Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af edinger
PhDream skrev:Jeg kan godt de allos pointe. Flatpanels - og alle de andres - anmeldelser er ubrugelige...
MigSelv skrev:De er dybest set ubrugelige...
Det er åbenbart faldet i mit lod at tale Flatpanels' sag i denne debat.

Og jeg må blot konstatere, at hvor I begge med en vis berettigelse anfægter _tilstrækkeligheden_ af Rasmus' anmeldelser, vælger I – helt uproportionalt – at hæfte et ord som ubrugelig på. Et ord med et noget stærkere semantisk indhold.

Når det kommer til stykket, er vi vist ikke spor uenige. Anmeldelser skal naturligvis altid læses med en vis portion skepsis og kritisk stillingtagen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
edinger skrev:Det er åbenbart faldet i mit lod at tale Flatpanels' sag i denne debat.
Vi skal såmen nok selv deltage, men det er weekend og der er andre aktiviteter der har højere prioritet end at debattere utilfredshed med burn-in ;)
Af allo
Torben:

jeg gider ikke gentage noget jeg både lige (for et par min.siden) har sagt og noget som du kan læse på samme side (side #3) - og jeg har uddybet mine svar reeeet meget - og 'hvorfor' er til at få øje på

og for sidste gang: det har !INTET! med at jeg 'er blevet negativt overresket' eller lign. at gøre - INTET!

du mener at I absolut ikke er for lidt kritiske i Jeres anmeldelser - det har jeg også uddybet...

og for god ordens slyld:
lad være med at lave det jeg har sagt til noget der passer dig (for din sidste setning - lige som en del andre rettet mod mig er rå opspin fra din side)

og du taler om 'konstruktiv debat' - når du ikke engang kan læse hvad folk siger m.m. til dig...- barnlig opførsel Torben...og ikke nok med det så fanger du enkelte ord og så laver du det hele om til noget der passer dig...- for det hvad jeg (intil videre) har sagt passer absolut ikke med det hvad du har lavet det om til!

men lad os prøve en gang til...:

citat:
"og der er andre aktiviteter der har højere prioritet end at debattere utilfredshed med burn-in"

- fair nok!
har I måske været kritiske nok der?? - for jeg er så godt som et 100 på at samtlige tv som I har anmeldt/testet har fået burn in - ikke mens I legede med dem men med tiden og ved alm.brug - Sony, Samsung, LG, Panasonic m.v.
Senest rettet af allo 29 jul 2012, 11:48, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du nævner ikke andre emner end blæsere og burn-in/retention, hvilket jeg ikke kan bruge til ret meget hvis vi skal hæve os op på et nogenlunde konstruktivt plan. Hvis du vil påvirke den måde vi laver anmeldelser på, så er det NU du skal komme med forslag til forbedringer. Du kan ikke blot råbe op med at det er for dårligt, at man "savler over nye features" uden at komme med forslag til hvor du gerne vil hen. Vi kan ikke sætte os ned og se 10 film i rap eller spille 70 timers spil på TVet. Det er en fysisk umulighed, så du må komme med nogle realistiske forbedringsforslag. Din kritik virker ret fokuseret på et enkelt område, og det hjælper os ikke til at forstå hvorfor anmeldelserne er ubrugelige over en bred kam.

Jeg kan ikke umiddelbart se hvor jeg drejer dine ord til min fordel? Er det da ikke retention du klager over i første omgang?
Af loberg
Kan kun sige at jeg syntes det er utroligt at de nye plasma tv døjer sådan med retentioen og burn-in

Har selv haft 3 stk, pioneer plasma og har et nu også, og der har jeg aldrig kørt nogen form for breakin eller andet, og som nogen skrvier så er det tortur at spille konsol spil mere end et par timer, jeg har da spillet Gran turismo og kørt flere 24 timers løb uden det mindste problem overhovedet, og det var altså også mens de var relativt nye.

Har flere kammerater der også har pioneer tv, både nu men også flere ¨ældre modeller, og de har heller aldrig haft problemer.

Den gang jeg købte mine var der aldrig tale om man skulle passe på eller andet i den dur.

Kan sgu egentlig ikke se hvorfor man skulle købe nye plasma idag, når man ikke engang kan sætte det til når man kommer hjem uden at skulle bruge flere hundrede timer på og se en masse sne og andet på sit nye lækre tv. Man må ikke se den samme kanal andet end nogle minutter af gangen, skift hele tiden også inden man slukker skal man lige køre en ruller i 30 min, ja flot......

