Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg skal bruge TV'et i min stue. Går nok efter et LED, selvom plasma ser bedre ud da jeg har et lidt lys stue, og pga. lavere strøm niveau.

Signal modtagelse:

Jeg kommer til at se de gratis kanaler på det, helst via egen stue antenne hvis jeg kan få godt nok signal så langt fra sender, eller må jeg hoppe på noget kabel tv. Så DVB T1/T2/C/(C2 hvis det findes) er ret vigtige.

Film & Serier

TV'et skal bruges til at se serier/film enten streamet til TV fra en WD tv-live, laptop, eller HTPC/NAS. (Hvem gider at skifte DVD/BLURAY skive hele tiden). Så det er fint hvis TV'et selv kan klar afspilning af mp4, wmv, mkv, divx, xvid, ect. ect.

Streaming af gaming tuneringer

Desuden vil jeg se Starcraft 2 tuneringer via streams (twitch.tv) eller fra youtube, primært over HDMI fra en laptop. Så det er vigtigt at selvom signalet der kommer ind måske ikke er tip top kvalitet rent bitrate, at TV'et kan håndtere dette fint.

Diverse

Jeg har for et stykke tid siden købt en Samsung PC monitor hvor jeg var skuffet over posterization, kan dog være at jeg ikke skulle have købt den først 23" i computercity til under 2500kr. Hastværk er lastværk. Det er jo derfor jeg nu skriver alt dette. :)

Da jeg skal have PC på går jeg ud fra at upsampling/upscaling eller hvad det nu hedder også er ok vigtigt, da jeg måske ikke altid kører i 1080 som input.

Nice to have:

På sigt har jeg planer om noget bedre lyd, men indtil det er købt vil det var ok hvis tale går klart igennem.

Jeg har en Xbox360 og kommer til at game lidt på TV'et indimellem, så input lag må godt være god, men det er ikke en deal-breaker.

Jeg har prøvet Samsung's 2011 fjernbetjening: http://www.3dtvreviews.org.uk/wp-conten ... ontrol.jpg
Den kunne jeg ikke lide. Specielt den mellemring der er omkring pile tasterne er irreterende. Giv mig hellere en god fjernbetjening som kan bruges uden at kigge på den.

Ting som ikke er vigtige:

3d, det er ok hvis det har det men det er noget jeg kommer til at bruge minimalt, hvis i det heletaget.

Mic/webcam/apps, jeg har en computer hvor det er hurtigt og bedre at søge på nettet. Så jeg skal ikke på skype ect. på mit tv. Jeg er også 100% ligeglad med at kunne spille små mini spil, eller apps, hvor man give tale kommandoer eller vifte med armene. Giv mig hellere en god fjernbetjening.

DVB S/S2 er ok hvis det har man jeg får ikke brug for det.

Hmm det blev nok lidt mere tekst end hvad godt er. På forhånd mange tak for hjælpen, hvad enten du svare eller bare har læst.
Af Neptun
Jeg har kigget på den liste men synes det generelt er ret svært ud fra den at vide om der fx. er andre LG modeller end lige den ene der er i listen som er godt.

Det samme med Samsung, er det kun 8000 serien der anbefales, hvad med de billigere i 7000/6000 og 5000 serien?

Er der ingen Philips/Grundig/Toshiba modeller der kan anbefales?

Jeres anmelderser er gode, men jeg er bare forvirret over hvorfor LED og plasma er i samme gruppe af anbefalinger når de fleste siger at plasma har langt bedre billed.

Bedre billed burde vel altid være mere vigtigt end 3d (grundet det meget lille udvalg af gode 3d film), en lækker fod under TV'et, eller om der er 0,5cm eller 2,5cm ramme uden om billedet.

Gode køb listen er god, men hvad med en køb ikke liste?

