Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Basta
Hejsa

Jeg vil først lige indrømme at jeg ikke har det helt store kendskab til media-afspillere og dens muligheder :)

For nogle år siden købte jeg Lacie mediaafspiller og har også været ganske tilfreds, selvom jeg har brugt mange timer på at om konvertere den ene film efter den anden fordi afspilleren ikke kunne "æde" alt ligesom der heller ikke var lyd på filmene, som jeg også var nødt til at om konvertere.

Jeg har nu købt en Vt50 skærm - kan den "æde" alt?
Men kan jeg egentlig hente filer direkte fra min computer til mit tv? Og hvis vt50 æde alt kan jeg vil bare gøre det i stedet for at købe en afspiller eller?

Hvis ikke….
Så vil jeg have en anden media-afspiller, som kan æde alt...og her mener jeg alt 3d, iso ect. uden jeg skal hen og om konvertere lyden. Jeg har tænkt lidt på en trådløs mediaafspiller som jeg kan tilslutter til min stationær og via min tv50 skærm.
Hvad ville I opfordre mig til at købe? Så jeg kan få smidt den Lacie af helv... til.

På forhånd tak...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Først og fremmest, så kan du godt glemme 3D via WIFI. Det vil være lidt af en udfordring at få til at køre. Dernæst, så vil VT50 ikke afspille alt med samme succesrate som en dedikeret medieafspiller. Der er desværre lidt vej mht. filunderstøttelsen på TVene.

Afspillere med Realtek 1186 chipsæt skulle understøtte 1080p 3D
http://www.iboum.com/net-media-players. ... pg=1&rp=3D
Af Basta
Okay, så må jeg ud og skaffe en mediaafspiller :)

Er det rigtigt at Dune levere en bedre billede kvalitet end Boxee/Realtek fx gør?
Af lgowner
Basta skrev:Er det rigtigt at Dune levere en bedre billede kvalitet end Boxee/Realtek fx gør?
nej.

du taler digitale billeder, altså rene 0 og 1 taller som kommer fra digitalt medie, der kan ikke forbedres noget på et digitalt medie uden at de går ud over kvaliteten, samme ses på tv idag, når du aktiverer alle mulige smarte hjælpe funktioner som skal fjerne alt muligt.

så nej.

film kan som komprimeret medie gemmes forskelligt men kun læses ind igen på en måde og det er den rigtige måde :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Realtek har dog et problem idet deres chipsets ikke kan håndtere 23.976 Hz helt korrekt, hvilket giver et hak i billedet hvert 41. Sekund. Det vil sandsynligvis være et problem på alle afspillere med disse chipset.

Læg dog mærke til at Realtek blot laver processoren (og den benyttes endvidere IKKE i en Boxee, som bruger Intel) - de laver ikke selv afspillerne.
Af Asap
Mente bare jeg læste i et tidligere indlæg at Realtek ikke kunne spille rippede BD iso.

Kan man slet ikke få en afspiller, som kan afspille alt ink. lyd og uden det hakker?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De burde nu kunne klare ISO filer. Har du rippet filmene? Ellers kan du jo blot vælge et format, der kan læses.
Af Basta
Ja, det er kun til rippede film og musik.

Jeg kan se at mange af de nye Bluray film kommer i BD.iso.

Jeg har før haft Lacie til rippede film men skulle omkonvertere alt også lyden, så jeg vil denne gang have en afspiller, som kan ta alt - osse lydfiler så jeg ikke skal hen og omkonvertere dem osse.
Af Basta
Hvis jeg nu vælger Realtek 1186 skal den så være tilsluttet til mit fjernsyn via hdmi for den kan vel ikke smide data så hurtigt til ksærmen via wireless hvis jeg ser en BD-3d film?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Igen: Realtek laver kun processoren. Ikke selve afspilleren. Du skal finde en producent, der har benyttet chipsettet i deres produkt.

En afspiller skal jo altid være tilsluttet via HDMI - ellers kan den slet ikke vise noget. Er du sikker på, at du er helt med på hvordan en medieafspiller virker, eller skal vi spole lidt tilbage og se på hvordan et setup strikkes sammen fra bunden?
Af Basta
Ja, Torben du er lige nødt til at samle mig op fra bunden for det lyder som om at jeg har misforstået noget her :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hehe, ingen problemer.

En medieafspiller kan, som navnet antyder, kun bruges til at afspille eks. dine film, din musik eller andre sager du har gemt på eks. en USB-disk eller på en netværksharddisk (NAS). Selve afspilleren er en fysisk boks, som kan betragtes som en meget begrænset PC, og da den også agerer som sådan en størrelse, så skal den altså kobles til dit TV for at få dine mediefiler vist.

Tilslutningerne til sådan en boks kan være mange afhængigt af hvad man vil, men lad os bare tage den version, hvor du har alting gemt på eks. en NAS et sted i huset, som du kan få fat på via dit netværk derhjemme. Det vil du så typisk kunne via WIFI eller et LAN-kabel. Din medieafspiller er da den boks, som kan sættes op til at snakke med din NAS og dermed læse dine videofiler (dekode dem) og sende billedet ud af HDMI-porten og lyden ud af eks. et sæt analoge terminaler eller via SPDIF - så du kan høre musik uden at tænde boksen. Det er derfor nødvendigt med en HDMI tilslutning for overhovedet at få noget vist på TV'et - dit TV fungerer udelukkende som en monitor i dette tilfælde og dens egne egenskaber indenfor afspilning af film er fløjtende lige meget.

Flere medieafspillere understøtter både kablet netværk og WIFI, men WIFI lider under en del begrænsninger når det kommer til båndbredden og jo tættere befolket dit område er, des mere "støj" vil der være på WIFI-kanalerne og des mindre hastighed vil du kunne klemme ud af sådan en forbindelse. En BluRay afspilles med op til 50 MBit/s når vi ikke snakker 3D og det den dobbelte båndbredde når vi gør. At klemme et ægte 100 MBit/s signal ud af en WIFI-forbindelse (selv på et N-netværk) kan godt være lidt af en bedrift, hvis du ikke bor helt alene på en mark. Af samme grund så anbefales det at bruge kabler til din netforbindelse ud til medieafspillere, som skal kunne afspille en 1:1 BluRay over netværket.

Alternativet er jo at bruge USB-tilslutning, så dine film er lagret på eks. en harddisk, som du kan smide direkte i rumpen på afspilleren og se filmene den vej. Det er dog en lidt mere manuel løsning, men så slipper du for at bekymre dig om forbindelsen.
Af Basta
Tak, for din gennemgang Torben :) Det gav mig et lidt bedre overblik.

Jeg har lige et par spørgsmål evt. idé til setup:

Hvis jeg skal være sikker på at kunne trække Bluray.iso/3d film som er rippet så er jeg nok nødt til at vælge løsningen med en tilkoblet ekstern/integreret harddisk til min mediaafspiller.

Hvis jeg vælger den løsning, så regner jeg med, at jeg bare kan overføre (trådløst) de film, som jeg har hentet via min computer over på mediaafspillerens harddisken.

Hvis jeg skal have en mediaafspiller, som er tilsluttet mit tv med hdmi og som er tilkoblet ekstern/integreret harddisk ydermere som kan afspille ”alle film/lyd filer (bluray.iso/3d.iso” hvilken mediaafspiller skal jeg så vælge?
Af Basta
Jeg glemte lige at tilføje at jeg er meget hysterisk hvad ang. billedekvalitet, så min kommende afspiller skal kunne afspille en bluray film i "bluray" kvalitet :)