Jeg kan på ingen måde finde på selv eller anbefale andre at købe plasma idag, godt være billedet er godt, men alle de ting man skal passe på med dem, opvejer på ingen måde dette, så heller en top model LCD istedet for.

Og lige en sidste kommentar, syntes godt nok det er utroligt at selv her snart 3 år efter pioneer kom med deres sidste tv, er de andre kun nu på højde med dem, det er da utroligt og i sig selv burde det få dem til og skamme sig endnu mere over de problemer de har, de burde være lysår foran
Af allo
Torben:

"Din kritik virker ret fokuseret på et enkelt område..."

- jamen det området (på det første) har alt med et tv at gøre...- og burn in og retention og buzz og støj dækker stort set det hele - for må man ikke se samme kanal eller spille i x antal t.ad gangen og hvis det ene larmer mere end det andet - så er der fokus på hele oplevelsen - ikke kun på en enkelt ting

resten har jeg (seriøst) uddybet ret voldsomt efterhånden...

og nop - jeg talte ikke om retetionen og kom heller ikke med smarte bemærkninger eller lign. - lige som at jeg heller ikke prøver (ej heller prøvede) at afreagere på Jer (absolut ikke - holder mig udelukkende til fakta)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
allo skrev:Kennethm:
"jeg har fået at vide af 2 sælgere nu at Panasonic udgiver en garanti hvori at hvis burn-in opstår, så bytter de min skærm" - har du fået at vide at de vil bytte skærmen i starten eller uanset hvornår (og hvis) det skulle ske i løbet af de først 2år (garanti-periode)??? - for jeg har lige (for 2dage siden) fået burn in på mit VT30 (det er ca.knap 8mdr.gl.) - 'health-logo' fra et Xbox spil...- pisse irriterende...- og lige så irriterende som den retention som jeg slås med hver gang jeg har brugt tekst-tv i mere end et min.
Det her er din første aktivitet i tråden. Handler den ikke netop om retention/burn-in?

Jeg kan ikke se hvordan mere fokus på retention gør noget voldsomt for vores anmeldelser i almindelighed. Hvis alt er ubrugeligt, så må der jo være noget ved de der omhandler LCD, som du ikke kan lide? Synes du problemerne med LCD er mindre end for plasma? Det er et spørgsmål om kompromis - du må vælge hvilke ulemper du vil leve med og det gør vi endda opmærksomme på hvis du klikker ind på vores liste over TV vi anbefaler.

Vi nævner de ankepunkter vi har i en anmeldelse, men hvor dit primære fokus er på burn-in, så er problemet måske ikke det samme for andre (vores forum svømmer trods alt ikke i utilfredse brugere, som alle har burn-in).
Senest rettet af Torben Rasmussen 29 jul 2012, 12:13, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af MigSelv
loberg skrev:Kan kun sige at jeg syntes det er utroligt at de nye plasma tv døjer sådan med retentioen og burn-in

Har selv haft 3 stk, pioneer plasma og har et nu også, og der har jeg aldrig kørt nogen form for breakin eller andet, og som nogen skrvier så er det tortur at spille konsol spil mere end et par timer, jeg har da spillet Gran turismo og kørt flere 24 timers løb uden det mindste problem overhovedet, og det var altså også mens de var relativt nye.

Har flere kammerater der også har pioneer tv, både nu men også flere ¨ældre modeller, og de har heller aldrig haft problemer.

Den gang jeg købte mine var der aldrig tale om man skulle passe på eller andet i den dur.
Ved at følge med i debatten, kan man ane en sammenhæng i retention problemer, og introduktionen af 3d på plasma tv. Producenterne femhæver hurtigere fosfor, jeg formoder mindre glasceller hvor fosforen er indkapslet. Dette svarer vel også til en hurtigere respons af fosforen, men måske en kraftigere aftegning i glascellen, da vandringen bliver kortere.
jeg har for mit vedkommende aldrig set retention, førend 3D teknologien blev introduceret ( VT20 ). Nu tager jeg ekstra hensyn, og oplever derfor ikke problemet.
Kan sgu egentlig ikke se hvorfor man skulle købe nye plasma idag, når man ikke engang kan sætte det til når man kommer hjem uden at skulle bruge flere hundrede timer på og se en masse sne og andet på sit nye lækre tv. Man må ikke se den samme kanal andet end nogle minutter af gangen, skift hele tiden også inden man slukker skal man lige køre en ruller i 30 min, ja flot......

Jeg kan på ingen måde finde på selv eller anbefale andre at købe plasma idag, godt være billedet er godt, men alle de ting man skal passe på med dem, opvejer på ingen måde dette, så heller en top model LCD istedet for.