Jeg er bare ret forvirret, og vil helst ikke bruge 15000kr på noget hvor jeg kunen have fået noget der var bedre. :)
Brugeravatar
Af edinger
Neptun skrev:Bedre billed burde vel altid være mere vigtigt end 3D, en lækker fod under TV'et, eller om der er 0,5cm eller 2,5cm ramme uden om billedet.
Meget enig i den betragtning.

Det er dog langt fra alle, som har samme nøgterne tilgang til tv-mediet.
Af Neptun
LG 47LM669T 10300 dkr
Samsung UE46ES6715 8700 kr
Sharp Aquos 52'' LC52LE831S 11500 kr
Panasonic TXL47ET50Y 11800 dkr

Det er nok mine 4 top kandidater pt. Jeg ved ikke ret meget om Panasonic, og tog den nok mest med fordi det er Panasonic.

Nogen kommentar?
Af jones31
Neptun skrev:LG 47LM669T 10300 dkr
Samsung UE46ES6715 8700 kr
Sharp Aquos 52'' LC52LE831S 11500 kr
Panasonic TXL47ET50Y 11800 dkr

Det er nok mine 4 top kandidater pt. Jeg ved ikke ret meget om Panasonic, og tog den nok mest med fordi det er Panasonic.

Nogen kommentar?

Panasonic gør det rigtig godt på deres LED modeller især DT og WT modellerne.

Ville holde mig fra Samsung da de går for meget op i deres design, smart tv og apps og i stedet for at koncentrere sig mere om deres billed.

Sony har også denne model, som ville være et godt køb.

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... dl-46hx75g

Og ja som der bliver sagt, ville det bedste være at køre dine filer over wdtv boksen i stedet for gennem tv'et.
Af orm08
Du bør overveje de 2 Sony tv nævnt ovenfor.

Med dit ønske om at se serier, kan du sætte Netflix op direkte i dit Sony TV (med unblockus.com), så behøver du ikke streame fra WDTV/PC, På Sony har du også Hulu.

Så vidt jeg husker virker dette ikke på Samsung, de andre ved jeg ikke.

Youtube i HD er der også direkte på Sony TV, så du behøver streame fra anden kilde - den mulighed har næsten alle TV.

Du får et suverænt billede, super brugervenlig betjening og et flot design. Specielt bruger venligheden kommer man til at sætte pris på. Skal man f.ex.til Netflix/Youtube, er der en knap på fjernbetjeningen der giver adgang til streaming tjenester, man skal altså ikke via diverse menuer. Guide med preview af den kanal man ser er også hurtigt og gennemtænkt.

Du kan helt sikkert få et bedre billede på andre modeller, men så er der andre ting du må give køb på
Af Neptun
Tak for extra feedback.

Er lige kommet hjem fra hifiklubben desværre er jeg nu mere forvirret.

SAMSUNG UE40ES7005
LG 42LM669T
PANASONIC TX-P42ST50Y

På det HDMI input de havde med en musik kanal i HD, samt på filmen 2012 var der ikke den store forskel. Bedre kontrast på panasonic plasmaen, bedre sort på LG'en end Samsung. Kan have været indstillinger.

Hifiklubben var også flinke nok til at lade mig tage en USB med et par test film. På den USB har jeg en WMVHD-Test.wmv fra:

http://www.martin-doppelbauer.de/video/testvideo.html

Big Buck Bunny i 1080p, youtube version kan ses herunder jeg brugte en downloaded version uden youtube compression.

http://www.youtube.com/watch?v=huVVKz8P3vU

Desuden da jeg også skal bruge TV'et til at se Starcraft 2 tuneringer, havde jeg denne video med:

http://www.youtube.com/watch?v=Vv-i8s0ipII

Og sidst havde jeg et tv serie afsnit med i lav opløsning 720x408 250Mb mp4, og samme afsnit i 1280x724 920Mb.

Grunden til at jeg nu er forvirret er at alle test video så lidt godt ud, primært den Big Buck Bunny, eller lige ringe ud i fx. den bevægelses del af WMVHD-Test.wmv (sidste 1min).

