Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg overvejer at købe en 55HX855 fra Sony og har forsøgt at afspille mp4-filer fra vores videokamera direkte fra en USB-stick i TV'et. Filerne er i 1080i50 med 10MBit datakvalitet, AVC-codec og mp4-filformat.

Ved alle forsøg "hakker" billedet voldsomt og bliver opdelt i grove "pixler". Jeg har forsøgt mig med samme fil på både Samsung 8005 og flere Panasonic-modeller og her bliver filerne afspillet helt smooth og glidende.

Det store spørgsmål er så hvorfor HX855 (som jo også er en af de dyreste modeller fra Sony) er så meget dårligere og om man evt kan løse problemet på en eller anden måde, f.eks. anden codec, filformat osv? Evt andre med samme erfaringer?

Håber virkeligt at nogen kan hjælpe mig for jeg synes at HX855 har en suveræn billedkvalitet i forhold til prisen - men at afspille videofiler direkte fra USB-stick er et absolut krav for os!
Af Kickstart
Sony skriver at USB stick der bruges, skal være formateret via FAT16, FAT32 eller exFAT fil formatet. Måske din er formateret via NTFS ?. Bare et gæt :).

"USB Play: YES (USB viewer supports FAT16, FAT32 and exFAT file systems.)"
Af mnj09
Det var dælme et godt skud....(den havde jeg ikke set selv!) - men desværre er den (eller de - for jeg har prøvet to forskellige) formateret med normal FAT.
Det er bare lidt frustrerende at ikke engang forhandlerne kan hjælpe mig med en forklaring eller løsning på dette.
Iøvrigt virker de heller ikke som om de har hørt om det før - men hvordan søren afspiller flertallet af mennesker da deres videofiler? Gode forslag til alternativer modtages med stor tak!! :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Uden at jeg har et bud på, hvad der er galt med dit USB-problem - ud over, at jeg generelt ikke er overbevist af medieafspillere i tv-skærme, men det hjælper naturligvis ikke her - så kunne du prøve at afspille via DLNA. I så fald skal du have DLNA-serverprogram på din PC, og begge enheder bør nok være forbundet med ethernet-kabel. I det lange løb tror jeg dog det vil spare dig meget tid i forhold til hele tiden at overføre til USB-nøgler.
Af Mysen
Har du mulighed for at prøve med en harddisk i stedet for en nøgle? Det kan også ske, at det kører bedre.
Af mnj09
Takker for svar!
Grunden til at jeg har brugt USB-nøgler er kun af praktiske hensyn i "forsøgsfasen". Når jeg først får anskaffet mig et TV er planen at have alt medie-stof liggende på en netværksharddisk (DLNA-kompatibel) og streame direkte via Wifi.
Jeg har også forsøgt at afspille filerne vha WIFI på bl.a. HX855 men det bliver ligeså hakket som med USB. Igen går det klart bedre med både Samsung og Panasonic.
Af Bent odense
Og du har sikkert været inde i TV-/VIDEOSØGNING.Det er aktulle indstillinger:TV-/VIDEDOSØGNING:GUIDE.Men jeg har selv ikke prøvet den funktion i nu på vores Hx855.Men jeg vil da lige spørge der hvor vi har købt det.For det skal barer virke.
Af mnj09
Nej, jeg har faktisk ikke været inde på nogle indstillinger overhovedet. Ingen af forhandlerne jeg har snakket med mente at det kunne være et indstillingsproblem - så jeg har ikke tænkt mere på dette.

Men helt super om nogen derude har et HX855 (eller HX755...) og kan få det til at køre med afspilning af mp4-filer - og røber lidt om hvordan de har fundet ud af det.... Jeg håber nemlig at jeg stadig kan satse på et HX855.....
Af Supergris
Tvét understøtter nok bare ikke formatet. Derfor anbefaler jeg altid en ekstern media-afspiller, der kan afspille alt, både lyd og billed.
De fås fra ca. 650 kr., og virker meget bedre end de afspillere, der er indbygget i de fleste tv...
Af mnj09
Joda, tv'et understøtter både format og codec (hhv mp4 og AVC/h.264) - og den afspiller jo også filen - men med masser af hak og "digitalfejl".
Men den kunne selvfølgelig være en mulighed med en ekstern mediespiller - men findes der medispillere som kan koples til trådløst net - og hvilken er så den bedste til den slags?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg vil også klart anbefale dig, at satse på noget eksternt i stedet, så du slipper for frustrationerne over at møde et format TV'et ikke kan læse. Det er naturligvis ikke helt så elegant, som at bruge TV'et, men lige netop filmafvikling skal altså bare køre glidende for at man overhovedet gider bruge tid på det.

Vi har set på et par afspillere i vores anmeldelser, men der findes et hav af modeller derude, hvor der helt sikkert er en, du vil kunne leve med. Hvis du er ked af den ekstra fjernbetjening, så kan du evt. overveje at anskaffe en universal én af slagsen. Så begynder tingene også at føles mere som én integreret enhed.

Edit: WDTV Live har indbygget WIFI og den understøtter stort set alt. De to modeller vi har set på i anmeldelserne har ikke WIFI indbygget, så det skal tilkøbes.
http://wdc.com/en/products/products.aspx?id=330
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... live-wi-fi
Af mnj09
Hmm interessant!
Jeg har en Denon AVC3312 AV-reciever og tilhørende Bluerayspiller.
Recieveren har indgang for ethernet - og dermed via en ekstern Wifi-antenne også det trådløse net i huset. Kan recieveren bruges som en mediespiller eller bør man hellere bruge en mere dedikeret en af slagsen?
Af Supergris
Indenfor mp4 findes der et utal af varianter. Ofte er der problemer med de indbyggede afspillere. F.eks kan mange ikke afspille digital lyd, hvor man så skal omkonvertere den pågældende fil. Også m.h.t. undertekster er der ofte vrøvl.
Af mediaafspillere findes der mange at vælge imellem. Hvilken der er den bedste, må du selv vurdere. Det kommer jo også an på, om prisen har noget at sige. Der er oprettet en masse tråde om emnet. Bare søg i forummet...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så vidt jeg kan se, så kan den kun klare AirPlay og ikke medier generelt.