nu har jeg endelig lidt penge, og mulighed for at sælge to telefoner (Motorola Defy, Xperia Acro S uåbnet) plus ,mit gamle tv (Samsung 40" LED c6005), så kom ikke der er en små 5000 kr!

Som sagt vil jeg gerne have en projektor der kan blæse op på en hvid væg (måske køber jeg lærred senere). Har mørklægningsgardiner og væreslet kan blive ret mørkt.

Vil gerne have en 720p (som minimum) projektor til at se film på, den skal også bruges som TV (når jeg en sjælden gang imellem ser det).

Har I en inden for det budget? Måske endda LED, så man ikke skal bekymre sig om at skifte pære til 2500 kr
Af Rune01
der er kommet en pb til dig
Af lgowner
umiddelbart må 720p modellen så også kunne trække 120hz(pc ready), da de skriver ja til 3D kompatibel. ved ikke om det er vigtigt. der vil jo være et spørgsmål om hvilke briller man så skal bruge eller ekstra udstyr.
og bedre garanti på pæren.

projector central, her er W700 og w1060
720p modellen ser ud til at kunne kaste billed på lidt kortere afstand.

udover kender jeg dem ikke :) de ser ud til at være fra samme tid (2011) så mon ikke opløsningen er den største og vigtigste forskel.
Af dk9000
Husk nu der er forskel på LCD vs DLP.

LCD henvender sig oftestest til dem der gerne vil have skarpe billeder frem for god farve.

LCD henvender sig oftest til kontor brug og fremvisninger, imens DLP er bedre til film og spil.
Af Supergris
Sludder og vrøvl. Du kan ikke sammenligne LCD-teknologien fra fladskærme med den ved projektorer!!!
Af dk9000
Supergris

OMFG. Har jeg sagt noget om TV hva ? du sidde og digter, jesus da ;S
Af Supergris
Du skriver at LCD-projektorer henvender sig til kontor og fremvisninger, som om de ikke kan anvendes til film...
Af dk9000
Supergris skrev:Du skriver at LCD-projektorer henvender sig til kontor og fremvisninger, som om de ikke kan anvendes til film...
Du er et typisk eksempel på folk der læser hvad de VIL læse.

Du snakker tv ? hvor har jeg skrevet tv ?

Du skriver at som om de ikke kan anvedes til film ? WTF har jeg nogen sinde sagt det at de ikke kan ?

Jeg prøver på at vejlede manden, du prøver tydeligvis bare at få opmærksomhed.
Af Supergris
Det du skriver er lodret løgn, det var såmænd bare det, jeg gjorde opmærksom på.
At jeg nævner tv, er fordi du nærmest nævnte DLP mod LCD, som en ny plasma mod LCD krig...
Af dk9000
Supergris skrev:Det du skriver er lodret løgn, det var såmænd bare det, jeg gjorde opmærksom på.
At jeg nævner tv, er fordi du nærmest nævnte DLP mod LCD, som en ny plasma mod LCD krig...
WTF hvor får du det der fra ?

du er da et enestående menneske hvis du kan konkludere at det der er løgn.

LCD projektorer har fordele og ulemper ligesom alle andre teknologier,.
¨
jeg gør manden opmærksom på DLP grundet det faktisk er bedre til at vise film på pga. farvemætningen. LCD giver skarpere tekst. Hvis du siger at dette er løgn, jamen så vil jeg da gerne høre dig komme med nogle kilder der modsiger mig.

Dog har DLP nogle andre problemer LIGESOM LCD også har. Så stop da dit selvforskyldte tuderi.
Af dk9000
Jeg skal nok æde den med farve mætningen i mig igen.

Jeg fik byttet rundt på de 2.

Hvad er så fordele og ulemperne ved de 2 forskellige teknologier?
LCD teknologien:
Farvemætning.
LCD-projektorer har typisk bedre farvemætning, hvilket betyder, at farver er dybere og mere ”levende”. Historisk
har DLP projektorer haft tendens til at producere farver, der var lidt udvasket. I dag har mange DLP hjemmebiograf
projektorer et seks-segmenteret farvehjul. Dette forbedrede farvehjul har i høj grad forbedret farvemætningen. Men
hvis du sætter en DLP-projektor ved siden af en LCD-projektor med det samme billede, vil de fleste mennesker
sige, at LCD-projektoren har en bedre farvemætning.
Detaljegraden i billedet.
Ikke alene er farverne typisk bedre i en LCD-projektor, billedet er også mere detaljeret. LCD leverer normalt et
skarpere billede end DLP, ved enhver given opløsning. Forskellen mellem de to er mærkbar i forbindelse med
visning af materiale som f.eks. højt opløselige photos, regneark eller powerpoints. Tilgængæld kan det være
sværere at se forskellen når projektoren viser levende billeder.
Lysstyrke.
Hvis projektoren skal bruges i lyse omgivelser, som f.eks. Kontormiljøer, eller lyse stuer skal der bruges lysstyrke.
LCD projektoren er typisk den projektor der giver mes lys for pengene.
DLP teknologien:
Pixels er mindre synlige
Grundet den måde billedet bliver reproduceret på, er billedet ofte ”blødere” på en DLP projektor. Dette er også
årsagen til at den som regel ikke vil være optimal til præsentationer i forbindelse med kontorbrug mv. tilgængæld
giver den et lækkert billede når der vises levende billeder.
Konstrasforhold:
Kontrastforholdet er typisk højere på en DLP projektor. Dette er også en af grundende til at DLP er særligt populært
i forhold til hjemmebiograf entusiasterne.
Af Supergris
Det er da rart at se, at du selv kan indrømme, at det er noget vås, du lukker ud.
For det første findes der flere teknologier, som projektorer benytter sig af end LCD og DLP.
For det andet kan du på ingen måde påstå, at den ene teknologi henvender sig mere til film og spil end den anden, men i den prisklasse trådstarteren kigger i, skal han overhovedet ikke tage stilling til, hvilken teknologi projektoren benytter, men mere kigge på økonomien ( Indkøbspris, lampe-tider mm.).
Jeg er ikke tilhænger af nogen specifik teknologi, og der findes flere gode køb med forskellige teknologier, selvfølgelig med deres fordele og ulemper.
Du skriver, at du prøver at vejlede manden, og jeg prøver på at få opmærksomhed. Jeg synes nu, det er omvendt. Dine personlige og ukorrekte observationer, kan ikke bruges til en dyt...
Af Sebz4n
Er ked af at jeg fik startet en intern bruger krig her, det var ikke meningen!

Er stadig i tvivl om hvilken projektor det skal være, og om hvorvidt jeg overhovedet kan bruge en projektor (den er jo ikke til at se TV på om dagen, uden at hele værelset skal mørklægges).

Tænker at det skal blæses op på en hvid væg, og at billede ca. skal være 2-2.5m bredt (i 16:9 format?), er det ikke ca. 75-80"?

Hvor stor forskel er der på 720p og full HD der?