Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Godaften :)

Dette er min anden tråd om "nogenlunde" samme emne. Jeg har ledt lidt og har et budget under 5000,-. Jeg er kommet frem til at jeg nok køber denne model:

TX-L42E5Y
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -tx-l42e5y

Men det gør jeg dog ikke, hvis folk her har nogen indvendinger - hvad det end kan være.

Jeg havde ellers tænkt på dette:
UE40ES5505
http://www.hifiklubben.dk/produkter/fla ... lcd-tv.htm

eller:
Sony 40EX653
http://www.pricerunner.dk/pl/2-2795961/ ... ign-Priser

Hvis der ikke yderligere er nogen forskel på disse tre så kunne jeg ligeså godt købe Sony TV'et, som jeg egentlig også synes er pænest.

Det er hovedsageligt til film og ps3 og størrelsen på de tre er perfekt :)

Det er lidt et den ene frem for den anden, vil bare ikke lave et fejlkøb - det eneste der er tilbage er jeres personlige holdninger. Jeg kan desværre ikke finde nogen reviews af disse tre modeller.

På forhånd mange tak for hjælpen - det værdsættes :)

Med venlig hilsen

Theis
Af 2 T ´er Uden H
Uden at havde nogle førstehånds erfaringer med Panasonic´en, syntes jeg Sony´en er et godt valg, hvis vi sammenligner med samsungs model :)

Det skal lige siges pricerunners model er forkert afbillede og forkerte specs, den rette model er: http://www.sony.dk/product/tv-102-40-lcd/kdl-40ex653

For mig har det et pænt og naturligt billede når det først stilles korrekt, både i SD og HD, hvor jeg syntes samsungen måske ikke er en ligeså stærk performer med udgangspunkt i film tilstanden, med lidt indstilinger ændret, det er dog stadig et fint tv til prisen, og med det mest rammeløse design af de 2, dog virker sony´en for mig stadig ekslusiv med metal fod, pænt finish og ikke bagudpegene stik, som samsungen.

Jeg syntes Sony menuerne er mere overskuelige og brugervenlige, også er der indbygget wifi, hvor samsungen kræver dongle hvis det skal være trådløst.

Hvis smart tv bliver aktuelt så er Sony´s smart tv
platform dog ikke imponerende mht layout og udvalg, kontra samsungs, men Sony entertainment network er en god ting hvis man kan lide at hører musik, så kan man leje sig ind for et månedeligt beløb til at få adgang til en stor mængde musik, ligeledes er de vist også på vej med en film del af samme princip, hvor at jeg tror sony kommer til at stå godt med video on demand tjenesten.

De 100hz CMR på samsungen vs De xr 100hz på sony´en dækker over et scanning backlight system som begge skal aktiveres i billede indstillingerne, det har til formål at reducere slør ved hurtige bevægelser :)

Samsungs hedder "Ekstra bevægelse" og sonyén hedder LED motion.

Mener dog at havde læst tidligere i en test at samsungs Scanning backlight ikke var ligeså effektivt, det var dog i forbindelse med en 2011 model, så ved ikke om der er sket forbedringer siden :)
Brugeravatar
Af edinger
2 T ´er Uden H's sympatiske indlæg viser med al tydelighed, hvorfor andres personlige erfaringer er et temmelig dårligt grundlag at basere sit valg på.

Modsat neutrale faganmeldelser stikker brugernes subjektive holdninger i alle mulige retninger.

At én bruger synes godt om billede, design og brugervenlighed, betyder ingenlunde, at _du_ nødvendigvis deler det synspunkt. Det afhænger fuldstændig af perspektiv; af hvorledes du selv definerer billedkvalitet, æstetik m.v.

Afhængig af vægtningen mellem PS3- og filmbrug undrer jeg mig i øvrigt over valget af skærme på din bruttoliste.

Ligger hovedvægten på film og tv, kunne du med fordel kigge i retning af plasma.

Omvendt, hvis du hovedsageligt spiller spil og dét i adskillige timer om dagen, ja, så er LCD nok et fornuftigt valg.
Af Bent odense
Det er altid en god ide at læse først på købsanbefalinger/tests.inden man går på tilbuds jagt. :)
Af 2 T ´er Uden H
Jeg kan måske godt se efterfølgende hvordan mit indlæg basere sig lidt på min personlige holdning, og det er jo som du siger edinger, ikke nødvendigvis sikkert trådstarter vægter de samme ting som mig, så det vil jeg naturligvis huske fremadrettet i forhold til at formulere mig :)

Håber dog trådstarter kunne finde noget af indlæget informativt.
Af Mysen
Du formulerer dig fint nok, idet du jo gør det klart, at det er DIG, der bedst kan lide design, billede osv. på den model, du taler for. Det er ikke sikkert, at alle er enige med dig, men det behøver de jo heller ikke være.

Andre udtaler bare, hvad der er bedst, uden først at adressere kilden til deres viden - en kilde der iøvrigt sjældent eksisterer - og det er hér folk lige skal være opmærksomme på ikke at falde i.
Brugeravatar
Af edinger
Ikke uenig, Mysen.

Formuleringerne ligger i den gode ende af, hvad vi efterhånden er blevet vant til.

Pointen er blot, at mange spørgere uheldigvis glemmer at notere sig, at der netop er tale om en personlig holdning og ikke en overførbar, almengældende sandhed.

Særligt som ny i gamet er det en væsentlig sondring.