Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Jeg står i den situation, at der de senere dage desværre er kommet burn-in af TV2-logoet på mit Panasonic 50VT50Y efter jeg har haft OL kørende. Jeg havde rullebjælken til at køre fem timer i nat, men det har endnu ikke afhjulpet problemet.

Jeg fortsætter med at køre rullebjælken, og satser på, at det bare er et spørgsmål om tid, før logoet er vasket væk, men derefter vil jeg gerne køre et struktureret break-in af fjernsynet for at minimere risikoen for fremtidige problemer.

Fjernsynet har kørt ~180 timer og har i denne periode stået på THX-indstillingen, som er kendetegnet ved en lavere lysstyrke end Normal-profilen. Mit spørgsmål er nu, hvilke billedindstillinger man bør køre med under break-in? Da tanken vel er at ælde cellerne i fjernsynet mest muligt i den periode, hvor break-in'et kører, tænker jeg, man bør køre med høj lysstyrke og kontrast?

Jeg er klar over, at man normalt kører break-in i de første 100-200 timer af fjernsynets levetid, hvorved der kan argumenteres for, at det er ved at være for sent med mit fjernsyn, som har kørt 180 timer. Da jeg dog som nævnt har kørt med THX-profilen i hele perioden, svarer belastningen relativt måske derfor kun til 100-150 timer i forhold til f.eks. Normal-profilen, hvorved mit fjernsyn stadigvæk kan have gavn af et struktureret break-in? Det er i hvert fald min tanke.

Mvh.
jbplum
Af steen6400
Dit proplem er nok blevet forværret af at du netop har kørt med THX profilen, der er pixel orbiter nemlig ikke aktiv. Det er en funktion til at mindske risiko for burn-in. Jeg kan ikke forstå at der i manualen ikke advares mod THX. Brug i stedet prof. mode og anvendt indstillingerne fra fx flatpanels test.
Af steen6400
Edit: Dobbelt post :(
Senest rettet af steen6400 01 aug 2012, 11:57, rettet i alt 2 gange.
Af jbplum
@Steen

Gør pixel orbitor ikke kun, at billedet flytter sig nogle ganske få pixels, for det kan vel ikke forhindre fastbrænding af logoer, der fylder betydelidt mere end ganske få pixels? Kanterne bliver måske udjævnet, men "kernen" af logoerne vil vel være udsat for samme risiko for fastbrænding?
Af steen6400
Jo, det er rigtig, men den burde blive langt mindre tydeligt.
Brugeravatar
Af MigSelv
Hvad retention angår, er tommelfingerreglen, at der køres "vask" i samme antal timer, som det tog at få logoet. Med dit timetal på bagen, måske endda længere tid. I takt med ældningen af fosforen, vil det blive sværere at fjerne, men til gengæld også sværere at få.
Den bedste indstilling er Pro1 med indstillinger herfra, dæmp kontrasten til 30 ( kun de første 2-300 timer ).
I denne indstilling vil Pixel Orbiter være "Til", og ikke "Auto" ( som i THX nok i virkeligheden er "fra" ).
Af andersch
Nu har jeg også lige lavet den der pro1 indstilling herfra.. Mit vt50 er også nyt.. Og forstår jeg det rigtigt hvis disse indstillinger skal være slået til de første ca 200timer??

Og så lige et par spørgsmål her:

hvad er ideen med at overscan ikke må være slået til? den sikre da at de sorte bjælker i siden ikke opstår??

Og ligeledes kan jeg ikke se hvorfor intelligent frame creation ikke må være slået til?

På forhånd tak
Af andersch
og det samme med P-NR hvorfor skal den være fra når man kører tvet til??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det skal være fra uanset hvad.
Af andersch
Både P-NR, intelligent frame creation og overscan???

Og kan du ikke forklare hvorfor?

feks forstår jeg ikke hvorfor overscan ikke altid skal være til?
Hvis det ikke er slået til, vil man vel kunne få burn in på de sidste ca5cm rundt i hele kanten af tvet??

på forhånd tak
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Overscan afhænger af materialet. Det skal naturligvis passe til fuldskærm. De øvrige kredsløb har ingen berettigelse på ordenligt kildemateriale. Noise Reduction søger at fjerne støj - det er der intet af på et ordenligt digitalt signal. Intelligent Frame Creation er kunstigt indsatte billeder, som vi har hele artikler om og utallige tråde i forum. Det må du selv lige grave frem :)