Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Basta
Jeg beklager på forhånd endnu en tråd om billede indstilling på Vt50.

Jeg har nu været igennem de først 50 sider her på Flatpanels og Recordere for at finde en tilpassende indstilling til mit nye 55Vt50. Jeg kører i øjeblikket break.-in DVD´en og mit tv har ca. 50 timer på banen indtil videre.

Jeg bruger prof. 1 indstillingerne, som er anbefalet jf. vt50 testen her på siden.

Jeg er ganske tilfreds med prof. 1 når der skal ses tv i mørke omgivelser men billedet er derimod alt for mørkt i dagslys. Det skal siges at jeg har nogle store vinduer og en lys stue.

Mit spørgsmål er: Ved brug af tv i dagslys er der så nogle anbefalende ndstillinger når tv´et ikke har 200 timer på banen endnu? Er det derfor man har lavet prof. 1 og 2 - et til dagslys og et til mørke omgivelser?

Og lige et bonus spørgsmål - THX må det først bruges efter 200 timer eller er det no-go hele tiden?
Brugeravatar
Af MigSelv
Basta skrev:Jeg beklager på forhånd endnu en tråd om billede indstilling på Vt50.

Jeg har nu været igennem de først 50 sider her på Flatpanels og Recordere for at finde en tilpassende indstilling til mit nye 55Vt50. Jeg kører i øjeblikket break.-in DVD´en og mit tv har ca. 50 timer på banen indtil videre.

Jeg bruger prof. 1 indstillingerne, som er anbefalet jf. vt50 testen her på siden.

Jeg er ganske tilfreds med prof. 1 når der skal ses tv i mørke omgivelser men billedet er derimod alt for mørkt i dagslys. Det skal siges at jeg har nogle store vinduer og en lys stue.

Mit spørgsmål er: Ved brug af tv i dagslys er der så nogle anbefalende ndstillinger når tv´et ikke har 200 timer på banen endnu? Er det derfor man har lavet prof. 1 og 2 - et til dagslys og et til mørke omgivelser?

Og lige et bonus spørgsmål - THX må det først bruges efter 200 timer eller er det no-go hele tiden?
THX indstillingen må bruges fra dag et, men forbeholdet er, at Pixel Orbiter muligvis er inaktiv, dette til trods for indikeringen af "auto". Nu kan Pixel Orbiter ikke 100% redde / modvirke burn in. Men fornuftig brug, med hensyntagen til logoer, sorte bjælker osv, vil være en god ting. Ved tv brug med logoer, kan det i starten være en god ide, at sænke kontrasten. Kontrastindstillingen er pr. default 36, men en nedjustering til 28-30 vil dæmpe risikoen for logo retention / burn in.
Dette vil dog ikke afhjælpe, dit problem med et for "mørkt" billede i dagtimerne.
THX Bright Room indstillingen er lavet til dette, men igen, så vil kontrastindstillingen udgøre en risiko ( størst risiko i indkøringsfasen ).
Af Basta
Tak for dit svar :)

Skal Pixel Orbiter så være slået fra eller?

Og hvad med cinema THX - er den bedre at bruge i stedet for?
Brugeravatar
Af MigSelv
Basta skrev:Tak for dit svar :)

Skal Pixel Orbiter så være slået fra eller?

Den skal slås til, men ved THX valg er den i auto, og dette kan ikke ændres. Auto i THX indstillingen, tyder på, at den måske i virkeligheden er off.

Og hvad med cinema THX - er den bedre at bruge i stedet for?
Af Basta
Har du skrevet svaret med hvide bogstaver ;)
Brugeravatar
Af MigSelv
Basta skrev:Har du skrevet svaret med hvide bogstaver ;)
nope, usynligt blæk der forsvinder natten over.
Pixel orbiter skal være slået til, men dette valg kan ikke foretages i THX indstillingerne.
THX Bright room kan afhælpe et mørkt billede i dagtimerne, men den øgede kontrast i denne indstilling, vil også øge risikoen for retention / burn in.
Af Basta
Men hvad med Cinema THX - vil den være bedre at bruge?