Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af w9ndel
Hej Flatpanels

Jeg står og vil skifte mit nuværende TV ud, da det er ved at være mange år gammelt og ikke er up-to-date. Jeg har absolut ingen viden om TV, men har dog nogle krav som jeg gerne vil have opfyldt;

Full HD
46" - 50"
Min. 100 hertz

Det skal siges, at TV'et nok vil blive mest brugt til at spille på. Budgettet er på maksimum 5000 kr.

Hvis man ikke kan få en skærm med ovenstående specifikationer, vil jeg med glæde tage imod bud på nogle gode skærme inden for budgettet.

Tak på forhånd!

Hilsen
Frederik
Senest rettet af w9ndel 06 aug 2012, 14:28, rettet i alt 2 gange.
Af DavidHimself
Som det er sagt mange gange før, så er 100Hz ikke et kvalitetsstempel i sig selv... det siger lige så meget om billedkvalitet som farven på foden :)
100Hz og andre lignede funktioner er til for at prøve at redde et dårligt sig, og derfor skal de slås fra når man eks. ser blu ray eller spiller!

Indenfor budgettet bliver der svært at finde noget der er "mind-blowing"... for det skal du nok strække budgettet lidt, eller gå lidt ned i størrelse :) men det kunne være TV i denne retning:

http://www.pricerunner.dk/pl/2-2801122/ ... 50e&sort=4
Glimrende kvalitet, og størrelse og pris passer :) du vil i de fleste tilfælde få mest for pengene i plasma!
Af PeterD
Et budget på 5000 giver ikke adgang til den nyeste teknologi, men omvendt er det muligt her at få sidste års modeller til en særdeles god pris....

Full HD specifikationen kan du ikke rigtig bruge til noget i denne størrelse. Det er ikke et kvalitetsstempel i sig selv...

Selvom LCD mange gange er bedst til "hardcore gamere" vil jeg trods alt også sige du får mere glæde ud af en plasmaskærm som X50 som DavidHimself linker til. Selvom pris/størrelse nok kan komme i kambulage med dit budget..

Hvorfor:

-God sortniveau
-Gode farver/hudtoner
-Hurtig "opdatering" af billedet (ved panorering mm.)
-God pris
-God til sport og film

Overvejer hvad er taler imod denne skærm, men kan ikke lige komme på noget alvorligt.. (er der måske lidt mere genskin end ved LCD skærme?)
Af mowa
PeterD skrev:Et budget på 5000 giver ikke adgang til den nyeste teknologi, men omvendt er det muligt her at få sidste års modeller til en særdeles god pris....

Full HD specifikationen kan du ikke rigtig bruge til noget i denne størrelse. Det er ikke et kvalitetsstempel i sig selv...

Selvom LCD mange gange er bedst til "hardcore gamere" vil jeg trods alt også sige du får mere glæde ud af en plasmaskærm som X50 som DavidHimself linker til. Selvom pris/størrelse nok kan komme i kambulage med dit budget..

Hvorfor:

-God sortniveau
-Gode farver/hudtoner
-Hurtig "opdatering" af billedet (ved panorering mm.)
-God pris
-God til sport og film

Overvejer hvad er taler imod denne skærm, men kan ikke lige komme på noget alvorligt.. (er der måske lidt mere genskin end ved LCD skærme?)
En meget alvorlig ting: elendig opløsning - MARKANT dårligere opløsning end full-HD-modellerne. Det vil især være tydeligt og forstyrrende på det som efterspørges, en skærm der skal bruges til spil. Endvidere ser mange (inkl. undertegnede) et meget markant "gitter" over billedet, forårsaget af de sorte kanter omkring hver pixel - det gør fjernsynet komplet ubrugeligt, for de der ser det. Naturligvis er problemet større jo tættere man sidder på skærmen. Panasonic laver fine fjernsyn, men jeg fatter ikke de holder fast i de elendige modeller med dårlig opløsning. Endvidere synes jeg i det hele taget plasma er et meget dårligt valg som skærm der primært skal bruges til spil, da burn-in/retention er et meget alvorligt problem.
Af PeterD
Retention burde ikke være et problem hvis man bare bruger hovedet...