Underligt tænkte jeg og prøvede så det samme på et SAMSUNG UE32ES5505, primært for at se om en 5000 serie var meget dårligere. Det var praktisk talt det samme. :/ Så der er nu 3 mulige konklusioner.

1. Jeg er bare gammel og kan ikke længere se forskel.
2. Der er bare meget lille forskel på LED paneler.
3. Alle skærmes indbygget media afspiller er ubrugelig, og derfor kan jeg ikke bruge mine test til noget som helst.

Så ja nu er jeg total frustreret igen, da jeg næsten ikke orker at først skulle anskaffe en ny laptop med HDMI for at kunne lave bedre test.

Hvorfor give 13,5k for et 46ES8005, eller 11.5k for et 46ES7005 når man kan få et 46ES6715 for 8700kr hvis billed kvaliteten er ca. den samme? Jeg er 100% ligeglad med om kassen panelet sidder i er lidt pænere, eller den fod som TV står på er lavet i plastik eller aluminium.

Tak for tips angående Sony modeller. Jeg vil helst ikke købe Sony pga. forskellige ting de har gjort over de sidste par år.
Af Neptun
Jeg tror jeg giver op. Kan ikke beslutte mig, da alle tv har en eller flere fejl. Og man kan godt glemme alt om at få god hjælp i hifiklubben (Vejle/Kolding), elgiganten (Vejle/Kolding), bilka (Vejle/Kolding) og ekspert. De dur kun til at læse specs op.
Af Mysen
Har du ikke en fladskærm nu? Selv om der ikke findes et fejlfri tv, så er det jo ikke noget nyt noget. Sådan har det altid været, og så må du jo prøve at gøre op med dig, hvilke fejl, der kan accepteres. Har dit nuværende tv nogle fejl, som du hader, eller har det fejl, du ikke vidste var fejl, før du begyndte at læse om dem? Det kan være med til at skabe åbenbaringen. Nogle vil aldrig mere have et tv med mange reflektioner/ buzz/ clouding osv. Andre har andre præferencer, og du har sikkert også nogle.

Hvis du vil vente på det perfekte tv, kommer du til at vente længe ;)
Af Neptun
Jeg har ikke noget TV, ser alt på min HP LP2475w ved min computer. Er fornyligt flyttet til et større sted og har nu mere plads. Så jeg ville godt kunne se serier/film/starcraft2 tuneringer fra min nye comfy sofa.

Billed fra Februar:
http://imgur.com/DGWw8

Havde tænkt mig at tv skulle stå på tv møbel ved den væg til venstre.
Af daniel1973
hej neptun

Jeg har lige købt Sony 55hx855 i Fona.Har kun haft det side igår, men det har et superskarpt billed.Har måske ikke tons af apps,men det kommer vel hen af vejen.

Jeg har selv været meget i tvivl eftersom at jeg har haft 2 samsung indenfor de sidste 5 år og har været rigtig glad for Samsung.Jeg var selvfølig en del skeptisk ang. at skifte til Sony ,men det har jeg overhovdet ikke fortrudt.

Det er også meget hurtig på nette og så er menuen meget simpel når man lige lære det at kende.Selve designet er også superfedt.Du kan evt.se det hos Bilka eller Fona hvor det står til lige under 15000kr, men der hvor jeg købet var det muligt at handle og få lidt procenter.

Uanset hvad du vælger så held og lykke med det.Du er velkommen til at skrive hvis du vil vide mere.p.s jeg er dog ikke den store teknik-nørd. :)

Hilsen Daniel1972
Af Neptun
Var i Elgiganten og kigge på igen idag og så Philips 42" PFL6877T og Grundig 46" VLE 8270BP. Var ret imponeret over hvordan de viste hurtige bevægelser.

Så listen er lang og jeg ved stadig ikke hvad jeg skal vælge...

LG 47LM660/670/669
Samsung 46ES7005
Sony 46HX753
Sony 46HX855
Philips 46PFL6877
Grundig 46vle8270