Og lige en sidste kommentar, syntes godt nok det er utroligt at selv her snart 3 år efter pioneer kom med deres sidste tv, er de andre kun nu på højde med dem, det er da utroligt og i sig selv burde det få dem til og skamme sig endnu mere over de problemer de har, de burde være lysår foran
De nye problemer, der igen er opstået omkring retention / burn in, kan vi sikkert takke implementeringen af 3D for.
Der skulle udvikles hurtigere reagerende fosfor, kan man det? Eller lavede man blot glascellerne mindre, så vandringen blev mindre, og dermed hurtigere aftegning af signalet. Blev den kortere vandring i cellen, så ensbetydende med kraftigere aftegning i glascellen? Det er der jo noget der tyder på, i takt med de stigende retentionproblemer de seneste år.
De første Panasonic plasmamodeller jeg ejede, udviste aldrig retentionproblemer ( PX70, PZ800 ). Den sidste model ser jeg til tider stadigvæk, og ingen tegn på problemer.
Mit tidligere VT20 var dog skræmmende følsomt, siden den oplevelse tager jeg mine forholdsregler. Set i lyset af dette er det måske derfor, jeg ikke længere ser noget til retention med de nyere modeller, jeg siden har ejet/ejer ( VT30, VT50 ).
Kan måske undre mig over, efter en snak med Panasonic ( et par år siden ), at de udtaler " husk på, et plasmapanel er en filmfremviser". Ved denne udmelding må man tolke, at det ikke er et tv, og derfor tager producenten forbehold overfor logo burn in osv.
Senest rettet af MigSelv 29 jul 2012, 13:17, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af edinger
loberg skrev:Jeg kan på ingen måde finde på selv eller anbefale andre at købe plasma idag, godt være billedet er godt, men alle de ting man skal passe på med dem, opvejer på ingen måde dette, så heller en top model LCD istedet for.
Der er så andre, som prioriterer anderledes. Det er i al sin enkelthed det, det drejer sig om; en afvejning af fordele og ulemper. Som debatteret til hudløshed her på siderne.

Intet nyt under solen.
Af allo
Torben:

mit første svar/indlæg handler om hvor vidt Kennethm har fået tilbud/forsikring der gælder 2år eller kun i starten - og så påpegede jeg at mit har fået skade først efter ca.8mdr.brug (alm.brug)

jeg kan ikke 'vælge' hvilke ulemper jeg kan 'leve med' da par af dem er tydligere fra starten (buzz og støj) mens andre kommer med tiden (i mit tilfælde efter ganske og helt alm.brug)

og alle tv har de samme problemer - i mindre eller højere gra og enten lige fra starten eller efter et par mdr. - så en liste hjælper (ikke mig) nul og nix...

"vores forum svømmer trods alt ikke i utilfredse brugere, som alle har burn-in"
- men...- men-men-men! - til gengæld så er det oversvømmet af folk der er decideret 'bange' for at bruge deres tv til det det er bygget til - man læser stort set ikke andet...- og netop pga. burn in og buzz m.m. - og I giver (år efter år) top-anbefalinger til noget som slet ikke kan klare det det er bygget til...- men det har jeg så uddybet i mine tidligere svar :-)

bl.a. mere fokus på og mere kritik (fra Jeres og andres side/sider) omkring faktum at tv er stort set ubrugeligt hvis man er både til det ene og til det andet (og ikke ser kun Tv2News og måske en serie eller 2 om dagen) ville hjælpe os alle sammen (på længere sigt) - men som sagt så er I gået helt væk (og det for længe siden) fra 'essensen' når det gælder funktionalitet m.v. - og du ved det jo godt...- for du læser garanteret (uden at svare hver gang) de fleste tråde...- så du ved jo selv (også fra din egen erfaring) at der er hold i det jeg siger...- og hvor 'bange' og forsigtige m.m. folk er og at de fleste er begyndt at bruge tv på en hel anden måde - udelukkende fordi andet kan det ikke holde til/klare uden at der sker noget møg med det...- og det hver gang uanset modellen...

og I ved at ingen tager sig af de fejl/problemer - og ikke engang der er I hårde/kritiske nok ved producenterne...

