Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har fået LYSEgrønt lys fra finansministeren til køb af nyt tv.

Skal have udskiftet et gammel 37" pv60 Panasonic Plasma ...

Jeg var først hooked på ST50 , så GT50 -- men min indre stemme siger at LED tv måske kan blive mit næste tv.

Jeg forestiller mig 47-55" , det kommer til at køre ret mange timer om dagen ( konen og ikke mindst ungerne glor på det skidt hele tiden )

PV60 har været plaget af buzz , lidt retention og ikke mindt purple snakes.

Jeg har læst lidt om LG's led model 47LM669T , Sony HX855 og ikke mindst Philips 47PFL6007T

Hvilket mærke har bedst sort-niveau ??

Og hvad med LYDEN , kan man leve med lyden fra tv'et eller kan/skal man sætte højttalere direkte til tv'et ( soundbar )??
Senest rettet af morten2300 02 aug 2012, 13:58, rettet i alt 1 gang.
Af Rune01
Jeg ville vælge sonys hx855 da det har fået utrolig god ros for billede kvaliteten og.sortniveau + det er det billigste næsten - topmodel
Af PeterD
Laver Panasonic ikke LED skærme endnu?

For er det sortniveau du går efter skulle du holde dig til plasmaskærmen..

Men er det højtalerlyden, der skal være god er det så ikke Philips man skal gå efter?..

ST50 lyder ikke så tosset endda men ligger den ikke på ca. 8600 kr for det billigste?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Panasonic har adskillige LED-skærme. Vi har senest anmeldt deres DT50 model, men topmodellen hedder i år WT50.
Af morten2300
PeterD skrev:Laver Panasonic ikke LED skærme endnu?

For er det sortniveau du går efter skulle du holde dig til plasmaskærmen..

Men er det højtalerlyden, der skal være god er det så ikke Philips man skal gå efter?..

ST50 lyder ikke så tosset endda men ligger den ikke på ca. 8600 kr for det billigste?
Mente nu bedste sortniveau af de nævnte skærme , er udemærket godt klar over at plasma er "the best" , men strømforbrug , buzz og design har helt sikkert også noget at sige for mit vedkommende.

Ingen tv er perfekte , jeg ønsker desværre heller ikke at bruge enorme summer på et tv ( derfor er de "gode" panasonic led udelukket )

Havde forestillet mig max 10-12.000 kr for min 46"
Var igennem nøjagtig samme proces som dig. Gik fra en 37" PV600 og var i begyndelsen ret sikker på at det skulle være en ST50.

Dernæst fik jeg den idé at det da skulle være en LED, set i lyset af de Buzz problemer jeg havde haft på den gamle. Jeg udforskede emnet til bunds, og var i et par butikker for at se de udvalgte LED's live. Og resultatet var klart og uden nogen som helst form for tvivl i mit sind: Jeg skulle have en ST50.

Jeg har på ingen måde fortrudt, Buzz er reduceret til det ubetydelige på 3 meters afstand og selv om jeg har en del lysinfald i stuen, så synes jeg at dette problem er ret overdrevet.

Hvis jeg var dig ville jeg skynde mig ud i Elgiganten og kigge lidt på GT50, som fås til 9790 kun i denne uge.

Og hvis du så endelig vælger Plasma igen, så bør du følge nogle af de mange råd om påpasselighed de første 200 timer og break-in, som der kan læses om mange steder på dette forum.

Held og lykke med købet :)
Af Mysen
Af de tre du nævner, har Sony'en det bedste sortniveau, da den bruger et VA panel. Hvis I kommer til at sidde nogenlunde lige overfor tv'et, så er det nok den vej, du skal gå, men tag ligeledes et kig på Samsungs UE46ES7005. Testen af designvarianten ES8005 ligger hér.

Hvis du ønsker 55" (og hvem gør ikke det), så må du til de lavere modelnumre. Jeg er normalt en sucker for store tv, men ville ikke selv eje en stor billig LCD i stuen. Så ville jeg heller have en plasma eller en mindre men bedre LCD. - Eller følge gomberts råd ;)
Gombert skrev:Var igennem nøjagtig samme proces som dig. Gik fra en 37" PV600 og var i begyndelsen ret sikker på at det skulle være en ST50.

Dernæst fik jeg den idé at det da skulle være en LED, set i lyset af de Buzz problemer jeg havde haft på den gamle. Jeg udforskede emnet til bunds, og var i et par butikker for at se de udvalgte LED's live. Og resultatet var klart og uden nogen som helst form for tvivl i mit sind: Jeg skulle have en ST50.

Jeg har på ingen måde fortrudt, Buzz er reduceret til det ubetydelige på 3 meters afstand og selv om jeg har en del lysinfald i stuen, så synes jeg at dette problem er ret overdrevet.

Hvis jeg var dig ville jeg skynde mig ud i Elgiganten og kigge lidt på GT50, som fås til 9790 kun i denne uge.

