Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Jeg har efterhånden været en del rundt på hjemmesiden nu, og selvom den helt sikkert har været til stor hjælp, skal jeg lige have et sidste spark i den rigtige retning.

Jeg er på udkig efter ny skærm til at erstatte min 17" CRT-skærm. Jeg bruger mest min computer til at se film, gå på internettet og spille bl.a. Football Manager (tror det kører i 800x600). Det jeg ikke har været i stand til at finde ud af er hvordan fx Football Manager vil køre på en fladskærm (specielt widescreen), og om der findes prisbillige skærm der er mere velegnede til film? Det mest grafisktunge jeg pt kunne finde på at spille er C&C: Generals og Total War: Medieval 2, så jeg gætter på skærmen ikke behøver være den vildeste gamerskærm.

Under (2) anbefalede kontorskærme faldt jeg over Samsung 940FN, da den har PVA som vel er en bedre panelteknologi til film end TN. Så den hælder jeg til lige nu. Men jeg vil meget gerne have nogle anbefalinger, hvis nogen har bedre ideer? Eller henvisninger...

Samsung 940FN:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=177901

Edit: Efter en lille overvejelse kan jeg måske godt finde på at smide 500-1000 kr mere efter en ny skærm.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
PVA er ikke bedre til at fremvise film end TN på andre punkter end betragtningsvinklerne. Jeg mener desuden ikke at 940Fn er modellen til dig med det behov du har - kontorskærmene er mere rettet imod kontormiljøer hvor tekstbehandling er i højsædet.

Til de 2500 kr. og ned, synes jeg du bør kigge mere i retning af LGs L1970 serie såsom 1970HQ. Den er hurtigere til spil og des lige.

Hvis du vil give lidt mere for skærmen, så kig nærmere på Dells 20" skærme, som fås til lige omkring 3200 kr. for både 2007FP og 2007WFP (når de er på tilbud). Ellers er LG L2000C også et godt bud på en stor skærm til små penge.

Du kan finde kommentarer om alle disse modeller her i forum.
Af Hauskrag
Hej og tak for dit hurtige svar. Nu skal jeg bare gøre op med mig selv om jeg tør tage chancen med en widescreen, kan ikke helt gøre mig klog på hvordan det vil fungere.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
2007FP er ikke widescreen.
Af Hauskrag
Nej det forstod jeg. Men må jeg fjollet spørge om det er et stort problem at jeg har Radeon 9800pro, når jeg gerne vil have en 20"? Fordi der vil gå mindst 1½ år før jeg køber et nyt grafikkort. For jeg vil så nødig skulle ligge og kæmpe med en 19" om sans for proportioner.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du vælger en non-widescreen så passer opløsningen 800x600 med et multiplum af 4 på native opløsningen og du vil da sagtens kunne køre dine spil i denne opløsning uden skalering.

Medgivet: Et R9800Pro kan ikke trække spil i 1600x1200, så hvis du ikke er vild skalering af spillene, så får du nok problemer. Men det vil du jo også gøre med en 19" skærm i visse spil idet du slet ikke kan bruge andre opløsninger end 1280x1024 uden at skærmen skalerer billedet skævt. en 20" har 4:3 forholdet, hvilket passer godt overens med de fleste lavere opløsninger, hvorimod en 19" skærm har 5:4 der ikke findes i andre opløsninger end 1280x1024.