og i mine øjne så burde det være lige så meget (hvis ikke mere) op til Jer at tage kampen op med dem...for hvis man interesserer sig for noget så kan man også godt lide det - og hvordan kan man godt kunne lide noget som er stort set helt upraktisk og spækket med fejl og mangler uden at gøre noget ved det (prøve i det midste at gøre noget)??? - jeg har fulgt Jeres side længe (et par år efterhånden (uden at være aktivt) og år efter år så bliver man (jeg!) ikke andet end helt uforstået og 'skuffet'...
Af kaja69
Som jeg var inde på i starten af denne tråd mener jeg helt klart det er langt ude at skulle tage diverse forholdsregler for at undgå at billedet fra teksttv, logo'er m.m. bliver hængende på et TV - endda en topmodel. Jeg rejste spørgsmålet om det bare er sådan at man for at få det gode plasma billede må acceptere buzz og retention og evt burn-in. Spørgsmålet er om der er forskel på producenterne. Her er et link jeg postede i en anden tråd:

http://reviews.cnet.com/8301-33199_7-57 ... n-in-test/

Ingen tvivl om at Pana lider af problemet, men i følge Cnets test har Samsung tilsyneladende et forspring. Er der evt Samsung 2011/2012 plasma ejer der "lytter med" som kan kommentere på det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
allo skrev:og alle tv har de samme problemer - i mindre eller højere gra og enten lige fra starten eller efter et par mdr. - så en liste hjælper (ikke mig) nul og nix...
Det er jo heller ikke dét vi forsøger at bilde dig ind. Vi erkender, at intet TV er perfekt, hvilket også er udgangspunktet for overhovedet at kunne anbefale noget. Hvis der fandtes ét perfekt TV derude, så behøvede vi slet ikke have mere end én award og ej heller en liste over anbefalinger. Man er nødt til at gå på kompromis fordi der ikke findes ét produkt der er perfekt i alle henseender. Hvilken branche finder du dét i? Der er heller ikke én bilmodel, som er fuldstændig perfekt i alle henseender hvis du er for nærig til at betale boksen for den. Hvis du køber TV til småpenge (ja, 15.000 kr. for et 50" TV betragter jeg vitterligt som småpenge!), så får du ikke et perfekt TV.
allo skrev:"- men...- men-men-men! - til gengæld så er det oversvømmet af folk der er decideret 'bange' for at bruge deres tv til det det er bygget til - man læser stort set ikke andet...- og netop pga. burn in og buzz m.m. - og I giver (år efter år) top-anbefalinger til noget som slet ikke kan klare det det er bygget til...- men det har jeg så uddybet i mine tidligere svar :-)
Nej, vores forum svømmer heller ikke i folk, der er bekymrede. Det svømmer derimod i folk, der har og bruger et plasma-TV til dagligt, og som netop IKKE opretter en tråd om hvorvidt de har problemer med burn-in eller har ligget vågne i flere uger og spekuleret over det. Jeg kan godt grave statistikken frem, hvor vi har lavet en afstemning blandt vore besøgende, men den kan desværre ikke klippes ind i forumkoden, da det er javascript.
Edit: Jeg fandt dog en af vores tidligere afstemninger her i forum, hvor du kan se trenden (dog kun blandt vore registrerede brugere):
http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopi ... afstemning
allo skrev:bl.a. mere fokus på og mere kritik (fra Jeres og andres side/sider) omkring faktum at tv er stort set ubrugeligt hvis man er både til det ene og til det andet (og ikke ser kun Tv2News og måske en serie eller 2 om dagen) ville hjælpe os alle sammen (på længere sigt)
Det er stadig kun ét problem du ønsker sat foran alt muligt andet. Vi ser det ikke som en ultimativ dealbreaker, at der er retention på et TV, ligesom vi heller ikke ser det som en dealbreaker at der er lidt clouding på et LED-TV. Som jeg skriver før, så er der kompromisser der må indgås, da det perfekte TV ikke findes. Hvis du ikke vil leve med retention, så hop på LCD/LED-bølgen og lev med de skavanker denne teknologi har. Det kan ikke nytte noget, at vi smider alting i skraldespanden fordi der er ulemper ved hver enkelt teknologi. Vi har endda lavet en artikel, der opsummerer for/imod ved hver af de to fremherskende TV-teknologier, men den kan vi altså ikke klippe ind i hver eneste anmeldelse for at have nok disclaimere siddende på "salgsæsken".

allo skrev:men som sagt så er I gået helt væk (og det for længe siden) fra 'essensen' når det gælder funktionalitet m.v. - og du ved det jo godt...
Nej, det ved jeg ikke. Jeg er ikke enig i din betragtning, så det nytter ikke noget at begynde, at skyde mig ting i skoene. Jeg ser fordele og ulemper ved hver teknologi og hvad man så vil leve med må være op til den enkelte.