Og hvis du så endelig vælger Plasma igen, så bør du følge nogle af de mange råd om påpasselighed de første 200 timer og break-in, som der kan læses om mange steder på dette forum.

Valgte du så ST50 i 50" ??

Jeg kan købe et ST50 i 50" for 8250 kr , da jeg får lidt rabat i bilka :)

Var i elgiganten og se deres GT50 , den viste noget dvd ( tror jeg ) og jeg var meget overrasket over hvor dårligt sortniveauet var .. kan sikkert skyldes instillinger.. Det håber jeg sgu :s

Jeg har været rigtig glad for mit gamle panasonic tv , måske skulle jeg tage chancen med den GT50 , man har jo muligheden for at returnere den hvis den er heeelt gal. ( er nabo til Fields/elgiganten )
morten2300 skrev:
Gombert skrev:Var igennem nøjagtig samme proces som dig. Gik fra en 37" PV600 og var i begyndelsen ret sikker på at det skulle være en ST50.

Var i elgiganten og se deres GT50 , den viste noget dvd ( tror jeg ) og jeg var meget overrasket over hvor dårligt sortniveauet var .. kan sikkert skyldes instillinger.. Det håber jeg sgu :s

Jeg har været rigtig glad for mit gamle panasonic tv , måske skulle jeg tage chancen med den GT50 , man har jo muligheden for at returnere den hvis den er heeelt gal. ( er nabo til Fields/elgiganten )
Ja, jeg valgte den i 50". Var lidt nervøs for om den ville virke for voldsom, men efter 2 minutter begynder man jo allerede at tænke "næste gang bliver det 65" :)

Det dårlige sortniveau du oplevede på GT50 har stensikkert været indstillingerne - Hvis GT50 bare er på niveau med ST50 (reelt bør den være en anelse bedre), så er sortniveauet i mine øjne helt sublimt.

Du har alle muligheder for at returnere apparatet hvis det skulle buzze over dit tolerence-niveau, eller hvis det på anden måde skuffer. Jeg ville prøve en af modellerne af!
Gombert skrev:
morten2300 skrev:

Ja, jeg valgte den i 50". Var lidt nervøs for om den ville virke for voldsom, men efter 2 minutter begynder man jo allerede at tænke "næste gang bliver det 65" :)

Det dårlige sortniveau du oplevede på GT50 har stensikkert været indstillingerne - Hvis GT50 bare er på niveau med ST50 (reelt bør den være en anelse bedre), så er sortniveauet i mine øjne helt sublimt.

Du har alle muligheder for at returnere apparatet hvis det skulle buzze over dit tolerence-niveau, eller hvis det på anden måde skuffer. Jeg ville prøve en af modellerne af!
Hvordan føler du lyden er ift. dit gamle pv600 ???
Det er jo tyndere kabinet osv
PV600 havde faktisk en rigtig god lyd, formentlig væsentlig bedre end dit PV60, uden jeg har haft mulighed for at sammenligne. Jeg frygtede lyden i ST50, men blev igen positiv overrasket. Nuvel, der var mere bund i PV600, men ST50 er for mig OK til det meste.

Film og musik, så er det stadigvæk på med eksterne.
Af morten2300
Hvad med Grundigs modeller , er de med i det stærke felt ??

De praler jo med at have en super lyd i kassen :)
Af lennon
PV 600 har en lyd som kun ganske få af dagens fladskærme matcher . Men store skærme skriger nu altså efter et seriøst lydanlæg . Jeg er selv primært til film og sport - hvilket afgjorde at jeg igen valgte plasma. Brugte dog en del energi på specielt Samsungs 55" 8005 LCD ( 2010 udgaven ) .
morten2300 skrev:[Var i elgiganten og se deres GT50 , den viste noget dvd ( tror jeg ) og jeg var meget overrasket over hvor dårligt sortniveauet var .. kan sikkert skyldes instillinger.. Det håber jeg sgu :s
Når man ser en plasmaskærm i butikken ved siden af de nye meget effektivt coatede LED modeller med al for høj lysstyrke, så virker sortniveauet ikke særlig godt. Fronten på en plasmaskærm består af flere lag glas, og det stærke lys i en butik, gør at sort ikke kan gengives helt sort. Det er derfor plasma ikke er for alle, for i en stue, hvor man kun sjældent får afskærmet lyset, så kan LCD være et bedre valg; især hvis kontrast og sortniveau er det vigtigste for én.

Når lyset slukkes/ dæmpes, så er sortniveauet på den GT50 (eller ST50 og VT50)bedre end nogen anden model, og det er ligeledes når lyset er væk, at en LCD's dårligdomme (clouding/bleeding) bliver tydelig. VT50 har panasonics bedste filter, og jeg synes det er en klar forbedring i forhold til de billigere modeller, hvor jeg ikke rigtigt kan få øje på, hvorfor man skulle vælge GT50 frem for ST50.