...Kan man virkelig købe et nyt tv uden bare engang i mellem at se lidt tv på det?....

Tror det bliver svært ;)
Af mowa
PeterD skrev:Retention burde ikke være et problem hvis man bare bruger hovedet...

...Kan man virkelig købe et nyt tv uden bare engang i mellem at se lidt tv på det?....

Tror det bliver svært ;)
Man skal bruge fjernsynet til det det er skabt til. Man skal ikke sidde og overveje hvordan man undgår at det ene eller andet vil ødelægge skærmen, at man kun må se en kanal et par timer ad gangen så der ikke kommer logoburnin og så videre.
Af PeterD
Ouch!!

Touché!

Men er stadig enig med DavidHimself når det nu SKAL være et tv....
Af mowa
PeterD skrev:Ouch!!

Touché!

Men er stadig enig med DavidHimself når det nu SKAL være et tv....
Det skal du være velkommen til at være - 1024x768 på en meget stor skærm ser bare forfærdeligt ud (det gør det egentlig også på en lille skærm...), og kan man holde det samt gittereffekten ud, er man enten meget lidt krævende eller halvblind.

Jeg kan vitterligt ikke se hvordan man kan finde på at anbefale en så elendig skærm, som endda primært skal bruges til noget af det som en plasmaskærm frygter mest; spil (grundet burn-in/retention naturligvis, billedet er fremragende, bare man får en full-HD-skærm).

Jeg er ikke plasmahader, jeg mener man får det bedste billede på en sådan skærm, men ulemperne er så store at jeg finder det svært at anbefale, især når man hører at de nyeste Panasonicmodeller er endnu værre end de gamle.
Af DavidHimself
Du snakker som du har forstand mowa.

Det eneste jeg har gjort er at finde et TV, der kommer rigtigt tæt på de ting han beder om inden for budgettet - og TV'et er end ikke tilnærmelsesvis så dårligt som du ihærdigt forsøger at få til at lyde!

Som jeg også skriver, burde man nok strække budgettet en smule!
Af BudZa
Spar nogle penge op istedet og køb et ordentligt fjernsyn.

Dette er et entusiast forum for folk der går op i billedkvalitet. Du får ikke billedkvalitet på et 50" til 5k.
Af mowa
DavidHimself skrev:Du snakker som du har forstand mowa.

Det eneste jeg har gjort er at finde et TV, der kommer rigtigt tæt på de ting han beder om inden for budgettet - og TV'et er end ikke tilnærmelsesvis så dårligt som du ihærdigt forsøger at få til at lyde!

Som jeg også skriver, burde man nok strække budgettet en smule!
Jo, det er ualmindeligt dårligt. Hvis man ser det nævnte gitter, er det umuligt at abstrahere fra. Ikke alle ser det, men jeg ser det MEGET tydeligt, og andre gør det samme, og i så fald er fjernsynet ikke bare dårligt, men komplet ubrugeligt. Jeg tror endda også Panasonic selv ville anbefale et andet fjernsyn end plasma, når brugeren primært skal bruge det til spil...
Af w9ndel
Tak for forslagene. Jeg har ikke tænkt mig at strække budgettet, da jeg ikke har behov for et "mindblowing" TV. Sidder lige nu med et 6 år gammelt 26" TV, så det er sådan set bare for at få fornyet det.
BudZa skrev:Spar nogle penge op istedet og køb et ordentligt fjernsyn.

Dette er et entusiast forum for folk der går op i billedkvalitet. Du får ikke billedkvalitet på et 50" til 5k.
Det er meget muligt, at jeg ikke få billedkvalitet på et 50" til 5k, men jeg skal bare bruge et TV der er dejligt at spille Playstation (eks. FIFA) og se sport på. Jeg er på ingen måde en TV-freak, så jeg kan godt overleve med et TV til 5k :)