allo skrev:- for du læser garanteret (uden at svare hver gang) de fleste tråde...- så du ved jo selv (også fra din egen erfaring) at der er hold i det jeg siger...- og hvor 'bange' og forsigtige m.m. folk er og at de fleste er begyndt at bruge tv på en hel anden måde - udelukkende fordi andet kan det ikke holde til/klare uden at der sker noget møg med det...- og det hver gang uanset modellen...
Burn-in tog et lille dyk mod det værre lige da 3D kom til plasma-markedet, men siden da er det kun rykket fremad. Der var også burn-in for 5 år siden og der var bekymringerne de samme. Det er og har altid været en af ulemperne ved denne teknologi, så det burde ikke komme bag på nogen. Vi vil ikke have store skræmmekampagner kørende for at blæse burn-in op til noget stort, ligesom vi ikke vil gøre det for clouding-problematikken på LCD-skærmene. Det er ikke os (flatpanels.dk), der skaber problemerne ved at undlade, at sætte store logoer med "PAS PÅ BURN-IN!" på vore anmeldelser, men derimod jer forbrugere, som nægter at betale dét det koster at få udviklet teknologien til et stadie, hvor man kan komme udenom trafo-støj og andre gener. Hvis man begyndte at tage en pris for produkterne, som ikke tvang producenten til at vride produktionsapparatet for hver en skilling for at holde prisen nede, så kunne det være at vi rykkede lidt mere på teknologifronten. Men når 90% af indlæggene herinde omhandler "Jeg har 8.000 kr. og vil have 50" på væggen", så kan jeg da snildt se hvorfor du ikke får revolutioner på teknologifronten fra generation til generation. Jeg kan ikke ændre dine indkøbsvaner (og du ville jo alligevel ikke lytte til vores anbefalinger hvis vi prøvede), men hvis du har en gylden løsning til hvordan vi overbeviser Samsung og Panasonic til at droppe deres billige modeller og satse stort på high-end, så kom med den!
allo skrev:og I ved at ingen tager sig af de fejl/problemer - og ikke engang der er I hårde/kritiske nok ved producenterne...
Vi påpeger de fejl en model har. Det er op til dig at lade være med at købe den og dermed tvinge producenten til at lave det bedre næste gang. Hvis en model skiller sig ud fra mængden i enten positiv eller negativ retning, så skal vi nok fremhæve det, men igen, så bliver det altså ikke med et kæmpe banner.
allo skrev:og i mine øjne så burde det være lige så meget (hvis ikke mere) op til Jer at tage kampen op med dem...
Vi taler jo med producenterne hver gang vi er til messer, men det ville nok hjælpe mere hvis I i stedet holdt op med at købe produkterne. Eftersom det åbenbart ikke sker lige foreløbigt, så må der jo være nogen derude, som er tilfredse med den kvalitet de får og som dermed ikke deler din frustration.
allo skrev:for hvis man interesserer sig for noget så kan man også godt lide det - og hvordan kan man godt kunne lide noget som er stort set helt upraktisk og spækket med fejl og mangler uden at gøre noget ved det (prøve i det midste at gøre noget)??? - jeg har fulgt Jeres side længe (et par år efterhånden (uden at være aktivt) og år efter år så bliver man (jeg!) ikke andet end helt uforstået og 'skuffet'...
Så læg da en indsats i det selv! Hvis du i flere år har set passivt til og blot sat dig tilbage i sofaen og surmulet, så sker der da intet. Du er ligeså velkommen til at tage et fly til Vegas og råbe af Panasonic på deres CES-stand som vi er. Og hvis du har et budskab du gerne vil have formidlet videre, så send det til os før vi selv tager afsted - vi skal gerne sende den videre.
Af allo
Torben:

hvis du mener at 15000kr. (ca.3mdr.husleje - 2v.i Kbh. eller ca.2/3 af ens - netto -løn) for et 50-50 udviklet produkt med sssååå mange fejl og mangler m.m. som man er 'nødt til' at finde sig i da ingen vil tage ansvar for ej heller gøre noget ved dem er 'småpenge' - så har du lige (og det SÅ TYDLIGT) bevist hvem du holder med...- og hvem af os to var og stadig er passiv...

jeg har prøvet at komme i kontakt med Panasonic mange gange (pr.mail og telefonisk - gang pr.gang blev jeg 'fejet' væk - men (u)heldigvis så fandt jeg ud af - bl.a.ved at løbe ind i et par tråde på Recordere.dk at jeg ikke var/er den eneste der blev behandlet sådan)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8